Bukefalos 28 år!

Funderingar

Suzi

Trådstartare
Har en liten undran som kanske ni kan hjälpa mig med. Min herre (19 år) Är en gammal travare som jag skolat om till ridhäst i både dressyr o hoppning och igår förde jag honom till en kompis, där ska han få lite bete/vila, nya kompisar, skogsritter o miljö ombyte. Han är inte trafiksäker o kan bli jobbig om han blir "rädd" för saker o ting. Om han e själv plus nya ställen.
Jag kommer o ha häst kompis med på turerna nästa månad så nu ska jag mest ut o leda o upptäcka den nya miljön (mycket skog o stigar)

Då min kompis har speedcart o sele så sa hon att jag får låna dom om jag vill köra. Och för att komma till saken så hur lixom ska man göra om man vill börja köra en häst som inte e körd på 7 år? Han e regelbundet tävlad i trav när han var yngre. Om ridningen i skogen går bra så e jag lite sugen o testa vagnen oxå, bara lugnt lunka på o njuta av naturen i vagn. Så om ni har råd o ge mig så skulle jag bli glad! =)

Har även 2 tjejer som kan hjälpa mig.
 
Sv: Funderingar

Jag kollade med de som kört tidigare om hur hästen var inför vagn. Då hade hästen inte körts på många år. Fick besked om att det var en fin körhäst så jag selade på, spände för vagnen och körde iväg. Hästen tände till lite men var verkligen fin att köra.

Om du är osäker så jobba vid tömmen lite först, ta en medhjälpare till hjälp när du ska visa vagńen. Notera hur hästen beter sig.

Min hade aldrig backat in mellan skaklar och det vanligaste är ju att dom spänns för i stallgången. Där blev det lite trixigt innan hästen fattade men det gick bra med lite tålamod.
 
Sv: Funderingar

Ok tack ska ta o tömköra några gånger innan. Har kört honom då när jag köpte honom (7 år sedan) O han e verkligen fin att köra, hade ju vanan inne. Men idag kanske han är lite osäker så ska ta det lugnt o testa =)
 
Sv: Funderingar

Det brukar gå förvånansvärt bra, har de lärt sig något ordentligt så brukar det sitta i hela livet. Ta det lugnt i början bara. :)
 
Sv: Funderingar

har egentligen ingen erfarenhet av att köra, men när jag fick för mig att tolka med min gamla gamla ponny som jag inte visste var inkörd eller ej så var det bara att spänna för sparken(ja en liten barn sparkstötting, var bra med packad snö på vägen) med longerlina som skaklar och en skit brösta. var så super härlig att köra :D ponnyn som då var 20 blev en helt annan häst och bara njöt att att få trava fritt framför sparken. hade då haft honnom i 2 år, förra ägaren i typ 3-4 år och innan dess så har han nån gång blivit inkörd. tror han gått på ponny trav då han for iväg alltid när man räknade ner 3-2-1- noll! he he :p härliga barndoms minnen, saknar mig gubbe som blev 30 år :)

så har hästen lärts sig att dra så är det nog inga problem :p
 
Sv: Funderingar

Först och främst om man ser till travindustrin så finns med fruktansvärt många travare som bara "drar vagn" de är inte inkörda. Jag skulle börja med att kolla grunderna, dvs vad gör hästen om skacklarna slår i bakbenen? Vad gör hästen när det får tryck på baken som den kommer att få vid nedförsbackar? (Det är ju inte säkert att en travare som tränats inför lopp har gått med en sulky i nedförsbackar) osv för att se om den har en bra inkörningsgrund helt enkelt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 745
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 240
Senast: ako
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 637
Senast: Boj
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 770
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp