Bukefalos 28 år!

Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

så svenskt varmblod är egentligen samma sak som svenskt halvblod då eller ?

Helt riktigt. Avelsföreningen heter (och har hetat sedan den bildades i forntiden nån gång) Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen. Och rasen ska ju numera benämnas svensk varmblodig ridhäst, i utlandet har den ju alltid hetat Swedish Warmblood.

Vad jag vet är det bara i Sverige som vissa envisas med att sätta likhetstecken mellan travare och varmblod. (Att man gör det inom travet är väl inte så konstigt, eftersom man bara handskas med varmblodiga respektive kallblodiga travhästar samt ponnyer där). Men utanför travet är varmblod inte detsamma som travare.
I utlandet är ett varmblod detsamma som ett halvblod. Exempel är danskt varmblod, tyskt varmblod, belgiskt varmblod och lettiskt varmblod - de är alla ridhästar och inte travare.

Immer
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Knappast. New Forest är en ponny. (Varmblod, kallblod och ponny heter de tre huvudkategorierna)

Immer
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Okej. Tack! En fortsättningsfråga då.. en fjording är ju också ponny. Hur kommer det sig att den är kallblodig?
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

En fjordhäst är en häst, en kallblodig sådan.
Likaså islandshästen.

Man ska inte blanda ihop TR och mätbestämmelserna. Det finns exempelvis halvblod och fullblod som är under 148 i mkh, och kan då tävlas som ponny. Men de är fortfarande halvblod respektive fullblod och ingår därmed i varmblodskategorin.

Immer
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Så min häst, som ju är registrerad som halvblod, men mest liknar en lättare nordis, är ett varmblod? Eftersom att halvblod går
under kategorin varmblod? :p
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Är den registrerad som halvblod så hör den till varmbloden.

Immer
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Jag vet inte skillnaden i utseende... kan någon förklara det? :)
Och är Friserhästen kallblod då? Och vilka raser är typiska halvblod?
Mycket tacksam för svar! =D är ny här ^^

Kram
Emma, Samet:bump:
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Nu blev jag nyfiken! Vad är det för skillnad på de olika travartyperna? T.ex amerikansk travare kontra fransk? Trots att jag älskar travare så kom jag på att det här var en överkurs för mig som jag skulle älska veta mer om. Men gärna enkelt serverat till en början av någon bättre vetande här på bukefalos innan jag börjar söka kunskaper på egen hand.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Har du läst tråden???

Halvblod är ju egentligen ingen ras, det är en benämning på en häst med en fullblodsförälder. Det är i princip bara i Sverige vi fortsatt att kalla våra varmblodiga ridhästar för halvblod, trots att de inte nödvändigtvis har ett rent fullblodsinslag.

Som nämnts tidigare i tråden så är frisesern ett varmblod.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Jag tror du får bättre svar på Trav i den frågan. ;)
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Fullblod kallas de hästar vars härstamning kan spåras tillbaks till vissa namngivna hingstar på (tror jag det var) 1500-talet.
Halvblod var ursprungligen en benämning på en avkomma med en fullblodsförälder, men har i Sverige kommit att betyda annat. En halvblodshäst i Sverige idag har kanske fullblodet så långt bak som åttonde generationen eller så.

Det engelska fullblodet är en hästras som härstammar från England under 1600- och 1700talet och som helt framavlats av människan. Det engelska fullblodet har sitt ursprung i tre orientaliska hingstar vid namn Darley Arabian, Godolphin Arabian och Byerley Turk. Alla fullblod måste vara registrerade, eller vara berättigade till registrering i den officiella stamboken för fullblod; The General Stud Book, för att få räknas som fullblod. Man räknar med att fullblodshästen tillkom som ras då den första stamboken gavs ut år 1791.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Jag kan bara komplettera ditt utmärkta svar med att fullbloden stammar från tre arabiska hingstar, Godolphin Arabian f. 1724, Byerley Turk f. 1680 tror man, och Darley Arabian f. 1700 el. 1707.

Godolphin Arabian
200px-


Byerley Turk
200px-Byerly_Turk.jpg


Darley Arabian
200px-
 
Senast ändrad:
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Har alltid tyckt att araberna måste varit enorma på den tiden:eek: Om man jämför med dem som håller dem.

Nån som vet om araberna på den tiden var större, förresten? (Konstnärer då hade väl inte alltid rätt proportioner på folk o fä, när man ville visa nåns storhet)

Kan lägga till att dessa tre levde inte samtidigt, och de korsades med inhemska engelska tyngre ston samt andra raser som användes på den tiden.

Ett engelskt fulblod som föds idag kan alltid utan undantag härledas bakåt till nån av de tre och ofta ett par av dem:bow:
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Jag tror framförallt att människorna var kortare. :D

Men visst, det roligaste tycker jag är hur man ville visa hästen, vad man uppenbarligen tyckte var vackert och gissningsvis ädelt, som Byerleys och Darleys halsar.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Ett engelskt fulblod som föds idag kan alltid utan undantag härledas bakåt till nån av de tre och ofta ett par av dem:bow:

Stämmer det?

Den moderna fullblodshästen kan spåras till hela 27 eller 28 olika hingstar som användes i aveln under 1600- och 1700-talet. Trots detta räknas fortfarande Byerley Turk, Godolphin Arabian och Darley Arabian som det engelska fullblodets första stamfäder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp