Funderingar

sofia77

Trådstartare
Har tänkt på en sak för att veta om ens hund har feber så måste man ju ta reda på normal tempen. Vad för termomter är lättatst att använda och när är det bäst att tempa för att få så rättvis temp som möjligt? Har ingen sjuk hund just nu men det kan ju vara bra att vara förbered. Och vad är lämpligt att ha hemma som första hjälpen till hunden?
/Sofia
 
Sv: Funderingar

Vanlig digital som fungerar för rektaltagning går bra, apoteket har bra och billiga.

Normaltemp är bra att veta ja, hundar varierar iofs inte lika mycket som t ex hästar, men kan ändå vara bra att veta om man har en lågtempare eller en högtempare. En hund kan ha 38.1 i normal, en annan 38.5 i normal och det är bra att veta om hunden verkar hängig och termometern visar 38.7. Den första hunden har då mer än en halv grad förhöjd temperatur, medan den andra har en minimal tempstegring som kan bero på hur vinden blåser i princip.

För att få reda på normaltemp, tempa hunden morgon och kväll (normaltemp brukar vara något högre kvällstid) i en veckas tid. Skriv ner temperaturerna. Var noga med att tempa på samma tid, och att hunden VILAT innan. Lite rusher ute, pulsa i snö, busa med kompisen etc kan ge tempstegring.

Första hjälpen är nog ganska individuellt vad man vill ha i.

Som bas tycker JAG man ska ha:
En sax modell nagelsax, gärna med trubbig spets.

En sax modell mindre vanlig att klippa bort päls med kring sår etc om man har en långpälsad ras
(iofs rakar jag oftast med maskin, men är ju för jag ändå har trimras och sas har maskinen redan, är overkill ha enkom för en första hjälpen låda)

Koksaltlösning, jag köper ACOs som ligger i pipetter, 5 stycken i en karong, kostar under 50 lappen på apoteket. Bra till allt från at skölja sår till att skölja geggiga ögon med, och alltid sterilt.

Vetrap/vetflex/klisterlinda. De där färgglada som klibbar i varandra.

Sterila kompresser, gärna non woven

Gasvävskompresser (att tvätta sår med)

Bomull att polstra med under bandage (INTE för att tvätta sår med)

Gasbinda

Termometer + vaselin eller liknande salva att ha på tippen av termometern.

Det kommer man långt med, resten kan man köpa vid behov efter veterinärrekommendation.

Jag har dock lite mer i min 'låda', t ex

En stoor spruta (utan nål).
Silonsalva.
Väteperoxidlösning 3%.
Alsolsprit.
Pro-cell salva, att snabba upp läkningen på småsår/blessyrer med.
Zoo-lac pasta
Diarsanyl
Resorb vätskeersättning
Kortisontabletter (dock måste jag re-checka med vet då det tycks vara oenighet i leden ang ge kortison vid ormbett)

Och så i skafferiet iofs, men.. majsvälling och snabbris, samt alltid ett paket torsk i frysen märkt HUND.

(och så har jag några stygntagningsskalpeller - DET är grym överkurs dock *s*)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
945
Senast: Habina
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 310
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 496
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
941
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp