Fullcheek + Remont

Tikket

Trådstartare
Fått lite onda blickar av några (irl och på internet) för att jag rider min häst på Fullcheek och en remontnosgrimma.
Det ska tydligen inte vara en bra kombo, då stängerna kan fastna i sidostycket, i ringen till remonten och diverse.
Jag har aldrig haft dessa problem när jag rider själv, men tänkte om ni här visste något om det? :confused:

Sv: Fullcheek + Remont

Har du fäst den övre skänkeln i sidostycket? Om inte är det ett bra tips för att få stabilitet/bra inverkan.

Kolla in bilder på alla unghästar vid Spanska Ridskolan i Wien SRS.AT.

De rids alla med Fullcheek och remont grimma ;).

Jag rider min unghäst på fullcheek och remont ett par dagar i veckan, aldrig haft några problem.........

Nej? Aldrig hört att man ska göra det heller. Läste på nu lite snabbt och det ska ju tydligen vara för att få en mer hävstång på bettet?
Men vad jag vet får du inte rida så på en dressyrtävling etc, där fullcheeket är tillåtet bett, men står inget om en sådan rem är tillåten.
Jag ser bara framför mig hur bettet måste hamna helt fel i munnen om skänklarna på bettet är fastsatta rakt diagonalt?
Mitt bett ligger såhär.

149497_411042868976073_356883484_n.jpg

Om du inte fäster det... Varför då ha fullcheek? Vad fyller det för funktion för dig?

Jag har haft mitt fastsatt i sidorna på min unghäst och fått en mycket stilla hand/mun som resultat. Det jag kännt är att tygeltagen blir mycket distinkta vilket min häst gillat.

Har för stunden bytt över till 3 delat med d-ringar eftersom sidostyckena på tränset blivit för korta men funderar på att byta till annat träns eftersom han trivs bättre på fullcheeken även om detta också fungerar.

Jag har inte haft remontnosgrimma av den enkla anledningen att jag inte har någon och inte kännt behov tillräckligt för att köpa en.

Jag tror att MiaS menar en sån här liten läderpryl till bettet, men rätta mig om jag har fel!

Lånad bild från google.

228301889loCknm_ph.jpg

Kan inte se din bild men är rätt säker på att det är precis det jag menar.

En liten stropp som sitter fast i sidostyckena på respektive sida. Ger inte direkt mycket till hävstång men bettet ligger väldigt stilla i munnen.

Red min unghäst med remont och fullcheek förra året då han var nyinriden. Hade inte sån där flärp på men vet att man kan ha det.

Rider på fullcheek enbart för att min häst trivs med det, enda enkla anledningen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Nevermind
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka