Bukefalos 28 år!

Fullblodens hästpass

gylle

Trådstartare
Idag kom så äntligen gammel mannens hästpass från SGC, blev dock väldigt lurig på en sak, på första sidan är det stämplat dublett
är detta verkligen rätt ? Står inne i passet att hästar med förkomna handlingar kan få ut en ny som då dock stämplas med dublett och hästen kan då inte gå till livsmedelsproduktion. Nu handlar det ju inte om någon förkommen handling i hans fall utan att byta ut hans gamla reghandlingar mot det nya passet. Så kan detta verkligen vara korrekt att alla fullblod som tidigare inte haft pass nu automatiskt kasseras för livsmedelsproduktion (nu är det ändå inte aktuellt för hans del när den dagen kommer men det verkar ju lite konstigt).
Ytterligare en knepig grej är att det står i passet är att pass inte gäller som ägarhandling vilket ju tidigare regbeviset gjort (som de nu vill ha inskickat), vad skall du då ha som bevis på att du äger hästen kan man ju då undra ?
Nästa knepiga grej är att hans härstamning inte är fullständig trots att den är det i deras databas på internet.
En annan sak jag reagerade på är att det inte finns något eu märke/symbol på passen, vilket är det som man alltid skall kontrollera på utländska pass att det är ett korrekt nytt pass.
Och sist men inte minst reagerar jag på texten i det att passet skall omgående skickas in till SGC om hästen exporteras tillfälligt eller stadigvarande, vadå ? Hästpasset skall väl alltid följa hästen oavsett om den finns i Sverige eller annat EU land, likadant så lär det ju vara svårt att passera gränsen om passet finns hos SGC, fattar ingenting av detta ?
 
Sv: Fullblodens hästpass

Det är lustigt att de byter ut passet helt, England kompletterar befintligt pass med de två nya sidorna.
 
Sv: Fullblodens hästpass

Det lät ju inget vidare...
Har förstått att det varit lite rörigt med SGC. Jag har fått flera bud.
Min häst har amerikanskt pass o behöver enligt det sista budet inte byta eftersom det är det utfärdadande landets regler som gäller.

Vad gäller dubletten, är det inte så att alla fullblod har pass från början oavsett var de är födda, sedan länge?
 
Sv: Fullblodens hästpass

Alla fullblod som är reggade har pass. Det låter ju konstigt att man skall skicka tillbaka passet om hästen exporteras. Jag har fullblod importerade från Danmark :) som har sina danska pass.
 
Sv: Fullblodens hästpass

Svarar alla.
Nej de gamla (födda på åttiotalet) har inte pass, utan regbevis och sedan hade de sina "hästpass" som inte var regbevis utan bara en enkel bok där vaccinationer odyl skrevs in (dessa gällde alltså inte som reghandling).
Så nej i hans fall handlar det inte om att det behövs kompletteras några sidor utan det är precis som det var för de gamla halvbloden som tidigare bara hade ett A4 regbevis och alltså behövde helt ny bok.
Och iom det så blir svaret att det handlar ju inte om en dublett utan om att byta en gammal reghandling mot en ny, detta blir hans första riktiga pass, den gamla reghandlingen skall ju skickas in nu till SGC vilket står klart och tydligt i instruktionerna vilket skulle vara väldigt svårt om det handlade om att ersätta en försvunnen. Tycker därför att det är knepigt med stämplingen dublett. Om de automatiskt skulle göra det på alla gamlingar som byter ut sina handlingar mot de nya så innebär det ju automatiskt att alla gamla fullblod direkt är kasserade för slakt, vilket jag tror är en stor anledning till att många väljer att skaffa pass till gamlingarna för att slippa de höga kostnaderna för destruktion (nu är det som sagt inte aktuellt i mitt fall men tycker att det låter konstigt).
 
Sv: Fullblodens hästpass

Så var det med mitt gamla sto också. Jag körde henne til slakteriet i höstars med helt nytt dubblett stämplat pass:angel: .
Där kollade dom att det var rätt häst, stämplade slaktdatum och sen fick jag det tillbaka:crazy: .
Det finstilta som sa att hon då skulle gå till destruktion såg dom inte så jag fick betalt för henne istället för att få betala:angel:

Det verkar ju helt idiotiskt för övrigt, jag var inte glad när jag läste det..
 
Sv: Fullblodens hästpass

biffen skrev:
Det lät ju inget vidare...
Har förstått att det varit lite rörigt med SGC. Jag har fått flera bud.
Min häst har amerikanskt pass o behöver enligt det sista budet inte byta eftersom det är det utfärdadande landets regler som gäller.

Vad gäller dubletten, är det inte så att alla fullblod har pass från början oavsett var de är födda, sedan länge?

Buden var många från olika håll från början, ingen visste riktigt vad som gällde, men så här är det:
Importerade fullblod har pass och den svenska organisationen har inte rätt att utfärda ett nytt pass till dem, utan det har endast ursprungslandet. Det har med stamböcker och registreringar att göra.
Så om ditt pass förkommer är det fullblodets födelseland som utfärdar ett nytt.
 
Sv: Fullblodens hästpass

Gäller detta även inom EU?
Vet folk som varit tvungna att byta pass med hästar från england tex.
 
Sv: Fullblodens hästpass

biffen skrev:
Gäller detta även inom EU?
Vet folk som varit tvungna att byta pass med hästar från england tex.

Fullblod införda i de engelska stamboken ska få sitt pass från England

Jag mailade Weatherbys som har hand om det, och fick svaret att jag skulle skicka passet till dem så att de kunde lägga till de sidor som skulle finnas angående livsmedel (new EU pages relating to human consumption) och att de sedan skickade tillbaka det till mig, dvs själva passet skulle inte bytas ut, utan kompletteras.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Är mest lite nyfiken efter att ha tittat i Herr Hästs pass tidigare idag. Vilka formkrav ställs på ett pass och hur noga är det...
2
Svar
35
· Visningar
2 715
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 296
Senast: jerseyko
·
Avel Kom på att jag inte vet vad som gäller längre, tidigare reggade man ju stona i asvh när man importerade dem annars kunde man ju inte...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp