Vill någon läsa och kommentera?

jerseyko

Trådstartare
Bilaga till fodervärdskontrakt.

Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag vill ha det.

Skrev en bilaga, men det känns som det blev värsta boken :eek: Sen vet jag inte om jag riktigt formulerat allt rätt och kanske skrivit samma sak flera ggr osv.

Skulle ni springa om ni fick den här bilagan till er foderhäst :angel:

-----------------------------------------------

Försäkring
Hästägaren ansvarar för att hålla hästen veterinärvårdsförsäkrad samt A1-försäkrad.
Fodervärden betalar under avtalsperioden kostnaden för veterinärvårdsförsäkring till ett värde om 247 kr/månad. Betalas i förskott till hästägaren senast den sista varje månad för att fodervärden skall ha rätt till ev. Ersättning vid skada ifrån försäkringsbolaget. I summan ingår Rehab Extra. Så länge fodervärden betalar för veterinärvårdsförsäkringen äger inte hästägaren rätt att ta emot ersättning från försäkringsbolaget.

Självrisk: 2.500:- plus 10% av överskjutande kostnad.

Kostnad för veterinärvårdsförsäkring insättes på hästägarens konto hos Swedbank *konto nummer*

Skada
Fodervärden ansvarar för att informera veterinär vid en ev. behandling om att i möjligast mån inte använda preparat med livstidskarens.

Avmaskning, vaccinering, skoning samt vård.
Hästägaren avmaskar samt skor hästen före leverans till fodervärden.
Fodervärden ansvarar för att hästen avmaskas igen med Bimectin för 450kg någon gång under vecka 40 tom vecka 42.
Fodervärden ansvarar för att träckprov ”Kolla Masken” utförs under mars-april och att avmaskning sker efter provresultat.
Mer information om ”Kolla Masken” www.kollamasken.nu

Fodervärden ansvarar för att hästen skos med regelbundna intervaller av en hovslagare som hanterar hästen väl och på något sätt inte fel skor hästen.
Efter fodervärdstidens utgång skall hästen levereras ny skodd, 0-2 veckor.

Fodervärden ansvarar för att hästen vaccineras, förslagsvis under juli-juni månad, dock senast 2008-07-10 och att detta skrivs in och signeras av veterinär i hästens pass.

Veterinär kontrollerade hästens tänder 2006-11-24.
Fodervärden ansvarar för att veterinär, lämpligt i samband med vaccination, kontrollerar hästens tänder.

Fodervärden ansvarar för att informera veterinär att i största möjliga mån inte använda preparat med livstidskarantän. Detta för att hästen skall kunna gå till livsmedelsproduktion.
Används preparat med livstidskarantän skall detta skrivas in i hästens pass.

Vid vanvård av hästen har ägaren rätt att hämta hästen på en gång och fodervärden blir skadeståndsskyldig.

Utfodring
Fodervärden ansvarar för att hästen utfodras dagligen med ett foder av god kvalité där största delen utgörs av grovfoder.
Fodervärden ansvarar för att hästens alla näringsbehov osv. uppfylls.

Hästägaren har utfodrat hästen med Hö, Krafft Groov 125 samt Kraft Müsli.
Hästen har fått B-vitamin vid pälsfällning och vitlök vid betesgång.

Utrustning

Fodervärden ansvarar för att utrustningen ses över och sköts om, utrustning som går sönder ersätts av fodervärden.
Hästägaren har rätt till ersättning om utrustning återlämnas i för avtalstiden ej normalt slitage eller pga. misskötsel.
Fodervärden ansvarar för att egen inköpt utrustning ej gör skada på hästen och är i rätt storlek.

Följande utrustning medföljer hästen:
*lång lista*

1 Hoppsadel
Hästägaren har rätt att under avtalstiden sälja sadeln för köp av en ny hoppsadel. Ägaren informerar fodervärden om detta blir aktuellt och ägaren ansvarar för att fodervärden inte blir utan sadel under avtalstiden.


Pass
Hästpasset medföljer hästen, fodervärden ansvarar för att passet hanteras som en värdehandling och inte kommer bort.
Fodervärden ansvarar för att veterinär signerar passet vid vaccination och användande av preparat med livstidskarens.
Fodervärden är skyldig att ersätta hästägaren med ett nytt hästpass om detta skulle komma bort.
Hästpasset kan inte under några omständigheter gälla som bevis på ägarskap.

Tävling
Hästen har ingen gällande tävlingslicens och får alltså endast starta i lokala tävlingar. Skulle det bli aktuellt för hästen att starta på en högre nivå är det fodervärdens ansvar att i god tid informera hästägaren som då löser en hästlicens.

Fodervärden är skyldig att i god tid informera hästägaren om när, vart och inom vilken gren och klass hästen skall starta.


Avel
Fodervärden och hästägaren har inte rätt att betäcka hästen under avtalstiden.

Utlåning
Fodervärden har inte rätt att låna ut hästen i 2a hand.
Fodervärden ansvarar för att medryttare/skötare följer de förpliktelser som fodervärden har.
Fodervärden skall informera hästägaren om medryttaren även tränar och tävlar med hästen.

Uppsägning
Hästägaren har ej möjlighet att ta hem hästen under avtalstiden.

Skulle det under avtalstiden visa sig att fodervärden av olika anledningar ej har möjlighet att ha kvar hästen är fodervärden skyldig att omgående kontakta hästägaren.

Hästägare och fodervärd hjälps åt att hitta en ny lämplig fodervärd.
Fodervärden är skyldig att följa avtalet och se till att hästen är i god kondition under sökandet av ny fodervärd.
Fodervärden är skyldig att kunna visa hästen vid avtalad tid vid en ev. provridning.

Fodervärden har inte rätt att lämna hästen vidare, hittar fodervärden en lämplig ny fodervärd skall han/hon godkännas av hästägaren först.

Fodervärden är skyldig att följa avtalet tills en ev. ny fodervärd hämtar hästen eller avtalstiden tar slut.

När avtalet upphör skall hästen veterinärbesiktas på fodervärdens bekostnad, detta gäller även om hästen skulle få en ny fodervärd.

I det färdigtrycka kontraktet finns ingen uppsägning, utan fodervärden är skyldig att ha hästen under hela avtalstiden. Skulle det visa sig att häst och fodervärd inte passar vill jag hellre att hon kommer till någon som vill ha henne, lika så om det t.ex. bli så att fodervärden av ekonomiska skäl inte kan ha kvar henne.


Uppstallning
Fodervärden ansvarar för att hästägaren alltid har aktuell adress och telefonnummer till det stall där hästen står uppstallad.

Fodervärden är skyldig att i god tid informera ägaren om hästen skall flytta till ett nytt stall, och då lämna ut ny adress och telefonnummer.



Jag har läst igenom och godkänner samtliga punkter.
 
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

Tycker det låter rimligt det du skriver, inget glömt som det kan bli missförstånde över utan allt finns nedskrivet!
 
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

Ska man skriva något om att det ska följa med foder hem som räcker för en omställning?

"Vid återlämnande av hästen medtar fodervärden lämplig mängd av det foder hästen ätit av för omställning till fodret hos ägaren"
 
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

Tycker det är för petigt. Till en viss del måste man lita på fodervärden. Att speca kolla masken, lämna med foder osv är för petigt för mig.

Ang hovslagaren, räcker dt inte att skriva "ska skos var 7e vecka av utbildad hovslagare". Vad är en regelbunden intervall? var femte månad?

och försäkringen, menar du att fodervärden ev får även livdelen?
så tolkar jag din text.


ang uppsägning är det bättre att ha en uppsägningstid, jag hade som fodervärd aldrig skrivit på det villkoret då jag kan bli fast med en häst som kanske är skadad eller tokig utan möjlighet att få lämna tillbaka den.
 
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

Ur avtalet:

Ansvarsfrågor
"För skada eller sjukdom på häst som uppkommer under fodervärdstiden ansvarar fodervärden enligt gällande lag"
Här kan man läsa mer länk

Jag har inga möjligheter att ta hem en häst som på något sätt blivit skadad, självklart är det ett dolt fel typ kissing spines, men inte vid en vanlig skada, hästar är ändå levande djur.


Kolla masken är för hon hade 650 EPG med blodmask nu, och jag vill få bort dom. Fodervärdsperioden är först till den 2/3-08 och tar jag hem henne då så gör ju jag kolla masken, lika så vaccinerar å kollar tänderna.


Nej jag betalar livdelen på hennes försäkring, fodervärden vet.vård delen. Då det är fodervärden som ska få ut ersättning där ifrån.


Och som jag skrev, jag kan inte ta tillbaka hästen. Jag lånar ut henne för jag ska få barn, och det finns varken tid eller pengar att ta hem en konvalicent.

Foder- Du menar alltså att du tar hem en häst och så får denna direkt börja äta av det stallets hö? Jag vill inte ta hem en häst som på en gång får kolik pga för hastigt foderbyte.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

jag tycker inte alls att du är för petig. hellre det än att behöva ångra sig bittert efteråt! om det är okej så lånar jag gärna några punkter till mitt kommande kontrakt nu när ena hästen byter fodervärd.

men som någon skrev så utveckla det där med försäkringen. skriv åtminstånde in att fodervärden under inga omständigheter kan göra anspråk på ersättningen av livbeloppet vid dödsfall.

sen bör du kanske också skriva in vad som är onormalt slitage också. vissa kanske anser att ett nytt täcke som blivit lapptäcke med hundratals lagningar fortfarande är normalt slitage.
 
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

det låter jättebra,
som mizz_perfect sa så är det bättre att skriva ner några punkter extra än att glömma & ångra sig sen!
 
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

Det där var svårt att komma på, syftar då främst på sadeln, att man "kastat" runt den och det blivit typ massa märken.

Jag har skrivit nogrannare i försäkring, skrivit veterinärvårds-försäkring och veterinärvårds-ersättning.

Ska tillägga oxå det du skrev om anspråk på ersättning av livbelopp!

Ett tips är www.hastlitteratur.se en advokat som gjort kontraktet (finns oxå på t.ex. granngården) och där kan man läsa om lagar och sånt vad som gäller när man har hand om någon annans häst.


Känns bättre att vara för petig, det är ändå min bebis jag lämnar bort mot min vilja i princip, så jag vill ju ha tillbaka henne så som jag lämnar henne!


Edit: Nu har jag hittat en fodervärd och kan anpassa bilagan lite efter henne, bla har hon en massa utrustning redan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

Hej!
Tycker det är jättebra att du skriver ut allt så tydligt!

Själv ska jag hämta hem min häst imon efter att ha haft den utlånad i knappt 3mån...
och han är rejält misskött:mad::cry:
utstickande revben/höftben,skadad,med tappsko och nybliven regelbunden hagrymmare...
Detta trots att vi pratats vid i stort sett varje dag och målet var att visa honom på kvalitén i sept...

Det enda jag tänkte på var:
"Vid vanvård av hästen har ägaren rätt att hämta hästen på en gång och fodervärden blir skadeståndsskyldig."

Jag hade bytt ut "vanvård" mot- misskötsel eller om någon av punkterna i kontraketet inte följs.

Lycka till!
 
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

kom på en till sak. du nämnde om hovslagare och vaccination i kontraktet. alla tycker ju olika i olika sammanhang. men om det börjar närma sig tiden för hovslagare och vaccination så skriv in att fodervärden står för det innan leverans. om det absolut inte hinns med så ersätter fodervärden för de kostnader ägaren får vid hemkommandet.

gäller även transporten tillbaka beroende på om du vill ha ersättning för den eller inte.

skriv även in att du har rätt att komma oanmäld. och att du ska godkänna innan dom byter eventuellt stall på hästen.

dessa punkter har jag själv haft problem med när jag haft mina hästar ute på foder. inte alltid så kul att ta ut veterinären och vaccinera när det är en månad kvar till "bäst före datumet"
 
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

hon är nyligen vaccinerad, och tar jag hem henne efter 6 månader så kommer jag ju vaccinera henne, lika så kolla masken och tänder.

Ska ändra till misskötsel, och skriva att jag har rätt att komma dit oanmäld. Hästen kommer stå hos en som är instruktör på en ridskola och som är bekanta med en gammal klasskompis till mig. Dessutom bor mina föräldrar typ 20-30 min där ifrån!

Transport hem fanns med i det färdigskrivna kontraktet.
 
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

Jag tycker du har formulerat dig jättebra och fått med allt som kan väcka frågetecken!
På tisdag lämnar jag ut min på foder av samma anledning som dig, är det ok
om jag lånar lite av dina extra uppgifter att komplitera mitt färdiga kontrakt med?
Det verkar nästan som vi har samma färdiga kontrakt.

MVH Mia
 
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

passar oxå på att fråga, eftersom ni verkar mer insatta i detta än jag.. :angel:
Vi säger att fodervärden skall ha hästen i 12 månader, och gör en vet. besiktning
för att försäkra sig om att man får tillbaka hästen i samma skick som man skickade iväg den i,
och det visar sig att hästen är halt när den ska flytta tillbaka till ägaren.
Hur/vad gör man då? Blir fodervärden betalningsskylldig på något sätt eller
"tvingad" att behålla och behandla hästen tills den är OK?

Något som jag började fundera på idag efter en godkänd besiktning..:)

någon som vet?
 
Sv: Vill någon läsa och kommentera?

Detta funderar jag också på då jag besiktade min häst i veckan och då med reaktion på 3 ben :( Förhoppningsivs beror det på att hon är gammelskodd och riktigt ful i hovarna, och dessutom gått ute utan skydd för regn och det har vart riktigt kallt och inte blivit riden på några veckor.
Nu är hon installad, får sova med pyamas och ska sättas igång, jag letar efter en ny hovslagare och så ska hon besiktas 2-3 veckor efter hon blivit skodd.

Jag känner att hon är stel vid ridningen och lika så när jag stretchar efteråt, och såg även vid longeringen att hon gick med kortare steglängd än normalt.

Nu löstes det ju så att jag har kvar henne fast jag igentligen varken har tid, ork eller råd.

Och funderar på om jag nu skulle böjja henne igen med mindre/inget resultat och hon reagerar sen när hon ska hem igen, ska fodervärden då behålla henne tills hon går igenom eller betala någon "ersättning".

Jag har en gammal löpare, hon är röntgad när hon klev av banan, hon är 7 år och 0,5 grader tycker jag inte är någonting.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·
Hästhantering Är ny inom att hyra Och nu sista stallet va litet men företag Då jag å frun ändå hade samma tänk i början kändes tryggt Fick dock...
2
Svar
20
· Visningar
2 168
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp