Häst med PANIK som "låser huvudet"

G

gordana

hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-)

Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter på det hela;

Jag fick för 2 månader sedan hem en helt OTROLIG häst, som var så himla snäll och go både att rida och att sköta. För ca 3 veckor sedan small det till rejält, vi var på dressyrträning och jag skrittade fram i en stelfrusen paddock och han liksom skrek till och hoppade frammåt och galopperade ett par steg men slutade när jag sa till honom. Såhär gjorde han två gånger. Senare gick vi in i ridhuset, jag tar tyglarna och manar på i trav och han fullkomligt kastar sig fram i galopp, hoppar och bockar. Han fick av mig, och jag kunde inte rida på en vecka. Det läskiga var att han verkligen FLYDDE där inne, han spang omkring och ville inte låta sig fångas. Efter ett tag fick de tag på honom, och han longerjobbades.

Efter det har vi jobbat mycket från marken, men också suttit upp ett par gånger. Han har verkligen "nerverna på utsidan" och hoppar och skuttar för allt. Så för 1 vecka sedan tömkörde jag somvanligt i ridhuset och det hade gått jättefint i 25 minuter, hade haft honom på volt och galopperat. Så går han upp i galopp igen och plötsligt så knäpper det bara till och han går fullständigt in i sig själv och blir okontaktbar. Han sprang bara snabbare och snabbare, och jag försökte ställa honom utåt och jobba lite för att han ska sluta springa och lugna ner sig men tillslut slet han tömmarna ur händerna på mig. Han fortsatte att FLY runt i ridhuset, fullt upptagen av sig själv och smått.. rabiat. Lyckligvis gick det bra (jag har nog aldrig varit så rädd som när jag såg honom kuta runt med lösa tömmar...) men han ställde sig tillslut i ett hörn och bara frustade. Vi skrittade av honom, och lät honom gå i tömmarna igen.
Dagen efter gick det jättebra, och han galopperade på lugnt och fint.

Jag har såklart gått och väntat på att han ska testa mig, och det kan jag absolut stå ut med. Han har småfix för sig som att stanna när jag leder honom för hand, liksom för att testa om det verkligen är jag som bestämmer. Vad som oroar mig är att han så totalt går in i sig själv, och blir okontaktbar.

Är det någon av er som har upplevt något liknande? Hur gör/gjorde ni då? Jag har ett par teorier/orsaker;
- Brist på B-vitamin. Han får nu vitaminerna i sitt foder sedan 4 dagar tillbaka.

- Ont i magen. Jag trodde att hästarna fick mat klockan 06.00, 13.00 samt 18.00 när jag flyttade in i stallet, men det visade sig att de fick ca 06-08 och vid 16.00, helt absurt med tanke på hästarnas matsmältning!! :mad: Han går ofta och "petar" på sin mage med mulen.

- Stress. Stallet han står i nu har 28 boxplatser, i hans hage är det 10-15 hästar. Vad jag vet så har han stått i stall med max 15 platser tidigare.

- ÖVerskottsenergi pga. havre. Nu får han havrefri müsli som heter Harmoni eller något i den stilen.

IMORGON flyttar vi tack och lov, till ett stall med 10 boxar, där det finns en hösilagebal i hagen så de kan äta när de känner för det, och jag har hört att det blir max 3-4 hästar i hagen han ska gå i. OM det nu är stress som får nerverna att sitta på utsidan så hoppas jag på att de nya förhållandena kan göra det bättre för honom.

Han verkar känna sig någorlunda trygg med mig iallfall, kommer i hagen när jag ropar och står sedan och tuggar och slickar sig runt munnen när jag hanterar honom. Vad jag tror är dock att han inte riktigt litar på mig till 100% ännu (vilket såklart är förståligt...) och när det uppstår en stressad situation så "löser" han den genom att fly.

Jag vill ha så mycket synpunkter och tips som det bara går ang. detta, jag har kännt mig smått desperat det senaste eftersom jag nästan känner mig lite skraj och osäker.
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Var hästen UA vid veterinärbesiktningen (som jag antar gjordes innan han kom till dig)?

Jag hade börjat med att utreda ev smärta, innan jag jobbat mer öht med hästen.
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Vad är det för ras på din häst, hur gammal är den och i vilken kondis är den? hur mycket havre fick h*n och hur mycket rider du i veckan? Hur stor hage har hästen? Att hästarna bara får mat två gånger om dagen spelar ingen roll, det är hur mycket de får som är viktigt.
Att en häst skriker till betyder i regel att de piper, iiiiiihhh och sen brallar iväg för att de har överskottsenergi.
Hur stor erfarenhet av ridning och hästar har du? Det låter mest som om din häst har överskottsenergi. Ta hjälp av en bra tränare så mycket som möjligt och eventuellt av någon annan ryttare som kan rida igenom din häst några dagar i veckan.
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Yes, han var UA när vi besiktigade på Axevall (en filialklinik från ATG i skara..?) och veterinären var en sådan som jag blivit rekomenderad eftersom han är väldigt ärlig.

Åh, jag glömde visst skriva med att jag haft equiterapeut hos honom som verkligen kände igenom honom och tryckte och hade sig. Hon var ingen massör som bara masserade för att det skulle vara behagligt, hon gick mer på djupet och drog isär där det "fastnat" osv. Hans SE/SI led (minns inte riktigt vad den hette..) hade blivit ett vacum som gjorde ont, så det rätade hon ut. Tydligen var detta väldigt vanligt, och inget som nödvändigtvis gjorde ont. I övrigt kände hon absolut ingenting. Jag har en tid på atg kliniken i februari för att kolla över honom om det behövs.

Jag kan tillägga att han idag var sitt gamla vanliga jag igen :-O Jag släppte honom i ridhuset en sväng, han prommenerade runt och tittade lite, rullade sig och ställde sig sedan framför mig och ville att jag skulle fånga in honom så vi kunde jobba! Jag selade på och tömkörde, och han var nästan lite seg! Dessutom så blåser det jättemycket här så det slog i ridhusdörren och skramlade om plåtarna, men han brydde sig inte ett smack :bump: Helt fantastiskt. Han har nu fått B-vitaminer i ett par dagar, och även fått hösilage mitt på dagen då jag har jullov. Kan det ha med saken att göra..?
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Har ni kollat andra vetrinära orsaker? Ryggont? KS?
Överskottsenergi? Ge grovfoder och enbart tilläggsfodra det som verkligen behövs?
Han verkar ju få stimulans i hagen med så många hästar och det är ju bra.
Hur var kondisen innan du fick honom? Full kondis eller reds han/aktiverades han ungefär som nu?
Han kanske behöver mer aktivitet för att orka hålla sej i skinnet?

Prova magtarmbalans kanske?

Hungrig? hinner han äta nåt innan du jobbar honom? Får de mat i hagen och vet man att han äter där? (han kanske blir bortstött och inte får i sej så mycket med så många andra hästar?)

Upplever i övrigt att MÅNGA hästar får överskottsnegeri iom kylan(som iofs inte visat sej sådär överdrivet än)/vinter/väderomslag på den här delen av året. Min häst kan också flippa på sätt som han aldrig skulle göra annars-om han är understumilerad så räcker minsta lilla grej för att flyga i luften på sätt som inte är likt han alls;)

Sen tar det ju tid att landa på nya ställen förstås och beteenden kan komma fram som inte är likt hästen alls. Kompisens häst fick rejält sadeltvång när den kom. Ett halvår senare kan man aldrig tro att den hästen kunde göra såna akrobatiska saker. Men det tog sin för den att landa. Speciellt eftersom den är så himlakänslig.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Han är en 8-årig vallack, som jag upplever vara i bra kondition. Han vilar mycket sällan, då går han väl bara ett lugnare pass eller en promenad. Jag har hållt med på hästar i ca 10 år, först många år på ridskola paralellt med foderhästar och halvfoderhästar som inte varit helt enkla. Min mamma är hästmänniska hon med, och har väl kanske 30 år i bagaget.

Men det klart att det har betydelse om han får mat 2 gånger om dagen :-O De producerar ju magsyra hela tiden, och det är inte naturligt att inte äta något på 12 timmar för dem. Magsyran fräter och kan göra väldigt ont!!
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Vad är magtarmbalans för något? :confused:


"Hungrig? hinner han äta nåt innan du jobbar honom? Får de mat i hagen och vet man att han äter där? (han kanske blir bortstött och inte får i sej så mycket med så många andra hästar?)"
Jag brukar alltid se till att det finns ett fång med hösilage i boxen när jag hämtar honom, och han får äta ostört i 10-15 minuter innan jag går in och sköter om honom. Han får då fortsätta äta sitt hösilage.

I hagen finns det ingen mat, de fodras inte där - något som jag inte blivit informerad om, då hade jag aldrig valt detta stall. Det finns lite lite gräs, men det är inte mycket. Ytan i hagen är jättestor, de kan utan problem köra racer i hela hagen utan att behöva oroasig för staket någonstans. Men mest består den av lera nu när det bara regnar och trampas upp, så det är inte jätteskoj för dem. :-(
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Lägger man in tillräckligt mycket hö åt gången spelar det ingen roll om man bara fodrar två gånger om dagen. Men många hästar kan inte få för mycket mat eftersom de blir för feta, då är det bra om man sprider ut fodergivorna. Tycker att du skall skaffa dig en mentor, finns det ingen i stallet som kan hjälpa dig?
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Har aldrig använt magtarmbalans själv men hört endel som har. Säljs på Granngården tex tror jag, för hästar som har kraschad mage på ett eller annat sätt av en eller annan anledning. Sök här på forumen så får du säkert upp lite träffar!
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Jag har använt det och det har fungerat superbra på dom 4 hästar jag har gett det till.

Det är ett pulver man blandar ut i maten + lite vatten så det binds till den torra pelletsarna jag ger.

Det fungerade med 1 burk per häst till 3 av dom.
Men den 4e hade fortfarande diarre, dock inte lika mycket.
Så då blandade jag pulvret med Dofilus-fil, och efter den 2a burken blev hon fri från diarren.

Dock så vet vi inte varför hästarna blev dåliga för dom gick i en jättestor hagen med gräs och träd och bäck som rinner igenom.
Det var bara dessa 4 hästar i stallet och alla gick tillsammans.

Man kan också testa att ge sin häst linfrö/linfrökakor som också är superbra för magen.
Det får den häst jag har nu och hans mage är bra, fick börja med det efter han fått sin första kolik i början på förra året.
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Jag har läst slarvigt, men hur är det med sadeln - är den kollad? Dels att den sitter bra och inte är sned, men även så att det inte sticker ut nåt (att den är trasig utan att du märkt något). Jag tycker det låter som att det är sadel eller rygg som trasslar i alla fall, jag tror helt klart det finns ett samband mellan beteendet och SI-leden som rättades till. Ofta är det enkla svaret det rätta, och inte alla andra orsaker man kommer på i sin oro (jag gör likadant själv med mina hästar);)

Beteendestörningar pga obalans av mineraler/vitaminer etc tar lång tid att komma tillrätta med.
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Hej TS!

Jag har varit med om en liknande händelse som du beskriver. När jag jobbade på Irland hade stuteriägarens fru ett halvblod som ingen lyckades få ordning på så hon bad mig göra ett försök. Första 3 gångerna gick fint, men fjärde gången for djävulen i honom och han sprang och sprang precis som du beskriver, som om han flydde i ren panik. Jag gjorde allt jag kunde, försökte styra in honom i väggar etc men inget funkade. Han skenade såhär i 25min i ridhuset, full fart runt, runt och jag gjorde allt i min makt för att hålla mig kvar. Tillslut stannade han, då var hela ridhusunderlaget söndersprunget, det hade tom gått ner i bärlagret. Han var genomsvettig och jag hade så mycket mjölksyra att jag inte kunde stå på benen. Det är enda gången jag varit rädd på hästryggen.

Att en häst skenar såhär länge är inte normalt. Att en häst ens skenar i 2 min i ett ridhus är länge, 25 minuter är en hel evighet.

Vet-undersökning gjordes och det visade dig att hästen hade en hjärntumör och han fick tas bort.

Tråkig historia, men det är väldigt ovanligt iaf så risken att det är samma sak som drabbat din häst tror jag är liten.

:)
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

jag tror att din häst har ont i magen och är stressad. ta ut en massör eller liknande när du har flyttat. om han är väldigt känslig kan det ta upp till 2-3 veckor innan han har kommit i balans igen och innan dess tycker inte jag att du ska rida. B vitaminer behöver vi inte ge hästar. dessa vitaminer producerar de själva har SLU konstaterat. jag tycker oxå att hästar blir onödigt pigga av B vitamin och havre. enda gången vi behöver ge våra hästar b vitamin (tror jag att det stod) var vid partella upphakning som unghäst. självklart kan din häst ha ont någonstans men om han lugnar sig efter flytten tror jag att en bra alternativ behandlare kan hjälpa er med vad det kan vara, om du behöver uppsöka vetrinär o0sv.för magen kan du testa att ge PROVIVA blå bär sånt som säljs till oss människao. det brukar ge resultat efter några dagar. lycka till i det nya och förhoppningsvis lugnare stallet.
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Jag reflekterar över om du vet vad hästen varit med om förut? Har han varit med om någon traumatisk situation som kan framkalla ett sånt flyktbeteende?

Jag har en egen häst som skulle kunna bete sig som din om vi inte känt varandra så väl. Hon stod för sju år sen i ett stall som var ihopbyggt med ett ridhus och en natt rasade hela ridhuset ihop. Stallet var förstärkt så hon blev inte fysiskt skadad men hon kan reagera väldigt irrationellt på ljud som jag själv knappt uppfattar, just inne i ridhus är det allra värst för då spänner hon sig gärna och lyssnar intensivt och har vid tillfällen blivit helt okontaktbar. Sån var hon inte innan, hon gick på ridskola i flera år.
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Det här låter väldigt allvarligt! Jag kan inte för mitt liv tro att det skulle vara en så enkel sak som stress eller att det går att få bukt med via fodret..
Min spontana reaktion är akut sadelgjordskramp, allvarlig kissing spines eller något annat invärtes problem!
När en häst beter sig så här är den väldig farlig för alla i sin omgivning och förmodligen kopplat till någon plötslig smärta. Att den skuttade och pep vid första tillfället är en klar indikation. Att den dessutom gör likadant utan ryttare på ryggen är ännu mera allvarligt.
Det låter som den helt enkelt skenar på "riktigt", dvs i princip är utom all kontroll - och har i värsta fall fällt tredje ögonlocket..
De hästar jag känner till med liknande problem har alla haft något fel (om den inte blivit biten av en broms eller älgfluga).
Jag rekommenderar verkligen inte några egna experiment, utan en rejäl undersökning på klinik - där ryggen/hela skelettet ska röntgas och och alla inre organ kollas. Det kan som sagt vara allt från illasittande cystor/tumörer, ihopväxta kotor(rygg, hals, manke) där nerver kommer i kläm till njurfel eller något annat inre problem. Har du "tur" är det bara en kraftig variant av sadelgjordskramp som kanske går att förebygga - sadeln kanske glider till fel läge efter en stunds ridning..
En häst jag vet som reagerade med plötslig smärta hade faktiskt revbensbrott!
Ta hjälp av duktiga veterinärer, var rädd om dig själv och hoppas på det bästa!
 
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

kl

Jag kan även reflektera till en kompis häst som betedde sej minst sagt märkligt och liknande. Den var otroligt snäll och gullig, mycket huvud, men snäll. MEN mellan de gulliga gångerna blev den minst sagt totalblockerad. Det hände ganska många ganska allvarliga saker under ridning oh man kan nog säga att den blev riktigt farlig. den blev till synes helt borta, bara stressade runt som en idiot och hade inte den blekaste aning om vad eller vem som stod i vägen, den flängde bara runt och ryttaren fick bara fullt sjå att hålla den på nån sorts linje för att inte kliva över andra. Som TUR var så flög den inte i luften. Den funkade nog för det mesta som vilken häst som helst, men pang bom flippade den utan guds nåde. Tex var den riktigt fin över hinder, tävlade 120 utan problem, för att kanske veckan efter inte kliva över 50 cm utan flippade så fort markarbetet blev framhoppning. Eller så funkade det hela passet men flippade i slutet, eller så flippade den i början och sen gick det hur bra som helst. Man visste aldrig och man såg ingen riktig konsekvens eller förvarning.
Den kollades såklart och fick diagnosen kissing spines. Den är idag borta. Antagligen det bästa för just den hästen pga dess personlighet så hade den inte passat som promenadhäst etc.
Om jag var du skulle jag röntga ryggen . Åtminstone fr att kunna utesluta.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med PANIK som "låser huvudet"

Det är sällan ett sådant beteende beror på fodret. Börja inte labba för mycket med nytt foder för det är då hästen kan få problem. Ett foderbyte är ju redan gjort i och med ditt köp, nu ska du flytta till ett nytt stall och då blir det ännu ett foderbyte. Däremot ska du ge rätt mängd av fodret efter storlek på hästen och mängden arbete. Hur hästen mår i magen får du viss vägledning av det som kommer ut..

Som någon annan skrev så har de flesta hästar överskottsenergi den här tiden på året (pga. lite arbete och trista hagar). Jag har sett hästar som utan förvarning bockar runt med svansen som högsta punkt ena stunden för att i nästa gå snällt i arbete igen.

Lägg till att du inte har haft hästen särskilt länge, så det börjar bli dags för den att testa dig nu när den har blivit lite mer hemtam.

En annan orsak är att hästen känner smärta. I så fall behöver det utredas.

Vad det är ställer krav på att du kan känna igen om det är ren överskottsenergi (/testning) och ge hästen rätt arbete och rida hästen rätt utifrån det eller om det faktiskt är smärta som hästen upplever och då måste du göra en utredning på vad som orsakar smärtan.

/V
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 940
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 629
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp