Fundering.

YorkWann

Trådstartare
skulle ni se det som ett problem om hästen behöver eksemtäcke? :confused:
Men att om den har det, är det inga som helst problem.
 
Nej visst inte.Om hästen har exem så är väl ett sådant täcke jättebra?
 
Jag är kluven.

OM det är så att hästen har eksemtäcke och allt är frid och fröjd - inga problem.

Men oftast är det inte så "bara". Utan täcket ska av så de kan lufta pälsen ibland, vid ihållande regn måste man byta det, det ska tvättas med jämna mellanrum (så man lär ha i reserv eller ställa in hästen) etc. Och oftast behöver det smörjas och sprays och donas.

Jag har haft en häst som var EXTREMT insektskänslig. Slår exsem med hästlängder tyvärr - och jag har svurit på att aldrig ens åka och titta på en häst som kräver exsemtäcke, efter allt jobb det var med det.

men är det verkligen så att det "bara" är att ha exsemtäcke, och så köra vanlig, daglig koll och så - så inga problem.

Men eksem brukar kräva mer än exsemtäcken tyvärr, och DÅ blir det ett problem.

Så jag skulle inte köpa en häst jag visste hade eksemproblem eller krävde exsemtäcke. (Om en häst jag HAR får problem är det en annan sak, men jag behöver inte köpa problem)
 
eksemtäcke är ju verkligen bara början så jag håller med dig.


en häst blir ju inte bra bara pga eksemtäcket, det kan ju bli tvärtom. Att det blir varmt och svettigt under som börjar kli osv om man bara har det på och inte gör nåt mer. Man måste lufta och tvätta hästen och smörja in och greja...

sen är det ju synd också att de inte får i sig den där vitaminen från solen..(a eller d ?)

Så jag skulle inte köpa en eksemhäst en gång till...

mvh Camilla
 
Att hästen klarar sig bra med täcke kan vara enbart en halv sanning; miljö- och foderbyten t ex ger ibland oönskade effekter för eksemets del.

Eksem har stötts och blötts på islandshästsidan och där skrev Silverkedjan en gång en mycket tänkvärd sak:
"det finns inget lindrigt eksem, det bör då kallas välskött eksem."
(OBS! Fri tolkning från minnet vad gäller ordalydelsen!).

Jag skulle därför dra öronen till mig, det och det faktum om att det är en kronisk åkomma gör att mitt intresse för köp skulle avsevärt minska om inte hästens övriga kvalitéer tilltalade mig samt att prislappen justerats rejält.

Skulle min nuvarande häst någon gång behöva eksemtäcke så införskaffas givetvis ett sådant illa kvickt.
 
Att hästen har en kronisk åkomma som eksem tycker jag definitivt är ett problem.

Nu råkar jag ha en eksemhäst som fått eksem efter att jag köpte honom, men jag skulle aldrig köpa en häst som jag visste hade eksem. Man kan aldrig vara säker på att det räcker med "bara" täcke - själv smörjer jag dessutom in hästen var 3:e till var 4:e dag HELA sommaren. Man vet heller aldrig hur en eksemhäst reagerar på att flytta till ett nytt ställe. Kanske finns där fler insekter, andra insekter osv, som gör att ett lindrigt eksem blir ett svårt eksem...
 
Jag ser inte täcket som ett problem, det är lätt-tvättat torkar fort. Smörjning av hästen måste man väl göra med alla hästar på sommaren mot diverse odjur, vi smörjer med annat i stället. Kolla av hästen gör väl också alla varje dag. Det jobbiga är att inte veta om det blir värre i morgon, eller när man kan sluta oroa sig på hösten. Vet man hur eksem kliar så vet man vilket lidande det är för en riktig klihäst, DET är det mest jobbiga tycker jag. Sen kommer hela härliga vintern utan täcken , då får man njuta .
 
Hästen det handlar om måste ha eksemtäcke när den går ute hela dygnet på sommaren. När den har det är det inga som helst problem. Den är inte extremt känslig.

Tänkvärt, det ni säger, eksemen kan alltså bli mycket värre...? :crazy:
 
Sommareksem är ju faktiskt en allergi mot svidknott - och precis som för människor så har alltså hästen en disposition för allergi vilket t ex nedärvs.

En allergi är aldrig "konstant", jämför med människor som har pollenallergi och hur stor skillnad det kan vara på deras känslighet från år till år, och beroende på plats osv.

Så visst kan eksemet också förändras, liksom det kan förbättras. Men det kan du aldrig VETA förrän du står där...
 
Jag har levt några år med eksemhästar. Den första som fick eksem blev snabbt dålig, fick cortisonsprutor (bortsett från alla skötsel+täcke) och togs bort då han led så hemskt.

Nu har jag min "Snutt" som jag sköter på alla tänkbara sätt...Jag har ingen hästgård, bara hus med trädgård, men för att hjälpa honom o sköta på bästa sätt fick han flytta hem med mitt sto. Han är 7 år nu, och eksemet ändras. Plötsligt kan en salva, som funkat flera år, orsaka mera kli!
Ifjol blev "Snutt" allergisk mot havre, bara att byta foder.

Nu har han blivit allergisk mot ÄPPLEN!! Arma häst....

Man vet aldrig hur det kommer att bli med en eksemhäst. Var vaken på hur hästen reagerar!

Lena
 
Jag skulle inte se det som ett problem.
En av min inackorderingar en islandshäst har alltid eksemtäcke på sommaren ibland även huva(ser ut som en älg)
Han är jättefin .Naturligtvis får han lufta pälsen under uppsikt.
Hellre täcke än en sårig eksemhäst.
:D
 
Sv: Fundering.

jag har då samma fundering, tiittat på en underbar 4 årig arabvallack WESTERNRIDEN men sen nämnde han eksemet, att han har bara täcke på o man får vara försiktig, jag har nu kollat upp o läst allt som går. känns inte bra. han blir dyr.kan det växa bort finns det lindrig variant. talar han sanning. ja det snurrar. hur lägger man in tråd? MÅSTE VARA DUM.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Skola & Jobb Hej Har landat i insikten att nuvarande bana - vården - inte är min grej. Det är inte så kul längre. Det är dags o byta, plugga är...
Svar
18
· Visningar
1 158
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp