Bukefalos 28 år!

Fullblod/Quarter

A

asil

Hej.

Jag ska köpa häst och har hittat ett underbart sto korsning Fullblod/Quarter. Jag har tänkt att jag skulle börja tävla fälttävlan. Tror ni att denna häst skulle kunna bli bra. Hon är ännu bara 2 år, men hon är lätt och fin i kroppen.

TACK PÅ FÖRHAND.
 
Det beror väl på hur långt du siktar, debutant kan nog alla hästar gå oavsett ras.

Hur mkt Quarter är det i din häst?? Jag vet inte riktigt om Quarter har några hoppanlag direkt :crazy:
 
Tyvärr så är de inte särskilt goda hoppare men det beror sig ju som sagt på hur högt du siktar. Jag har sett många sådana avkommor eftersom det är en här i närheten som föder upp såna (olika stammar). Alla jag sett har faktiskt hoppat väldigt dåligt! De är ofta lätta i kroppen och har ett bra psyke men deras kropp är helt enkelt inte gjord för hoppning.
Kan du inte löshoppa henne innan du bestämmer dig? Det behöver ju inte vara så att din hoppar dåligt! Tycker du om henne så väger ju det ganska tungt, lycka till med hästköpet!
 
Har själv haft en quarter och tävlat i hoppning o det gick jättebra, vet ej dock om han hade räckt till i de Msv klasserna eftersom han var så liten (1.51) men viljan o tekniken var det inget fel på ! Dock hänger det mycket på vad för typ av quarter det finns i din häst. Trots att det är en ras så är deras inriktningar avelsmässigt kanska vida. Men idén att låta den löshoppas först innan köp är inte alls dumt! Lycka till!
 
Ja visst finns det undantag, Quarter hingsten Meesa Heesa har ju lämnat en del goda hoppare, framför allt ponnyer. Han är ju även pappa till Texoma som har gått ** och nu är juniorhäst, hon hoppar som en liten katt, men där är det ett extremt välhoppande sto som mamma! Men som sagt så är det ju individer som alla andra hästar, även om jag inte sett så många välhoppande!
 
Tack för alla svaren.

Nu har ägaren och jag bestämt att vi ska löshoppa på söndag, så får vi se hur det går. Jag tog reda på hur mycket fullblod det fanns i hästen, hon hade 75% fullblod i sig.
 
hej
jag har en ponny som har qurter i sig och han är en jätte duktig hoppare och bara älskar fältävlan.. så det e nog inga problem jag tror mer att det sitter i huvet på hästarna hur mycket dom vågar.. och qurter hästar brukar oftast ha ett väldigt bra huvud.. :)
 
Och, vad vet ni om Texomas mamma?? Jag har hennes uppfödare i luren och vad hon vet är mamman aldrig hoppad någon gång. :confused:
Hon blev såld till nord Norge som avelssto? Mamman kom från Ylva Melin som 3-åring och såldes som 12-åring till Norge.
Texoma hoppar jättebra det gjorde kanske mamman också, men skriv inte sånt som inte vet. :o
Det finns flera exempel på quarter hästar som hoppar bra, det går inte att kategoriskt säga att något om att en ras är si eller så. Det beror nog mera på individen än rasen. Man ska nog inte ha för mycket förutfattade meningar om olika raser.
Många amerikanska hopphästar har lite quarterblod i sig, men det är inte riktigt "rumsrent" ungefär som att ha travarblod i här. :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: lillan222
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 884
Senast: hhere
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 289
Senast: Jerseyite
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp