Funderingar kring zonslava och klippa bort päls under hasen?

skojskrot

Trådstartare
Har haft mer eller mindre återkommande problem med min unghäst ena bakben. Själva skadan har uppkommit från en trolig spark i hagen vid april 06.
Problemet sitter precis under hasen på benets insida ungefär i jämnhöjd där man kan se harspatt-knölar på en del hästar,dock inte på min men jag tror den förklaringen berättar bäst i vilken höjd problemet sitter.
Han är röntgad UA hasen och där skadan sitter (vi var oroliga för griffelbensbrott men han är som sagt var UA),går igenom böjprov UA och två olika vet anser att ultraljuda är onödigt då det inte kan vara en senskada utan troligtsvis rör sig om ligamentskada och att den kan ta tid att läka ut.
Helt oöm vid palpation.Hård palpation också.
Fick rådet att åka hem och smörja på Hirodoid salva varje dag vilkte jag också gjort.
Skadan har liksom varit mer eller mindre svullen/varm men har hela tiden fått höra att det inte gör något alls.
Hästen är helt ohalt men jag börjar liksom tröttna på att han ser ut som han gör.....
Så fort jag börjar träna litagrann så kan det bli (behöver inte bli) liiite mer varmt och svullet.
Han verkar dock inte det minsta störd av det.
Jag har som planer att starta vår livs första CR nu till Maj nästa år och vill inte att han ska ha några problem alls av detta längre.
Har jagat vet nu i två dagar för att få åka in med honom igen men det är ett mission impossible just nu verkar det som nu i dessa helgdagar vi har framför oss.

Nu till min fråga...
Tycker ni att det är OK att raka bort pälsen där skadan sitter då jag kan tänka mig att det är enklare att kunna smörja in Hirudoidsalvan?
Sedan Hur funkar det här med Zonslava? vet att en del veterinären rekomenderar detta mot lokala grejjer och tänkte att det kanske kan hjälp min häst i alla fall tills vet kan titta på honom efter nyår?
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring zonslava och klippa bort päls under hasen?

Min häst var varm och svullen precis under knät på ea frambenet. Vi var inne på ultraljud eftersom senskada kunde misstänkas, men så var inte fallet. Hon gick på fenylbutazon en månad innan eftersom hon var märkbart halt. Vi fick också rådet att smörja på hirudoid för att dämpa svullnaden och nu har hältan försvunnit, men hon är fortfarande varm och svullen. Början nästan misstänka att den där salvan är verkningslös! (Hon var iaf rakad på benen efter ultraljudet)
 
Sv: Funderingar kring zonslava och klippa bort päls under hasen?

Jag blev rekommenderas av vet att smörja en "färsk" galla med zon tills värmen lagt sig. Tyckte det fungerade bra, det är ju lite antiinflammatioriskt med...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp