Bukefalos 28 år!

Funderingar kring mina kaninhonor

U

UndrandeKaninmatte

Hej!

Har två dvärgvädurstjejer som är 5 månader.
De är systrar och levde samman när vi köpte dem.
Vi lät dem ändå få varsin rejäl bur (inomhus) och de bor i ett rum med gott om yta att röra sig fritt på i stort sett dygnet runt.
De första veckorna var de bara i sina burar på uppfödarens inrådan,
men sen fick de börja komma ut. Då sökte de sig omedelbart tillbaka till varann och lämnade inte varandras sida.
Men plötsligt för ngn månad sen, antar att de började bli könsmogna, blev en av dem argsint på den andra. Hon bits och jagar henne runt runt. Är helt klart dominant. Den andra söker kontakt, men blir hela tiden bryskt behandlad.
Därför får de nu vara i varsin bur och vi växlar hela tiden dygnet runt vem som får vara ute och röra sig i rummet.
Det egentliga problemet som uppkommit är att de båda börjat skvätta något oerhört. Har tidigare haft honkaniner och aldrig detta problem.
Det är enorma mängder urin och bajs och vi städar oavbrutet.
Långt upp på möbler och väggar skvätter det och det är verkligen inte trevligt.
Har hört mig för och hittat en klinik som utför kastrering av honkaniner i stockholm från sex månaders ålder. Funderar på att åka dit nästa månad.
Men - dels är det en risk med narkosen på kaninerna, dels är det en kostnad (som eg inte är ett problem om det löser problemet). Min fråga är väl egentligen - finns här någon med erfarenhet av problemet med argsinthet och skvättande/bajsande? Finns något hopp om att en kastrering kan lösa detta eller är det ett redan inlärt beteende med revirmarkering?
Vi tänker oss ev att bygga rejäla uteburar till sommaren med gott om yta att röra sig. Men då hamnar vi ändå i problemet med aggressionen.
Tips någon?? Erfarenheter??
 
Sv: Funderingar kring mina kaninhonor

Kastrering kan hjälpa men det är inte säkert.
Är du säker på att det är honor?
Nu är det vårkänslor i omlopp och därmed brunst. Vilket ibland resulterar i skvättande och bråk.
 
Sv: Funderingar kring mina kaninhonor

Hej och tack för svar!
Jag köpte kaninerna av en mkt ansedd uppfödare så jag tror på hennes bedömning om könen :)
Har även kollat själv och ser inga tecken på att det skulle vara ngn av dem som är hankanin.
Har ikväll provat att ha dem samman under uppsikt igen och nu har beteendet modifierats en aning. Den "utsatta" honan var den som först uppvisade parningsbeteende och var väldigt "på". Men efter en stund vände det och det blev den normalt dominerande honan som jagade och ville rida.
Vi särade åter på dem som vi brukar. Initialt sågs inget direkt aggressivt, men det blev mer av den varan efter en stund.
Kanske är det våren? Kanske är det könsmognaden? Ja, jag vet inte.
Det får nog bli kastration, även om det känns dramatiskt och lite riskabelt.
 
Sv: Funderingar kring mina kaninhonor

Min första reaktion var, är det verkligen honor? Hanar brukar skvätta rejält, inte honor:confused:
Mitt råd är att för att få dom att hålla sams så sära inte på dom. Om det inte r så att det blir blodigt allvar. Mina honor sitter tillsammans, en hel hög. Men smiter någon ut några timmar och sen kommer tillbaka till den vanlig flocken blir det genast slagsmål! Dom har liksom ingen tidauppfattning och har dom vart ifrån varann så har dom olika lukter mm som kan göra att som ryker ihop. Låt dom bråka liiite allafall. Sätt båda i en liten transportbur tex. Låter kanske grymt men då är dom på nytt ställe (ingens revir) och så pass liten yta att dom ej kan få så vilda bråk oxå tyr dom sig till varandra när det är en stressad situation som en liten bur i ny miljö.

Skvättandet vet jag inte. Kanske kastrering? Kanske kan få humöret bättre på den "elaka" kaninen, ingen aning. Fråga en veterinär.

Lycka till med kaninerna:)
 
Sv: Funderingar kring mina kaninhonor

Hej, hade missat att jag fått ett svar till i den här tråden :)

Vi har gjort som du skrev, låtit dem vara tillsammans och det fungerar mkt väl.
Ännu är ingen kastration utförd, men jag funderar fortfarande på det.
De är tillsammans dygnet runt och går inte långt ifrån varann.
De rider på varandra omväxlande och är "lika på" båda två. Båda vill rida den andra, men ingen av dem verkar särskilt förtjust i att vara den som blir utsatt för detta....
Skvättandet och bajsandet utanför burarna (där de sällan är) går i perioder. Vissa veckor är det rätt lite av den varan - för att den öka på igen och kännas närmast ohållbart. Jag längtar oerhört efter sommaren då vi kan ordna för dem utomhus istället.
Läser i flera trådar om hur enkelt det är att få en kanin rumsren, men vi har då misslyckats kapitalt. Vi håller rejält rent i burarna. Vi har haft speciella kanintoaletter där vi lagt lite av deras bajs för att lära dem gå dit.
Men visst, de bajsar i sina burar - mest i en av dem - men det mesta hamnar på golvet och skvättandet även på väggar/möbler vilket är ofräscht.
Samtidigt kan jag inte med att låsa in dem i burarna även om det är rejäla sådana - de är ju vana att röra på sig.
 
Sv: Funderingar kring mina kaninhonor

Mina honor sitter tillsammans, en hel hög. Men smiter någon ut några timmar och sen kommer tillbaka till den vanlig flocken blir det genast slagsmål! Dom har liksom ingen tidauppfattning och har dom vart ifrån varann så har dom olika lukter mm som kan göra att som ryker ihop.

Och mina två (hona och kastrerad hane) har i två omgångar varit isär en vecka åt gången (storkanin har varit sjuk), och inte minsta tvivel om att de känner igen varandra med en gång så fort de träffas. Superglada båda två. Men det kanske är just det, att de bara är två? Kanske är skillnad om man haft en liten flock?

Min hona har också skvätt galet mycket i perioder, men nu när hon är lite äldre förekommer det knappt överhuvudtaget. Det får man vara glad över, för det är banne inte roligt. :crazy:
 
Sv: Funderingar kring mina kaninhonor

Lite uppdatering om mina tjejer.
Av en rad skäl flyttade de aldrig ut i somras utan är fortfarande inne.
De upphörde mer eller mindre att vara i en av burarna, utan höll sig tillsammans i en av dem. Det fick mig att ta bort den ena - inte minst av utrymmesskäl, de är rejäla.
Men iaf. Skvättandet fortsatte men koncentrerades ofta till ett speciellt hörn av rummet. Jag började lägga tidningar där.
Efter ngn vecka ställde jag in bottendelen av den oanvända buren i det hörnet, med tidningar i.
Nu är de jätteduktiga. Skulle säga att iaf 90 procent av deras kulor och kiss hamnar i lådan, vilket innebär betydligt mindre städning.
I den vanliga buren kissar de i princip aldrig.
Ridandet har upphört under vintern, nu gruffar de ibland men mkt litet.
Få se om hormonerna drar igång nu mot våren ;-)
Till sommaren är dock planen att de ska få flytta ut. Märker att de blir lyckliga som sjutton av utevistelse. Och jag vill ha lyckliga kaniner.
 
Sv: Funderingar kring mina kaninhonor

Kaniner är kolonidjur och inte flockdjur som en del tror. Detta innebär att de gärna lever i närhet av varandra men inte MED varandra och de vill ha en egen håla.

Att de rider på varandra är ofta ett tecken på dominans. Precis som med andra djurarter.

Jag har haft två honor som bodde tillsammans inackorderade. Sorglig syn då den ena var jättedominant och dum mot den andre. Jag skulle inte rekommendera att ha två honor tillsammans.
 
Sv: Funderingar kring mina kaninhonor

Min första reaktion var, är det verkligen honor? Hanar brukar skvätta rejält, inte honor:confused:

Skvättandet vet jag inte. Kanske kastrering? Kanske kan få humöret bättre på den "elaka" kaninen, ingen aning. Fråga en veterinär.

Jag hade en kaninhona som kissade för att markera revir, i soffan bland annat. Hon kastrerades och slutade skvätta på en gång. Efter det kissade hon bara i sitt hörn i buren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 573
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb Lite av ett I-landsproblem, men jag är helt som åsnan mellan hötapparna... Och vet inte hur jag ska göra. Jag är tjänstledig från mitt...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: villhöver
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 091
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 982
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp