Fullcheek?

Sv: Fullcheek?

De förhindrar att bettet dras genom munnen samtidigt som det förstärker de ledande tygeltagen.

JAg kanske e helt ute och cyklar nu men.. tror man brukar ha det
bettet på unghästar som ska utbildas typ..? aja, red en nordsvensk på
det en gång och tyckte det verkade vara "snällt" men ändå väldigt
tydligt. ;)

okej. inte helt olikt vanligt tränsbett alltså... inget ja ska satsta på tror jag.. .

jag har ett tredelat fullcheck på min femåring i hoppningen o när jag rider ut i högre tempo. Tycker det blir en aning skarpare/tydligare o han svarar bättre för tygeltagen o blir lite mer styrbar. Stor stark häst o jag är liten o klen :o o har inte riktigt ridit in mig på honom än.

okej, sak köpa ett tredelat kopparbett - sötmalm till fjordisen och ett tredelat eggbett till minisen - kanske även ett pessoabett men då ska ja självklart ha kindkedja!!

det är ingen bra idé med kindkedja till pessoa, då kedjan inte hamnar i kindkedjegropen, utan högre upp. Då får bettet fel effekt. Pessoat är ett hissbett avsett att användas utan kindkedja.

Ska du ha ett skarpare bett med kindkedja så är pelham eller kimbelwick bra bett.

Senast ändrad av en moderator:

okej, men hellre pessoa med kindkedja än utan :crazy: gillar inte det bettet... på min kompis varmblod ligger kindkedjan rätt - för liksom om man jämnför med ett postkandar är de ju nästan likadana, postkandrets kindkedja hammnar bara lite längra upp :cool:

Ett pessoa är ett gagbett - gjort för att höjas i hästens mun när du tar i tyglarna. Det är inte gjort för att ridas med kinnkedja, och signalerna som annars är luddiga utan kedja blir ÄNNU lubbdigare med kedja.

Hellre pessoa utan än med kedja säger jag. Är man ute efter stångbett ska man inte vara inne på gagbett.

hmm, varför disskuterar jag detta här? finns ju ingen chans att jag trycker in ett sånt bett i käften på min polle:angel:

Men du sa ju att du kanske skulle köpa ett pessoa men nu säger du att det inte finns en chans att du skulle använda ett sånt :confused:

Du verkar lite förvirrad du :rofl:

hmm, ja vet - det var bara en tanke som slog mig att det kanske skulle funka :smirk: men om man tänker lite längre än vad man gör i vanliga "köpköpköp-syndromet" så är det uteslutet - plinplong :idea: . haha . sorry:D

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
714
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka