Fundersam på om jag ska gå emellan.

Enya

Trådstartare
Som en del vet har jag tre hundar. De äldsta är en dobermann på tre år och den yngsta är en dobermann på ca 3 månader och det är de två som den här tråden gäller.

Den äldsta tiken gillar verklige valpen, de leker och så får valpen dricka vatten samtidigt som henne och det är ett gott betyg. Valpen får också sova alldeles intill henne. Dock tycker jag inte riktigt om att den äldre tiken, Enya, hela tiden tar Nadyas leksaker och allt annat som hon får fatt i. Lagar jag mat till oss människor så vaktar Enya det och om Nadya komemr in en bit i köket och visar intresse för vad jag gör så hoppar Enya på henne. Hon biter aldrig så det går hål, det är mer för att skrämmas tror jag, men jag tycker att det är synd om Nadya som faktiskt tjuter :cry: .

Men bör jag lägga mig i och i så fall, vad är bäst att göra? Min man säger att jag itne ska bry mig för Enya markerar bara för en tuff valp var gränsne går, och visst, det köper jag, men innebär det att Nadya aldrig får ha leksaker och aldrig får vara i närheten när det händer något?

Sv: Fundersam på om jag ska gå emellan.

Din man har rätt. Det är vanligt att en äldre hund tar leksaker för att väcka valpens intresse och sedan när valpen kommer och vill vara med, så visar den äldre var skåpet ska stå.

Skulle inte gå emellan. Din tik uppfostrar bara den lilla. Att det låter hemskt när valpen tjuter är också helt normalt. De små överdriver ganska rejält, när de stora "tar tag i dem" Tittar Du noga så ser du troligen att din tik inte använder någon större kraft när hon korrigerar.

Jag skulle inte acceptera att den äldre hunden vaktar köket när jag lagar mat. Rätt eller fel, det bryr inte jag mig om. Alla mina hundar ska acceptera att alla hundar får vara med. Sen får de såklart säga till varandra ang andra saker, men inte morra och bita för en valp eller annan hund vill komma in i samma rum.

Jag vet ju att hon har ett bra handlag med andra hundar, hon gör allt för att de ska känna sig hemma och vilja leka med henne, bara de lär sig vem som är chef- och det är givetvis hon. Jag är mycket glad över denna egenskapen, jag vet ju att det finns hundar som inte kan med andra hundar. Men i detta fallet kan jag inte låta bli att tycka synd om min älskade valp som tjuter i högan sky och springer sårat till mig. Ibland tjuetr hon länge efter.... eller ja, en liten stund på några sekunder kanske.... men kanske är det för att jag tröstar.

Samtidigt förstår jag att Enya är hård mot henne, Nadya är faktiskt en riktig tuffing som redan bestämer över min mans hund, en liten terrierkorsning på snart 1,5 år. Hon försöker till och med säga ifrån och bestämma över barnen, så nog behöver hon någon som visar var skåpet ska stå!!

Lite så känner jag också faktiskt, maten är ju inte till någon av mina hundar utan till oss och då tycker jag itne någon ska vara där och vissa inte, det tycker inte jag att Enya ska bestämma.

Men hur ska jag få henne att förstå det? Går det överhuvudtaget?

Eller ska jag helt enkelt bara låta det vara.

Men Nadya är PRECIS som Enya var när hon var valp!!:)

Ja usch jag tycker det är läskigt bara han piper lite då tiken ska fostra. Hon är ändå alldelens för snäll, han kan hänga i kinden på henne men hon vänder bara bort huvudet och trampar ner honom. Jag var livrädd från början att hon skulle trampa sönder honom, hon väger ju ändå över 20 kg men dom verkar klara det.
Men han får äta från samma skål och dricka från samma skål (men ätandet accepterar inte jag då jag tycker han ska hålla sig till sin egen mat) och han får ha hennes leksaker. Men hon morrar om hon har ett ben el. liknande fast det lägger jag mig inte i.

säger som grana. alla hundarna ska få vara med. visst kan den stora få markera, men inte hela tiden.
jag skulle sagt till den stora hunden, den lilla vill ju också vara med och se vad som händer:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 243
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 433
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 940
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 663
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?