Funderingar, hundköp

Jag älskar schipperke! Definitivt på min kanskelista som aktiv sällskapshund om jag av okänd anledning inte skulle kunna bli med japansk urhund. :D
 
Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå hur man ska behandla en hund, inte ha ansvaret för den ^^, det blir mitt.

Har en del tankar som jag tänker alla ni kloka folk här kan hjälpa mig med :)

Dels, det här med den ständiga frågan av ras, vill ha en lättlärd, pigg, glad, social liten sak som kan funka med barn. Storlek, måste vara hyfsat liten då vi gärna drar iväg på bilsemester. Svårt med en hund som tar upp hela bagagerummet då. Funderar på liten pudel eller nån form av terrier tex Norwich eller Yorkshire. Papillon eller liknande tror jag kanske blir för litet. Hunden kommer få bli med ut i skog och mark, jag ser för mig att jag vill träna agility eller lydnad och har lust att pröva nose work.

Är det någon här som reser mkt med sina hundar, vi har sommarstuga i Sverige men bor i Norge. Hur är det att ta med hund över gränsen, jag har försökt läsa mig till det men blir inte helt klok. Måste man avmaska med veterinärintyg varje gång man ska över gränsen? Är det något annat man måste göra, ska hunden ha pass? Om det blir för svårt att ta med hund på resa mellan länderna så kanske det ändå får bli med tanken att skaffa hund, för vi vill inte vara iväg hela somrar utan att kunna få med oss den. Hoppas någon kan dela med sig av sina erfarenheter här 🙏☺️
När man reser från från Norge till Sverige så krävs följande enligt Jordbruksverket:
"Hundar från Norge måste vara id-märkta och ha pass när de tas in i Sverige, men det finns inga krav på att de ska vara rabiesvaccinerade. Därför går det även bra att ta in hundvalpar så länge de uppfyller kraven på id-märkning och pass." (se nästan längst ner på denna sida: https://jordbruksverket.se/djur/hun...nd-norge-san-marino-schweiz-och-vatikanstaten)

När man bor i Sverige och reser från Sverige till Norge så behöver hunden ha id-märkning och pass (pass utfärdas i Sverige av veterinärem) och vara avmaskad hos veterinären mot dvärgbandmask enligt följande:
Avmaskningen måste ske hos veterinär då denna ska kontrollera hundens id-chip och intyga i hundens pass att korrekt avmaskning är gjord. Om du reser ofta mellan Sverige och Norge kan du istället avmaska hunden 2 gånger inom 28 dagar och därefter upprepa avmaskningen minst en gång var 28e dag. Läs mer om detta på mattillsynet.no .

Jag antar att ovan även gäller när man, efter semester i Sverige, åker tillbaka till Norge, men detta bör väl anges på mattillsynet.no

Vi har åkt till Norge flera gånger och processen med avmaskning är enkel. Det gäller bara att observera tiderna samt komma ihåg att boka tid hos veterinären.
 
Jag har min 3:e schipperke, alla mina har vaktat när det kommer folk men blivit glada när de inser att det är folk de känner. Med vakt menar jag att de har skällt. Min nuvarande är jättefin med barn trots att han inte har någon större erfarenhet av dem.

Sen är de så klart individer så de går ju inte att säga att alla inom rasen är bra med barn men det gäller ju oavsett ras.
Så är det ju, även med andra djurarter. Men tänker snävar man in sitt val på rasen efter vad man ska ha hunden till så ökar man förhoppningsvis chansen på att det blir rätt, för alla. Jag behöver inte tänka allt för mkt på utseendet för tycker alla hundar är fina och vill ha alla, men den hunden vi förhoppningsvis skaffar oss måste ju passa in med vad vi kan erbjuda den så gott det går och att den vill skälla känns ju hanterbart ☺️ jag tänkte direkt på en hund som bodde på en gård jag hjälpte till på , den liksom cirklade som en haj runt en och verkligen vaktade, kändes som att den helt plötsligt kunde få för sig något, den var rätt obehaglig när den var lös på gården.

Jag är uppvuxen med två Cairns terrier, dom var som natt och dag, den ena älskade oss barn och var glatt med på allt, den andra ville helst sitta själv under skottkärran som stod lutad mot huset. Morrade hon när vi närmade oss visste vi att hon skulle få vara ifred ☺️ men dom var super fina båda två, på sitt sätt 🥰
 
När man reser från från Norge till Sverige så krävs följande enligt Jordbruksverket:
"Hundar från Norge måste vara id-märkta och ha pass när de tas in i Sverige, men det finns inga krav på att de ska vara rabiesvaccinerade. Därför går det även bra att ta in hundvalpar så länge de uppfyller kraven på id-märkning och pass." (se nästan längst ner på denna sida: https://jordbruksverket.se/djur/hun...nd-norge-san-marino-schweiz-och-vatikanstaten)

När man bor i Sverige och reser från Sverige till Norge så behöver hunden ha id-märkning och pass (pass utfärdas i Sverige av veterinärem) och vara avmaskad hos veterinären mot dvärgbandmask enligt följande:
Avmaskningen måste ske hos veterinär då denna ska kontrollera hundens id-chip och intyga i hundens pass att korrekt avmaskning är gjord. Om du reser ofta mellan Sverige och Norge kan du istället avmaska hunden 2 gånger inom 28 dagar och därefter upprepa avmaskningen minst en gång var 28e dag. Läs mer om detta på mattillsynet.no .

Jag antar att ovan även gäller när man, efter semester i Sverige, åker tillbaka till Norge, men detta bör väl anges på mattillsynet.no

Vi har åkt till Norge flera gånger och processen med avmaskning är enkel. Det gäller bara att observera tiderna samt komma ihåg att boka tid hos veterinären.
Tack för ett så bra svar. Jag tycker det borde vara så , för om vi uppehåller oss låt säga, 2 månader i Sverige är ju det en lång tid så det känns naturligt att vi borde avmaska då. Jag tycker det känns så stort att ta med sig djur över gränsen men det är väl säkert en sån grej som när man väl gjort det så blir det mer en rutin och till slut är det inget man direkt tänker över utan bara gör ☺️
 
Tack för ett så bra svar. Jag tycker det borde vara så , för om vi uppehåller oss låt säga, 2 månader i Sverige är ju det en lång tid så det känns naturligt att vi borde avmaska då. Jag tycker det känns så stort att ta med sig djur över gränsen men det är väl säkert en sån grej som när man väl gjort det så blir det mer en rutin och till slut är det inget man direkt tänker över utan bara gör ☺️
Förstår känslan :) . Men just mellan Sverige och Norge är det väldigt odramatiskt, i vart fall till bil. Det är bara att åka över gränsen. Jag har aldrig varit med om någon kontroll men man ska såklart följa det som gäller, vilket är enkelt då kraven är få och enkla.
 
Så är det ju, även med andra djurarter. Men tänker snävar man in sitt val på rasen efter vad man ska ha hunden till så ökar man förhoppningsvis chansen på att det blir rätt, för alla. Jag behöver inte tänka allt för mkt på utseendet för tycker alla hundar är fina och vill ha alla, men den hunden vi förhoppningsvis skaffar oss måste ju passa in med vad vi kan erbjuda den så gott det går och att den vill skälla känns ju hanterbart ☺️ jag tänkte direkt på en hund som bodde på en gård jag hjälpte till på , den liksom cirklade som en haj runt en och verkligen vaktade, kändes som att den helt plötsligt kunde få för sig något, den var rätt obehaglig när den var lös på gården.

Jag är uppvuxen med två Cairns terrier, dom var som natt och dag, den ena älskade oss barn och var glatt med på allt, den andra ville helst sitta själv under skottkärran som stod lutad mot huset. Morrade hon när vi närmade oss visste vi att hon skulle få vara ifred ☺️ men dom var super fina båda två, på sitt sätt 🥰
Förstår hur du menar. De schipperker jag känner cirklar inte som en haj runt folk. Min förra var en omplacering och hade lite osäkerhet mot folk, han ville gå undan så det fick han. Inget anfalla folk eller så, fick han ta det i sin takt blev han kompis med de flesta.
 
Min Torsten vägde 5 kg. Inte speciellt "skör" utan skapligt robust.
Tror man lurar sig på att den är så "söt". Varenda en som mötte honom sa -så söt. :banghead:
(det är en av anledningarna till att jag främst letar phalène nu. Inga fåniga söta öron.... :D )

Du kommer garanterat få lika många kommentarer även med hängöron 😁
Det hör till när man har en liten hund, även när den lilla hunden är en skäggig Ewok 😆
 
Tack för ett så bra svar. Jag tycker det borde vara så , för om vi uppehåller oss låt säga, 2 månader i Sverige är ju det en lång tid så det känns naturligt att vi borde avmaska då. Jag tycker det känns så stort att ta med sig djur över gränsen men det är väl säkert en sån grej som när man väl gjort det så blir det mer en rutin och till slut är det inget man direkt tänker över utan bara gör ☺️
Första gången vi åkte till Norge för tävling stannade vi och gick in för att visa papperna på avmaskningen, och de bara tittade oförstående. Det var bara att åka, men man ska ha allt i ordning ifall de vill kontrollera!
 
Min Torsten vägde 5 kg. Inte speciellt "skör" utan skapligt robust.
Tror man lurar sig på att den är så "söt". Varenda en som mötte honom sa -så söt. :banghead:
(det är en av anledningarna till att jag främst letar phalène nu. Inga fåniga söta öron.... :D )
Jag har phalene och blir ofta stoppad på promenad för att folk tycker hon är så söt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 473
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 198
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 344
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp