Funderingar kring spår

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Jag var på en kurs igår där dom förespråkade spårupptag eftersom hunden ändå tids nog behöver lära sig det i dom högre klasserna. Hur brukar ni göra när ni tränar?
 
Jag kör spårupptag när vi är lite taggade. Dagar när jag inte vet om djuret spårar eller inte (urhund plus att vi hade en incident i spåret för en tid sedan) kör vi så enkelt som möjligt, men då kan ett spår också vara löjligt kort

(Nu svarar jag i väntan på mer erfarna. Jättekul att ni kommit igång med kurs)
 
Jag gör tvärtom, kör massor av direktpåsläpp.. för att hunden ska hjärntvättas åt vilket håll den ska spåra. Nu är min utbildad patrullhund, så vi kör en del patrullering med spårupptag också, men mesta dels har vi direktpåsläpp.
Han ska få börja träna upptag nästa år, då kommer jag börja med sneda upptag på kort avstånd.
 
Upplever ibland att hon blir lite förvirrad av spårupptag. Kanske ska köra på med direktpåsläpp mycket nu i början. Vad använder ni för kommando vid spårupptag? Jag använder "hitta spår" vid direktpåsläpp så säger jag bara spår.

En annan sak jag funderar över är om de är okej att säga kommandot på nytt om man man märker att hunden blir frågande efter ett tag? Som en förstärkning liksom?
 
Upplever ibland att hon blir lite förvirrad av spårupptag. Kanske ska köra på med direktpåsläpp mycket nu i början. Vad använder ni för kommando vid spårupptag? Jag använder "hitta spår" vid direktpåsläpp så säger jag bara spår.

En annan sak jag funderar över är om de är okej att säga kommandot på nytt om man man märker att hunden blir frågande efter ett tag? Som en förstärkning liksom?

Ingen som vet?
 
Jag använder spår till båda. Hunden fattar.
Enklast speciellt när jag behöver så många kommandon. Sök=personsök, leta=uppletande, hitta=kong, spår=spår.

Okej så man behöver inte ha två olika kommandon när de kommer till direktpåsläpp och spårupptag? Du menar att nosen reder ut det ändå?
 
Okej så man behöver inte ha två olika kommandon när de kommer till direktpåsläpp och spårupptag? Du menar att nosen reder ut det ändå?
Nu sysslar jag med viltspår, men där är det ofta högst oklart var spåret börjar, alltså ber jag hunden spåra och han får leta på spåret, kommandot är för att tala om vilket jobb det är, Sök är i vår värld sök efter vilt, minst 50 meter ut från mig, helst mer. Spåra är mer jobba i närheten och vänta in matte i spårlinan. ;)
 
Sök är i vår värld sök efter vilt, minst 50 meter ut från mig, helst mer. Spåra är mer jobba i närheten och vänta in matte i spårlinan. ;)
Levande eller dött vilt?

Har äntligen lärt mig att det jag kallar Sök heter uppletande på brukshundklubben, men de har accepterat att de kan gå ut i skogen och slänga ut lite saker utan att mäta och trampa upp en sökruta.
 
Levande eller dött vilt?

Har äntligen lärt mig att det jag kallar Sök heter uppletande på brukshundklubben, men de har accepterat att de kan gå ut i skogen och slänga ut lite saker utan att mäta och trampa upp en sökruta.
Ja för oss är det jakt på levande vilt och mitt kommando/friord när vi jagar är sök. Spåra kan vara på både dött och levande vilt, eller bara en klöv. Jag bryr mig inte så mycket om vad andra säger när de gör olika saker. Det som är viktigt är att jag och hunden är överens om vad som ska göras.
 
Ibland kommer min hund av sig och tittar upp på mig frågande. Tycker ni att det är okej att man säger kommandot på nytt igen? Eller ska man bara vara tyst?
 
Fråga på kursen, jag vet inte hur reglerna ser ut för tävling, men jag skulle säga stötta hunden. Jag får ibland påminna om att vi spårar och inte söker, speciellt om vi får viltstörning.

Jag har dessvärre gjort det men fått lite otydliga svar 🙂 Jag känner också spontant att jag vill stötta henne.
 
Så här gör jag:
vid uppletande av spåret säger jag: spåår (låg, lugn röst med långt å),
vid spårupptag: sök spåår Samma låga röst).
vid uppletande av föremål: Leta! ( högt, piggt och rappt tonläge)
vid sök av figge/personsökare: Sök! ( högt, piggt och rappt tonläge).

Det har funkat bra för mina hundar genom åren.
 
Ibland kommer min hund av sig och tittar upp på mig frågande. Tycker ni att det är okej att man säger kommandot på nytt igen? Eller ska man bara vara tyst?
Jag använder mig av ”spåra” som kommando och det kan jag upprepa i spåret. Både för att förstärka att hunden gör rätt ”bra spår” eller för att påminna om vad vi gör. I appellen kan domarna ha synpunkter på om man går och uppmanar hunden till spår hela tiden men när du väl är själv kan du prata hur mkt du vill. Prova dig fram och se vad dom funkar för dig och din hund 🙂
 
Så här gör jag:
vid uppletande av spåret säger jag: spåår (låg, lugn röst med långt å),
vid spårupptag: sök spåår Samma låga röst).
vid uppletande av föremål: Leta! ( högt, piggt och rappt tonläge)
vid sök av figge/personsökare: Sök! ( högt, piggt och rappt tonläge).

Det har funkat bra för mina hundar genom åren.

Vad är de för skillnad på uppletande av spåret och spårupptag?
 
Jag använder mig av ”spåra” som kommando och det kan jag upprepa i spåret. Både för att förstärka att hunden gör rätt ”bra spår” eller för att påminna om vad vi gör. I appellen kan domarna ha synpunkter på om man går och uppmanar hunden till spår hela tiden men när du väl är själv kan du prata hur mkt du vill. Prova dig fram och se vad dom funkar för dig och din hund 🙂

Okej 🙂 använder du samma kommando för direktpåsläpp och spårupptag?
 
Vad är de för skillnad på uppletande av spåret och spårupptag?

med det menar jag att vid ett direkt spårupptag så visar jag hunden direkt på spåret.
vid ”sök spår” så släpper jag på hunden ett par meter vid sidan om så hon själv får leta upp spåret och välja rätt riktning.
 
Vid direkt upptag säger jag Spåra (lika så om jag behöver stötta eller om han ser ut att vilja dra runt på egna upptåg)

Vid spårupptag frågar jag. "Vad har hänt här?" en ovana från viltspårandet (viltspår kör vi som "äventyrsstig" och maxar spänningen :D)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 464
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp