Fungerar "uppsittarhjälp"?

Sv: Fungerar "uppsittarhjälp"?

KL

Kanske skulle vara någonting att ha med sig i fickan när man rider ut... Fast det skulle nog vara bättre om det var som strechtyg eller med liten elektronisk aparat som hjälpte till att dra upp en :cool: Har själv en häst på 175cm. Vill inte slita ut hans rygg och mig själv, så stiger upp med hjälp av en betongtrappa. Vill inte ens tänka på hur det skulle gå om jag måste hoppa av långt ifrån den trappan :D Fast längda stigläder kanske fungerar, de är ganska långa ändå :)

Det är förutsatt att du tex har jacka på dig eller ngt. den skulle inte få plats i mina byxfickor.

Ja jag förutsätter att man sätter på sig lämligt klädesplagg för att få med sig uppesittarhjälpen om man vill ha den med sig.
Knappast ett problem om man nu behöver den.

Jag fattar verkligen inte vart du vill komma. Om du är i behov av hjälp för att sitta upp och den här grejen finns är den varken onödig eller särskilt knölig. Hur jobbigt kan det vara att ha 12 cm i fickan jämfört med att gå hem. Geee.

Jag säger bara att jag tycker att det är en onödig pryl, och att jag tycker att det är jobbigare att pilla med en sådan än att länga lädrerna. Men man gör som man vill, jag skiter i vilket. Jag tyckte bara att det kan vara knöligt att ha med sig en pryl som innebär att jag måste ha en jacka eller liknande för att få plats med, vare sig det är väder för det eller inte.

Kl
Tja - jag startade tråden för att kolla om någon hade erfarenhet av denna mojäng. Jag använder (naturligtvis) pall/bord/ramp där sådan finns. Har svårt att krångla mig upp på "höga hästar" (finns flera anledningar att jag föredrar ponnysar och småhästar!) och tanken var just att plocka med sig prylen vid ex vis uteritter och slippa trassla med stiglädren. Den kostar under 100-lappen, så jag tror att jag testar iaf. Fast det vore intressant att veta om det finns NÅGON som provat. Jag har ett halvkasst knä - så om den upplevs för vinglig är det ingen bra lösning för mig. Jag får väl återrapportera min erfarenheter.......

Jag tyckte den var smart att t.ex. ha med ut i skogen. Men mitt problem är inte höjden, jag får lätt upp min fot i min hästs (159 cm) stigbygel men jag liksom kan inte hoppa upp. Jag är själv 169 cm. Däremot kan jag hoppa upp på kompisens häst (156 cm) utan problem.

Lite rörigt inlägg.

Jag föredrar pall men den kanske är smidig att ta med sig ut i skogen om man har svårt att komma upp utan pall då. Man kan ju ta med sig den och stoppa i en midjeväska eller sadelväska kanske t.ex. :idea: om man inte har en ficka tillgänglig.

Den finns där ändå om du rullar ner.

TS.
Jag tycker den verkar jobbig, jag menar tänk om man inte har en häst som står still och så hänger man i den där långa grejen :p Ne, bara onödigt och tror tillomed det skulle kunna bli farligt i vissa situationer.

Har själv funderat på denna lilla uppfinning eftersom jag är knäskadad och opererad i omgångar. Väntar nu på att få en knäprotes i ena knäet så småningom.

Jag har mycket svårt att sitta upp om jag inte har en pall att kliva på - men tills saken hör att min häst inte är en sån som står blickstilla utan gärna tassar iväg på en gång... Det är ju ett problem om man skulle åka av när man ridit ut och så. Där finns det ju ingen pall!:confused: Och svårt att komma upp överhuvudtaget alltså...
Skulle kanske vara bra att ha en sån här grunka i jackfickan då... Vill gärna höra mer om det är någon som har köpt en sån och vet hur den funkar som IRL.

Hej "kramgo" (och övriga). Återkommer till denna tråd eftersom jag nu finally testat en "uppsittarhjälp". För mig fungerade den helt OK. Jag tror att du också skulle kunna ha nytta av den (som också dras med "ont knä"). Visst kan man länga stiglädret om man inte har tillgång till pall - men jag tycker detta var ett bra och enkelt alternativ. Det ÄR lite "vingligare" dock. Men som sagt - för mig funkar det - så nu ska jag köpa mig en egen!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par...
Svar
16
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III