Fullfoder till äldre fånghäst?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Whiskey
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 966
W

Whiskey

Har en 22årig halvblodsdam som haft problem med fång de sista åren, aldrig som ung. Hon är ett matvrak och har under alla år jag haft henne, haft lätt att lägga på sig.
Hon har en fettnacke och jag läste i en tråd, när jag sökte på forumet, att det kan göra att fång lättare utvecklas (?). Hon är dessutom extremt hårig, dock inte lockig. Pälsen hade kunnat få vilken shettis som helst att bli avundsjuk. Nu är hon efter svältkosten tunn över revbenen men fettnacken verkar oförändrad.

Jag tänkte att jag skulle börja ge henne ett fullfoder för att det alltid ska vara samma sorts fodersammanställning. Hon får även hö, fick tidigare hösilage men det vågar jag inte ge henne mer.

För tillfället äter hon betfor, kli, linfrökaka, lusern light, morötter, vitafor, fiberplex och hö. Efter att ha läst trådar är jag lite osäker på om betfor är så lämpligt?

Jag VET att höets värden har betydelse i fråga om val av foder, men bortse från hövärdena.

Vilket fullfoder kan passa denna gamla dam?

( Det senaste anfallet (3e anfallet totalt) fick hon för en tid sedan efter att ha fått injektioner i kotlederna på frambenen. Tydligen kan även cortisoninjektioner utlösa fång. Första gången hon fick ett anfall var på betet -04 och då troligen orsakat av att gräset ändrade sig i sockerinnehåll pga kraftiga temperaturskillnader.)

Sv: Fullfoder till äldre fånghäst?

Whiskey skrev:
Har en 22årig halvblodsdam som haft problem med fång de sista åren, aldrig som ung. Hon är ett matvrak och har under alla år jag haft henne, haft lätt att lägga på sig.
Hon har en fettnacke och jag läste i en tråd, när jag sökte på forumet, att det kan göra att fång lättare utvecklas (?). Hon är dessutom extremt hårig, dock inte lockig. Pälsen hade kunnat få vilken shettis som helst att bli avundsjuk. Nu är hon efter svältkosten tunn över revbenen men fettnacken verkar oförändrad.

Är hästen kollad för Cushing syndrom? Och är den kollad för diabetes? Om inte så skulle jag göra det driekt med de symtom du beskriver och sedan skulle jag börja ge den foder som innehållar låg stärkelsehalt, hög råfetthalt och mycket fibrer och för enkelhetens skull om inte höt är analyserat en hög kvot eftersom hsäten är gammal och behöver mycket näring.

En blandning av hö, lucern och linfrö. Alt. Linfrö och krafft + grön ännu bättre. Du kan svälla betfor i varmvatten och sedan skölja så blir det sockerfritt och bara fibrerna kvar.

Vad menar du med svältkost? En fånghäst ska inte svältas, dess magtarmsystem måste hållas så konstans i bra form som möjligt utan ändringar. Svälter man hästen så står den ju med konstant förändrad bakterietam i tarmarna.

Senast ändrad:

Min 25-åring hade fång för några år sen. Han får fri tillgång på hö (äter max 10kg) och ca 1kg Eggersman Vital Senior och 1kg E. Örtmüsli och 1liter E. Mash.
Sen får han 6 liter lusernhack.

Han är i jättefint hull, rund och fin men man kan känna revbenen. Fånghästar ska INTE svältas! Däremot ska man vara försiktigt med foderbytern och undvika för mkt socker och stärkelse. Och gräs självklart!!!

sissu skrev:
Är hästen kollad för Cushing syndrom? Och är den kollad för diabetes?
Vad menar du med svältkost?

Jag har frågat veterinärer vid ett par tillfällen om C S, just med tanke på hur hårig hon är men de har sagt att så inte är fallet.
Svältkosten är väl snarare sådan att hon inte fått någon havre alls och dagarna efter anfallet rek veterinären "svält".

Jag har gett henne tillskott som ska vara bra för mage/tarm.

Hur kollar man diabetes på en häst? Kan man ta samma test som en diabetiker kollar sig med dagligen?

För tillfället äter hon i krafft-mått räknat betfor 3/4, kli 1/3, linfrökaka 1/3, lusern light 2, morötter, vitafor, fiberplex, shyfeeder b, herbpower, msm och hö 6 kg.

Hästen ska väga 490-500 kg.

Whiskey skrev:
Jag har frågat veterinärer vid ett par tillfällen om C S, just med tanke på hur hårig hon är men de har sagt att så inte är fallet.
Svältkosten är väl snarare sådan att hon inte fått någon havre alls och dagarna efter anfallet rek veterinären "svält".

Jag har gett henne tillskott som ska vara bra för mage/tarm.

Hur kollar man diabetes på en häst? Kan man ta samma test som en diabetiker kollar sig med dagligen?

Hästen ska väga 490-500 kg.

IR prov tas genom blodprov av vet. Det är ju du som är hästägare och vill du ha ett cushingprov så ska du ju få ett sådant prov. Vad vetten anser är ju skitsamma eftersom du har den bestämmanderätten. Vill inte den vet du pratat med ta et tprov så be någon annan. Skulle inte ge mig där om det var min häst.

Ok, då hänger jag med gällande svälten.

Det enda som man skulle vilja ändra på i din foderstat om man visste att en häst hade insulinresistens = sockersjukeliknande tillstånd var att byta ut lusern light (som väl innehåller melass??) till lusern utan melass och betfor till betfiber utan melass (Speedi beet eller roepiller).

Därmed inte sagt att din häst har det förståss.

Det finns färdigfoder med ungefär den sammansättning som du har minus melass men den är hiskeligt dyr. HH

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka