Bukefalos 28 år!

Fullblodsnerver?

J

jennyida

Min medryttarhäst är ett Engelskt fullblod, liksom många av hans stallkompisar och aldrig har jag upplevt att varesig han eller någon av de andra är mer tempramentsfulla och nerviga än andra hästar jag ridit. Snarare blev jag förvånad över hur lugn och lätthanterlig han är. Jättesnäll, säker på sig själv och de få gånger jag varit med om att han blivit rädd har han varit mycket lätt att lugna med röst och smekningar. Det enda jag upplever som en skillnad är hans stolthet. När jag leder honom vill han gå på långt skaft, liksom på mjuka tyglar när jag rider och jag vet att vissa har problem med honom då de exempelvis tar in honom från hagen och liksom håller honom kort, då trilskas han. Tror mest det handlar om att han är nyfiken och vill vara delaktig och inte om att han har mer temprament än andra hästar. Jag har ingen tidigare erfarenhet av fullblod och undrar nu och jag har haft en väldig tur som hittat en så go kille eller om det här med "fullblodstemprament" är lite av en skröna.
 
Sv: Fullblodsnerver?

Det är en total skröna!

Fullblod är oftast som du beskriver, dvs väldigt kloka, lugna och lätthanterliga. De är lyhörda och känsliga, därför tror jag att det uppkommit en myt från folk som inte lyssnar på deras lyhördhet och tar i för mycket - då kan de reagera, och de reagerar snabbt.

det finns många trådar i detta ämne, du hittar om du använder sökfunktionen!

Mackan/med fullblod
 
Sv: Fullblodsnerver?

det finns ju bägge och även hos fullblod ;) men även på alla andra raser.

mitt halvblod är reg. som halvblod på gröna papper men hans pappa är homosassa xx. så är det med många halvblod.
jag tror nog att rent generellt så är det en skröna när man pratar om "nervösa" "skvättiga" fullblod, har haft några "rena" fullblod genom åren men tycker inte att dom haft så mkt. annorlunda temperament än dom halvblod jag haft. mkt. beror ju på individ och hur pållen levt/växt upp.
 
Sv: Fullblodsnerver?

Mitt fullblod är precis som du beskriver, kanske inte det där med stoltheten, för han blir i princip aldrig sur!! Lite stressad kan han bli när han inte förstår när man rider, då börjar han bita i bettet!

Hans uppfödare hade erfarenhet både av halvblod och fullblod och menade på att fullbloden var mycket coolare, istället för att bli rädda var dom nyfikna och dom blockerar sig inte som endel halvblod kan göra!
Dock hade en kompis till mig ett fullblod som stämde in på varendea fördom vi hade!! Så visst finns det båda delar både bland fullbloden och andra raser ;)
 
Sv: Fullblodsnerver?

Det är en total skröna!

Fullblod är oftast som du beskriver, dvs väldigt kloka, lugna och lätthanterliga. De är lyhörda och känsliga, därför tror jag att det uppkommit en myt från folk som inte lyssnar på deras lyhördhet och tar i för mycket - då kan de reagera, och de reagerar snabbt.

det finns många trådar i detta ämne, du hittar om du använder sökfunktionen!

Mackan/med fullblod

:bow: :bow:

Jag tror också att folk som inte är vana vid fbl tar i för mycket och chockar hästen och sen skyller de på hästen:crazy:

Fbl kan vara svårare att rida för de är så känsliga att minsta misstag hos ryttaren, vad gäller bla vikt o balans, avspeglas direkt i hästen.
Särskilt ett välridet fbl som är van att vara uppmärksam på hjälper mm behövs det så väldigt lite på att om en ryttare som är van vid mer okänsliga hästar sätter sig på den får hästen lätt en chock:eek:

Sen rider många med för mycket hand, och det gillar ju inte en känslig häst. :crazy:

Fullblod är intelligentare än halvblod överlag, kloka och fattar på en gång. Det är som min bordercollie jämfört med de andra hundarna vi har haft.:idea: De gamla verkar korkade i jämförelse.

Flashlight som är mycket partisk
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fullblodsnerver?

Mitt fullblod är precis som du beskriver, kanske inte det där med stoltheten, för han blir i princip aldrig sur!! Lite stressad kan han bli när han inte förstår när man rider, då börjar han bita i bettet!

Hans uppfödare hade erfarenhet både av halvblod och fullblod och menade på att fullbloden var mycket coolare, istället för att bli rädda var dom nyfikna och dom blockerar sig inte som endel halvblod kan göra!
Dock hade en kompis till mig ett fullblod som stämde in på varendea fördom vi hade!! Så visst finns det båda delar både bland fullbloden och andra raser ;)


Jag håller med den där upppfödaren. :bow:

Ang din kompis så kanske det handlade mer om henne än hästen. Jag har en bekant som säger sig ha haft ett fullblod som var enligt alla fördomar men när man ser hur hon rider sitt halvblod så :crazy: förstår jag att fullblodet inte trivdes och höll på att bli tokig.:crazy: Det är mycket sporrar och mycket händer hästen är totalt död i munnen.....
 
Sv: Fullblodsnerver?

Min häst är 3/4 fullblod (mamma hälften/hälften, pappa helt).
Han är den goaste och snällaste man kan tänka sig.

Fast han är lite som dr Jekyll och Mr Hyde.

90% av tiden är han löjligt snäll...som en hund.
Men om han fryser, har överskottsenergi (som vid konvalescenser etc) kan han bli lite av ett monster... Knockade förra stallägaren så att han stöp i backen :crazy: . Sen är han otroligt känslig när man rider och visar tydligt när han är obekväm.

Men detta beteende har i samtliga fall en rationell förklaring. Därför tycker jag inte att det är besvärligt...

Jag kände dock ett fullblod an gång som visserligen var väldigt snäll men han var bara så MYCKET hela tiden. Var fjantig och rädd för det mesta och svår att komma överens med (åtminstone för mig).
 
Sv: Fullblodsnerver?

Min häst är 3/4 fullblod (mamma hälften/hälften, pappa helt).
Han är den goaste och snällaste man kan tänka sig.

Fast han är lite som dr Jekyll och Mr Hyde.

90% av tiden är han löjligt snäll...som en hund.
Men om han fryser, har överskottsenergi (som vid konvalescenser etc) kan han bli lite av ett monster... Knockade förra stallägaren så att han stöp i backen :crazy: . Sen är han otroligt känslig när man rider och visar tydligt när han är obekväm.

Men detta beteende har i samtliga fall en rationell förklaring. Därför tycker jag inte att det är besvärligt...

Jag kände dock ett fullblod an gång som visserligen var väldigt snäll men han var bara så MYCKET hela tiden. Var fjantig och rädd för det mesta och svår att komma överens med (åtminstone för mig).


Men monster när de har överenergi är väl många hästar? Och tittiga?

Lä's bara trådarna här under hästhantering och fritidsridning:crazy: :angel: Det är nog de flesta raser representerade där:D
 
Sv: Fullblodsnerver?

Men monster när de har överenergi är väl många hästar? Och tittiga?

Lä's bara trådarna här under hästhantering och fritidsridning:crazy: :angel: Det är nog de flesta raser representerade där:D

Ja det har du nog rätt i...:smirk:
 
Sv: Fullblodsnerver?

Ja, olyckskorparna verkar gilla att kraxa om just fullblod.. :crazy:
Jag har min häst i södra Spanien, delar stall med mest engelsmän men även en del spanjorer och tyskar. Alla utan undantag har ojat sig över att jag har skaffat ett FULLBLOD! Vänta bara så ska jag få se.. när han blir äldre/vuxit klart/kommit in i trotsålder etc - DÅ minsann.. När det finns väluppfostrade spanska hästar att köpa..

Min vallack är nu 3,5 år. Longering, tömkörning, inridning har gått som på räls, han är den coolaste häst som tänkas kan, höjer knappt ögonbrynet åt något - ändå dessa ständiga "förståsigpåare" som påstår att han kommer att bli galen. Suck. Visst testar han ibland men vilka unghästar gör inte det? Ingen av dom andra hästarna i stallet vågade gå i närheten av en flaxande presenning som blåst in i hagen, min gick fram och trampade på den.. det kunde ju finnas mat där :love: Skulle inte byta ut honom mot någon annan häst
 
Sv: Fullblodsnerver?

Älskar också min lugna coola fullblodsvalack :bow: :bow: jämfört med spattiga halvblod där "ingen är hemma":smirk:
 
Sv: Fullblodsnerver?

fast det där är ju väldigt mkt. "fördom" det med :smirk:
 

Liknande trådar

G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 108
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp