Funderingar runt semin

Novalisa

Trådstartare
Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃
Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska lämna stoet på hingstens station eller på en som finns nära mig.
Om jag lämnar hos hingsten måste stoet stå kvar tills hon är dräktig, är ca 20-25 mil enkel resa.
Har seminstaton ca 4 mil ifrån mig, med bra dräktighets procent (95% förra året), där kan jag lämna bara vid brunsten.
Den nära stationen är lite dyrare både när det gäller veterinärkostnader och uppställning, här tillkommer ju även skick av sperma (950:-).
Vet inte hur det funkar med skick, får man betala 950:- varje gång? Tänker att det kan ticka iväg i pris i sådana fall.🤔
Hur många skick brukar man behöva per brunst?
Något annat man ska tänka på när det gäller semin istället för naturlig betäckning?
 
Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃
Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska lämna stoet på hingstens station eller på en som finns nära mig.
Om jag lämnar hos hingsten måste stoet stå kvar tills hon är dräktig, är ca 20-25 mil enkel resa.
Har seminstaton ca 4 mil ifrån mig, med bra dräktighets procent (95% förra året), där kan jag lämna bara vid brunsten.
Den nära stationen är lite dyrare både när det gäller veterinärkostnader och uppställning, här tillkommer ju även skick av sperma (950:-).
Vet inte hur det funkar med skick, får man betala 950:- varje gång? Tänker att det kan ticka iväg i pris i sådana fall.🤔
Hur många skick brukar man behöva per brunst?
Något annat man ska tänka på när det gäller semin istället för naturlig betäckning?
Har stoet haft föl innan? 🙂
Jag hade kanske lämnat på hingstens station om jag visste att stoet var ett problemsto, annars på stationen som ligger nära dig. Jag brukar bara behöva 1 skick per gång men det där är olika. 950:- låter dyrare än vad jag brukar betala dock. Brukar betala 500-650:- per skick inom Sverige men det är också olika beroende på hur det skickas. Jag föredrar att ta ett baktprov innan man sätter igång så man vet om stoet är rent eller infekterat. Vet att vissa stationer inte gör så men det kan vara ”billigt” att be om det innan ni sätter igång.
Börja tidigt på säsongen så du har tid på dig att ev behandla stoet 🙂
 
@Freazer hon har inte haft föl innan. Blir 5 år nu och första gången hon betäcks.
Har räknat med att lämna henne i maj för betäckning, men kolla henne innan hos veterinär så allt är ok.😃
Har svårt att få för tidigt föl eftersom vi inte har vindskydd utan måste ha koll på fölet i början. Tycker att det är lättare med maj/juni föl när det är lite varmare.
Vågar dock inte börja senare än maj ifall det krånglar!😉
 
@Freazer hon har inte haft föl innan. Blir 5 år nu och första gången hon betäcks.
Har räknat med att lämna henne i maj för betäckning, men kolla henne innan hos veterinär så allt är ok.😃
Har svårt att få för tidigt föl eftersom vi inte har vindskydd utan måste ha koll på fölet i början. Tycker att det är lättare med maj/juni föl när det är lite varmare.
Vågar dock inte börja senare än maj ifall det krånglar!😉
Det görs alltid en koll på stationen innan man börjar men du tänker kanske tex med ul för att kolla ev cystor eller liknande?
Man måste alltid ha koll även med vindskydd 😉
 
@Freazer vet att man måste ha koll även med vindskydd!😉 Men tänker att de klarar sig ute lite längre vid regn om de kan lägga sig där det är torrt.
Eftersom mitt sto inte visar brunsten så väl, blev vi rekommenderade att kolla upp henne hos vet, för att veta var i brunstcykeln hon är.
Jag har ju haft föl innan och även jobbat på stuteri i min ungdom, men då var det naturlig betäckning så är ju helt nytt med semin för mig.😃
Tar det sig och blir ett föl så är det 4de generationen hos mig!😃
 
Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃
Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska lämna stoet på hingstens station eller på en som finns nära mig.
Om jag lämnar hos hingsten måste stoet stå kvar tills hon är dräktig, är ca 20-25 mil enkel resa.
Har seminstaton ca 4 mil ifrån mig, med bra dräktighets procent (95% förra året), där kan jag lämna bara vid brunsten.
Den nära stationen är lite dyrare både när det gäller veterinärkostnader och uppställning, här tillkommer ju även skick av sperma (950:-).
Vet inte hur det funkar med skick, får man betala 950:- varje gång? Tänker att det kan ticka iväg i pris i sådana fall.🤔
Hur många skick brukar man behöva per brunst?
Något annat man ska tänka på när det gäller semin istället för naturlig betäckning?
Jag har lite samma funderingar. Jag har inte tid att resa så mycket så jag väljer förmodligen den nära och tai. Skick. Smidigt att kolla stoet med ultraljud etc och jag har iallafall teoretiskt en liten mer koll på stoet. Men jag behöver inte fölet utan stoet kan gå ett år till som ridhäst om det blir för jobbigt för stoet eller mig. Jag har en bra seminstation veterinären väldigt duktig men kvaliten på seminstation påverkar mig såklart. Jag känner helt enkelt inte till hingstens lokala seminstation. Vilket är okunskap och kan straffa sig för mig i lägre fertilitet. Krångligt helt enkelt.
 
När mitt sto seminerades första gånger var hon 15 år och tog sig på första brunsten. Sperman skickades från Skåne till Uppland. Hon hade inte haft föl innan.

Jag har alltid låtit mina ston stå kvar på stationen under hela semineringen och fram till konstaterad dräktighet för att stressa så lite som möjligt. Alla gånger utom en har de tagit sig på första försöket, den gången var det problem med spädningsvätskan som gjorde att hon inte tog sig.

Så om hingsten har bra fertilitet behöver man inte välja en station nära honom.
 
Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃
Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska lämna stoet på hingstens station eller på en som finns nära mig.
Om jag lämnar hos hingsten måste stoet stå kvar tills hon är dräktig, är ca 20-25 mil enkel resa.
Har seminstaton ca 4 mil ifrån mig, med bra dräktighets procent (95% förra året), där kan jag lämna bara vid brunsten.
Den nära stationen är lite dyrare både när det gäller veterinärkostnader och uppställning, här tillkommer ju även skick av sperma (950:-).
Vet inte hur det funkar med skick, får man betala 950:- varje gång? Tänker att det kan ticka iväg i pris i sådana fall.🤔
Hur många skick brukar man behöva per brunst?
Något annat man ska tänka på när det gäller semin istället för naturlig betäckning?

Förstår att man kanske helst vill ha hem sitt sto mellan seminering och dräktighetskoll, är det en normalfertil hingst så är skick sällan ett problem. Men det går nog aldrig riktigt att komma ifrån att det är en fördel att ha sitt sto på samma station som hingsten. Det är trots allt i de flesta fall nästan 24 timmar gammal sperma man stoppar in när det handlar om TAI.
Nu vet inte jag hur populär den tänkta hingsten är men det finns också situationer när det blir brist på sperma hos de väldigt belastade hingstarna och då brukar de flesta prioritera de ston som står hos hingsten.
Väljer man TAI så betalar man per skick, målsättningen är att seminera en gång/brunst men det är inte alltid det blir som man tänkt sig och det kan bli både 2 och 3 ggr.
Hade det varit mitt sto hade jag nog kanske kört till hingsten trots allt😊

Lycka till!
 
@Freazer vet att man måste ha koll även med vindskydd!😉 Men tänker att de klarar sig ute lite längre vid regn om de kan lägga sig där det är torrt.
Eftersom mitt sto inte visar brunsten så väl, blev vi rekommenderade att kolla upp henne hos vet, för att veta var i brunstcykeln hon är.
Jag har ju haft föl innan och även jobbat på stuteri i min ungdom, men då var det naturlig betäckning så är ju helt nytt med semin för mig.😃
Tar det sig och blir ett föl så är det 4de generationen hos mig!😃
Nja, det beror ju helt på men även om fölet är helt friskt så är det tyvärr inte alltid så att mammorna går dit med fölen för att vila sig.
Alla gör olika men även med vindskydd kan man ”behöva” ta ut och in lite i början 😅
Jo jag förstår men menade mest på att den kollen brukar ingå på dom stationerna jag varit på så det blir i mina ögon en ”onödig” kostnad att ta ut veterinär innan för det också men vi tycker och tänker alla olika 🙂
Roligt med en ev fjärde generation!
Vad är det för stam på stoet och vilken hingst funderar du på att använda?
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 937
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 403
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 867
Senast: ginnies
·
Avel Hejsan Kollade mitt sto i veckan inför förväntad brunst nästa vecka( fölade 5/6). Ville även veta att allt läkt som de ska så jag...
Svar
9
· Visningar
2 028
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp