• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tinystina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 16 273
Sv: Fullcheek

Jo en liten skillnad blir det eftersom bettet hålls mera på plats, men som jag nämnt tidigare så är läderstropparna främst för att öka säkerheten och undvika att hästen skadar sig på parerstängerna. Det är dock inget måste så du kan gott fortsätta att rida utan.

Så här skall det se ut med stroppar:

228301889loCknm_ph.jpg

Sweet skrev:
Min häst skulle aldrig få för sig att använda mig att klia sig på, eller knuffa och buffa. Hästar som gör det har ingen respekt för sin ryttare.

:smirk: njäa, mina kliar sig inte på mig heller, men antar eftersom du skriver som du gör att du aldrig har lett en häst som precis gått en 5km lång terrängbana, då spelar det ingen roll hur mkt respekt de har för ryttaren. För är de trötta och blåser en hel del så kan de vara buffliga utan att för den skull inte ha respekt

roslagen skrev:
Så här ligger inte ditt bett! Utan dina parerstänger pekar i stort sett rakt fram. Detta är ingen bra bild men ändå en vink om hur bettet borde ligga.

kappler200.jpg

Nej, lyckligvis inte! Jag vill att bettet ligger rätt i munnen på min häst, som det gör på min bild :bow:

Men om man nu ska ha läderremmar till fullcheekbett, varför säljer de inte såna remmar tillsammans med bettet då eller informerar om att man ska ha läderremmar till att spänna fast bettet med??

Jo då det vet jag, jag använder inte min häst som en försökskanin med saker jag inte vet hur de ska användas
zwinkern_2.gif
Dessutom pratar inte du om samma bett som jag, tråden handlade om fullcheek, inte fullmerbett... :smirk:

Senast ändrad:

Sweet skrev:
Men om man nu ska ha läderremmar till fullcheekbett, varför säljer de inte såna remmar tillsammans med bettet då eller informerar om att man ska ha läderremmar till att spänna fast bettet med??

Hur ofta säljs det remmar till gags??

Nope det är inte speciellt vanligt att man får kompletta saker idag. Remmarna till parerbetten finns oftast bland typ stopper till martingal. Där är ett utmärkt exempel på ett tillbehör som absolut borde säljas med martingalen eftersom det är nästan farligt att rida utan stopper

Alla bett med parerstänger skall ha läderstropparna!

roslagen skrev:
Alla bett med parerstänger skall ha läderstropparna!

Säger vem?? Du eller?? :confused:

Jag rider min häst med fullcheek utan stroppar och det går alldeles utmärkt så jag förstår fortfarande inte varför man SKA ha läderstroppar??

Om man har remmarna eller inte avgörs nog i allra mesta delen av hur man vill att bettet ska ligga i munnen på hästen.

Utan remmar hänger bettet tämligen rakt upp-och-ned vilket innebär att leden i bettet ligger i rät vinkel mot hästens underkäke.

Med remmar lägger sig bettet så att leden ligger i vinkle mot underkäken och bettet kan omsluta tunga och underkäke.

Vilket som är bäst beror nog rätt mycket på vilket av alternativen hästen fungerar bäst på.

Men det finns ju fullcheek som är tvådelade, tredelade med olika typer av mittdelar och odelade.

Om man ska ha läderstroppar eller inte beror väl lite på hur mundelen ser ut också?

*lånar knapp*

Nu måste jag ju bara ta mig en liten funderare. "Varenda" travare går ju med bett med parerstänger, det är inga läderremmar och annat jox, det ligger helt still i munnen. Stängerna vrider sig inte åt vare sig ena eller andra hållet. Förvisso är det ju bara en parerstång neråt på travbetten, men det borde ju inte spela så stor roll. Varför är det då så komplicerat att få ett ridbett med parerstänger att ligga still i munnen?

Sweet skrev:
Säger vem?? Du eller?? :confused:

Jag rider min häst med fullcheek utan stroppar och det går alldeles utmärkt så jag förstår fortfarande inte varför man SKA ha läderstroppar??

Håller med! Hästen trivs bäst på fullcheeket av alla bett jag provat. Jag har inga loops på och bettet ligger stilla i munnen precis som det är utformat att ligga. Skulle jag sätta fast parerstängerna med remmar skulle mundelen hamna helt fel i hästens mun.

Eftersom inte bettet rör sig så parerstängerna faller fram "och petar han i näsan" (som någon tidigare skrev) ser jag ingen anledning att sätta på fast bettet så. Och tänkter inte ändra på det heller. Man får helt enkelt ta allt som skrivs med en nypa salt och använda sitt sunda förnuft
zwinkern.gif

Men det är inte komplicerat! Jag har tom tittat extra på det här med bettet sen den här tråden kom upp och studerat när min medryttare rider och de ligger helt still :crazy:

Var kan jag hitta loopar?

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att använda dessa loopar till mitt fullcheek bett så tänkte jag testa och se om det gör någon skillnad.

Som ägare till både fulmer och fullcheek så har jag då aldrig varesig varit med om att parerstängerna pekar fel på någon av mina hästar eller att de gjort de på några andras, trots att jag inte använder loops. En parerstång som inte ligger i vinkel mot mungipan och sidostycket är ju totalt värdelöst, då faller ju hela vitsen med parerstången. :cool: Felkonstruerade bett eller mycket underliga munnar? ;)

Milton tävlade ju på fullcheek. Nu har jag aldrig sett hur det ser ut med stroppar, men jag kan inte komma ihåg att jag har sett nån remanordning på hans bett.

mil1.jpg

Kunde inte hitta nån bättre bild, men ni experter får bedöma och kanske söka själva.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 250
Senast: dukie
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
426
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka