Häst med PANIK som "låser huvudet"

Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

:bow:

TS:

Det är ju inte helt ovanligt att det blir som det är för er.
Jag tycker det känns lite som överskottsenergi iom att det kommit just nu med kylan, hagarna är kanske leriga=hästarna står mer still, du har haft den en kort tid bara.
Den kanske tidigare gått hårdare alt hållits kortare.

Ganska många, unga tjejer köper ju hästar som stått på proffsträning/importerats och tidigare ridits lite på ett annat sätt. Sen när de hästarna bott ett tag hos nya ägaren som är amatör och ung så ballar de ur likt din.
Jag har en sån i träning nu. Och en liknande men med äldre matte.
Just haft en tredje liknande.

Jag skulle testa rasta den rejääält under några dagar/veckas tid. Få den flåstrött och rejält urladdad. Skulle det vara smärta går det iaf knappt att utreda om de är för laddade.
Jag hade dock inte gjort det om jag inte hade kunskap nog att avgöra om den jobbar bra eller ej=ser smärtpåverkad ut eller ej.
Hade jag inte det hade jag tagit hjälp av en kunnig tränare med öga för röreslsestörningar och vana av problembeteende.
Slutar beteendet iom det och lite nogrann ridning/träning kan man ju vara rätt säker på sin grej.

Jag hade inte laborerat för mycket med fodret. Men så mycket kraftfoder hade jag inte gett den om något alls. Hellre myyycket, bra grovfoder.

Just att den piper innan den drar iväg känns lite som överskottsenergi. Det är sällan en häst låter så av smärta.
Men visst kan det vara en kombination.

Det kan också vara sadelgjordskramp/sadelkramp som triggas i kombination med allt detta.
Min yngling har så pass allvarligt att det kan triggas och han piper iväg i energiskutt/blir rädd för något.
Men iom att det varit hellugnt tidigare känns det mindre troligt än energiöverslag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 940
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 629
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp