funderingar om bett.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Empooo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 688
E

Empooo

Jag har till mina egna hästar jag hade och även alla andra, aldrig haft problem med bett, vanligt tvådelat till allihopa.
Och är riktigt kass på bett då jag varit lycklig lottad med mina enkla hästar :P

Nu har jag börjat rida en 4årig hingst ett par gånger i veckan, han är mycket stark ,men han försöker lyssna och förstå det mesta, han är ju inte så gammal, jag håller på att lära honom att stanna o sakta in osv via röst och sits.

Men till saken, stark, känslig, rids med 3delat "vanligt" bett, ingen nosgrimma. Så när han blir lite för pigg i skogen och han är lite svårstannad så vänder jag honom mot vägkanten ist för jag vill absolut inte behöva dra i honom.

Jag har ingen kontakt med hans ägare själv, ännu, utan han bor hos en annan tjej som har hand om honom, men nu är det ev på gång att jag ska ha honom lite som "min" som helfoder.
Hon skickade ju med hans träns o bett o sadel för ett år sedan,
men är dom färdigvuxna i munnen vid 3års ålder?

Jag har planer på o rida utan bett vet dock ej vad det kan finnas för tränslösningar på det?

((Nej jag drar honom aldrig i munnen, det skulle aldrig komma på fråga!))

Sv: funderingar om bett.

Har jag förstått dig rätt; Du frågar efter bettlösa alternativ?

Enkelt svar på det: Sidepull.

Det finns en rad andra modeller, men sidepull är det enda jag skulle satt på en ung häst.
Kapsoner har jag ingen erfarenhet av, men det kanske någon annan på forumet har.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 335
Senast: Gimlan
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 144
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur