Funderar...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Moej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 828
M

Moej

Har läst några böcker av Peer Werner Vogel, tror jag han hette.. Nyss läste jag om en häst som han nh tränade, han longerade. Han lärde den att stanna, backa, svänga och flytta rumpan, allt på samma "pass". Blir inte det lite för mycket för hästen?

Har inte läst böckerna, men så där rent generellt...

Det du räknade upp är ingenting man lär hästen. Arbetar man enligt det som jag anser vara NH-filosofin så använder man ett sätt att kommunicera som hästen redan kan, vilket gör att det enda man behöver göra för att få hästen att göra det du räknade upp är att få hästen att lyssna på vad man har att säga.

Så om man kommunicerar med hästen på rätt sätt och har en naturlig pondus i sig som gör att hästen gärna lyssnar på en, då är det inte stanna, backa, svänga och flytta rumpan nåt som bör ta mer än ett pass, då det är väldigt enkla, grundläggande saker.

Däremot, om man är oerfaren och väldigt osäker och trubbig i sitt kroppsspråk och hästen kanske inte gärna lyssnar - då kan de uppräknade sakerna ta timmar att få till, och då är det givetivs inte lämpligt att ta allt på en gång.

Men är man duktig tar såna här saker i regel inte många minuter att få hästen att göra då det är raka besked från början, och då blir det inte särskilt jobbigt för hästen.

Okej... Men han fick göra varje sak väldigt många gånger för att hästen skulle förstå.. det var därför jag tyckte att han "lärde" hästen det. :D

Då var det nog han som inte riktigt hade koll, kanske ;) Om hästen inte förstod vad han menade så gjorde han fel, så enkelt är det. Sen att hästar inte alltid lyssnar fastän de förstår, det är en annan femma - men sånt ska man lära sig se skillnad på.

Aha... Mkt att tänka på :crazy:
Som när han backade hästen, då började han med att peka på den och sen att "svänga" grimskaftet, fortare och fortare. Det gjorde han några gånger tills hästen backade när han bara pekade på den..
Jag har funderat på en till sak :smirk:
Leslie Desmond (tror att man stavar det så) skrev i hästfynd att man ibland kan följa efter hästen i hagen när den går. Är det inte hästen som är ledaren då?
Jag har som lite lust att testa longera på det viset som han skrev om, Peer Werner Vogel, men det törs jag ju inte om han kanske har fel. Har du några tips på nå andra nh-"övningar"+

det beror helt på vilken häst man möter, och vad den individen har varit med om innan.

Många hästar har stänkt av när det gäller att lyssna på människans kroppsspråk, för de har lärt sig att det aldrig stämmer med vad människan egentligen vill.
Då kan det ta ett tag att få hästen att ta in vad man gör.

Många hästar har lärt sig att springa/fly är den lättaste lösningen på alla problem. Det kan ta ett tag att få en sådan häst att luga ner sig och börja tänka i nya banor.

Så hästen kan givetvis kroppsspråk, men de är olika mottagliga för människans version av detta. Jag tycker att det är mycket viktigare att man jobbar i hästens takt och läser av hur mycket den klarar av att ta i under ett pass, än att snabbhet ska vara beviset på kunskap.

Hästen har ingen klocka, så glöm allt vad tid heter när du är med din häst. Uppmuntra varje steg i rätt riktning, beröm varje utförd övning och sluta när hästen gjort framsteg, oavsett hur lång tid det tagit.

Okej. Min häst har inte blivit så väl behandlad förut så jag antar att allt kommer ta rätt långt tid med henne. Men det spelar ingen roll :rofl:

Liknande trådar

Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Edla
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka