Fuktigt hö?

S

Skumme

Upptäckte i dag att en del höbalar längst ut på loftet hade blivit fuktiga. Det måste ha uppstått de senaste veckorna (fodrar inte med hö dagligen utan bara om vi öppnar en mindre fräsch storbal med ensilage vilket hände senast i dag). Det luktar inte illa och ser inte konstigt ut, men kan man anta att det är mögel i det och därför slänga och bara ge av de torra balarna?
 
Sv: Fuktigt hö?

blött hö i sig är väl inte farligt, mina har fri tillgång och ibland äter de mindre så höet kan vara 3 dagar "gammalt" och blött av regn och så och hästarna tycker faktiskt det blöta är goare... märkliga djur!
 
Sv: Fuktigt hö?

Du vet inte hur de blivit fuktiga? Om det varit mer än en dag så är risken stor för mögel/mögelsporer.
 
Sv: Fuktigt hö?

det beror nog på lite hur det har blivit blött, för det bildas ju lätt bakterier, och mikroorganismer när höet blir blötare, och är det sen en bal som har fri tillgång till syre blir det nog änu lättare...
 
Sv: Fuktigt hö?

Jag skulle inte fodra med det hö:t. Om balarna har legat länge på loftet så kan de ha tagit fukt under en längre tid men att det är först nu som du märker det genom att balarna är tydligt fuktiga. Släng de yttersta balarna som är fuktiga och kolla och lukta noga på de under så inte de också har tagit skada, det kan gå fort ibland. Låt de yttra balarna ligga kvar som "skydd" till de undre tills du ska fodra. Annars släng de dåliga och täck med fräsh halm (kanske något att tänka på till nästa år).
 

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 756
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 221
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 396
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 146
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp