Fullblod och svettning

mackan

Trådstartare
konstig fråga ja ;) Men jag undrar om det är en rastypisk sak, att fullbloden inte så lätt svettas under "normalt" arbete (ej löp). Har det att göra med deras stora hjärtan, och "grundkondis" eller är det inte alls typiskt???

har ett fullblod som aldrig gått löp, löptränades dock innan han såldes som ridhäst som 2 åring. Han har sen dess varit ridhäst, och är som en "vanlig" sådan i alla bemärkelser.

sedan jag fick honom som 4 åring (han är 6 år nu) så har han i princip ALDRIG svettats även om man rider hårda och långa pass. undantaget är om man klättrar, då kan han bli LIIIITE svett på halsen, och när man hoppar - men då blir han svettig av upphetsning - inte kondition.

jag kan rida både intervall och lååånga pass i terrängen med mycket galopp, trav och tempo över huvud taget, hårda tränings pass dressyr, osv - han är aldrig ens NÄRA att svettas.

är det bara min som är så, eller finns det en förklaring och är vanligt hos flera?? förlåt den konstiga frågan! :bow:

Sv: Fullblod och svettning

Har funderat på samma sak själv, köpte mitt fullblod för sex år sen o han svettades i princip aldrig. Obs, svettades.
Tränad för galopp, dock ej startad omskolad till ridhäst som 3-åring o jag köpte honom som 5-åring.
Vi red långa pass, hårda pass, lite lite fukt på framsidan som alltid torkade när man skrittade hem. Man kunde ana doften av svettig häst men aldrig att det kändes. Kunde vara rejält blöt under sadeln när det var 30 grader varmt, men ingen annanstans.
Han var även rätt otränad emellanåt, men han svettades ändå inte när man satte igång honom igen. När jag pulskollade så hade han vilopuls efter en mycket kort stund.
Fick klippa honom denna vinter för första gången för nu svettas han relativt mycket o ofta -varför?

Har konditionen gått ner så pass mycket åtta år efter galoppträningen?
Hade honom på lösdrift hela förra vintern, därav mera/varmare päls - fast han har varit ute från 7-22 i alla väder förut?
Eller beror det på att han får massage regelbundet? (massagen gör det lättare för hästen att göra sig av slaggprodukter o urinämnen).

Säkert en kombination, men jag inbillar mig att det är hälsosamt att svettas, men å andra sidan, har man så bra kondis att man inte behöver svettas så är väl det bra?

Jag tycker tvärtom. Min bloding svettas väldigt lätt och dricker mycket, mycket mer än andra raser omkring mig.

Men lite svettning kan kanske bero på kort päls?

Jag funderar också på hur det fungerar på människor, ju mer vältränad man är desto fortare och mer mängder svettas man. Kroppen har helt enkelt lärt sig att vara effektiv med avkylningen.

Fast min är väldigt vältränad.... är musklad och välriden, tränas och rids minst 5 ggr/vecka i effektiva och välplanerade pass.

dock dricker han MASSOR. gillar att skölja sitt silage MYCKET och ofta. (tänderna är fina och kollade, så det beror inte på det! :D )

Jo, sommarpälsen på fullblod är ju inte mycket att hänga i julgranen om man säger så.. Min kompis kallar den råttpäls.. så en del av förklaringen finns säkert där.

Dessutom är den snabbtorkande i sommarvariant iaf.

Min pålle har ju inte så lång vinterpäls heller men den är tät, och när jag klippte honom såg jag att den är ju inte oanselig direkt, den värmer nog en hel del när den får sitta kvar.

Fullbloden har ju tunnare hud så avkylningen kanske fungerar aningen bättre också.

Min häst har ridits långa galoppintervaller utan att bli trött, utan att bli svettig, med snabb återhämtning och i princip vilopuls direkt efter passen.

Senast ändrad:

När jag köpte mitt fullblod var han i full tävlingskondition (galopp). Han svettas endast vid hoppning som är så nytt för honom, annars blir han bara varm, kvittar hur jag rider. Vid klättring kan han bli lite svettig ibland men mest varm.

Sen torkar han oerhört snabbt.

Jag kan garantera att det är individuellt, har haft att göra med både sättlökar och riktiga torrisar. Men det känns som det är lite genetiskt =) har man två hästar som alltid e så svettiga så kan man gesigtusan på att de e syskon… Hahahaha

Men vaddet gäller att sätta vinterpäls, har man låtit en häst sätta vinterpäls ett år sätter de tidigt nästa år också, även om de då är i full kondition. Har för till fället två stycken egna hemma och den ena hade boxvila förra året, även om vi tog henne två meter utanför stalldörren så hon fick stå i en utebox, att hon satte massa hår förra året uppmuntrade vi ju då bara. I år satte hon päls igen, trotts att hon startat hela sensommaren, hösten och vintern! Den som inte har startat sedan i somras och nästan bara skrotat runt i en hage hela dagarna i vinterkylan, även om hon börjar komma igång nu, har ultrakort+blank päls!

Min är likadan. på sin höjd kan han bli svett under sadeln vid ett hårt pass. det är samma vinter som sommar, även om han är klippt på vintern, så det bidrar ju givetvis förstås, men han blir aldrig ens särskilt varm av sig!

är det inte så att fullblod har lite tunnar hud än flera andra raser och därför återhämtar sig snabbare?!

Min är inte klippt under vintern men har ändå i princip sommarpäls något tjockare.

Mina har alltid svettats mycket... Både de som startat och den som aldrig varit på banan.

mackan skrev:
konstig fråga ja ;) Men jag undrar om det är en rastypisk sak, att fullbloden inte så lätt svettas under "normalt" arbete (ej löp). Har det att göra med deras stora hjärtan, och "grundkondis" eller är det inte alls typiskt???

har ett fullblod som aldrig gått löp, löptränades dock innan han såldes som ridhäst som 2 åring. Han har sen dess varit ridhäst, och är som en "vanlig" sådan i alla bemärkelser.

sedan jag fick honom som 4 åring (han är 6 år nu) så har han i princip ALDRIG svettats även om man rider hårda och långa pass. undantaget är om man klättrar, då kan han bli LIIIITE svett på halsen, och när man hoppar - men då blir han svettig av upphetsning - inte kondition.

jag kan rida både intervall och lååånga pass i terrängen med mycket galopp, trav och tempo över huvud taget, hårda tränings pass dressyr, osv - han är aldrig ens NÄRA att svettas.

är det bara min som är så, eller finns det en förklaring och är vanligt hos flera?? förlåt den konstiga frågan! :bow:

Väldigt olika. Vissa svettas floder pga stress/uppjagad men inget av arbete:angel:
Pälsen är ju också så olika, vissa har den där fina blanka, täta men mycket korta pälsen, den tycker jag bäst om. Ofta hade hästarna kraftigare man och svans. Och får lättare tät vinterpäls om de står i lite mörkare stall tex. (Ja , jag har märkt att i stora mycket ljusa stall blir det mindre vinterpäls, än i mindre mörkare, oavsett temperatur. Helt egen ovetenskaplig studie, kanske inte alls håler för närmare granskning)

Sen har en del tunnare och glesare päls. De svettas nog lite mindre tror ajg. MEn det är väl som med människor,vissa svettas mer andra mindre.
Jag själv svettas ganska lätt men det beror knappast på att jag är i särskilt bra form.:angel:

Visst håller det för närmare granskning. Jag har lärt mig att det är ljuset som styr pälssättning och fällning.

Jane_Done skrev:
Visst håller det för närmare granskning. Jag har lärt mig att det är ljuset som styr pälssättning och fällning.

Jo jag vet, men att det skulle vara hur ljust stallet är? Inte bara när solen är uppe längre. Det är där min studie visar att ljusare stallar ger mindre päls. I alla fall har ajg sett tendenser till det. Jag menar då "vanliga" normalstora stall med normala fönster jämfört med stora, luftiga stall med högt i tak och enorma fönster. Föreutom att det är trevligt så tycker jag mej ha märkt tendens till mindre päls. Men det är kanske logiskt eftersom det ju är ljuset som styr?

Jag har också läst det. Tror att det har gjorts någon riktigt undersökning på det. Det var något om att man hade provat att ha ljus mellan typ 5.00 - 22.00 i några stall och 5.00 - 12.00 och 16.00 - 17.00 i vissa stall. De förstnämda hade betydligt mindre vinterpäls.

Jezzy_flyer skrev:
Jag har också läst det. Tror att det har gjorts någon riktigt undersökning på det. Det var något om att man hade provat att ha ljus mellan typ 5.00 - 22.00 i några stall och 5.00 - 12.00 och 16.00 - 17.00 i vissa stall. De förstnämda hade betydligt mindre vinterpäls.

Men tack, då är jag inte helt fel ute med det där med stallljuset!:idea: Då stämmer kanske mina iakttagelser.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag... 2
Svar
32
· Visningar
3 314
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31