Fusk med helskodda?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare johannnnnaaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 429
J

johannnnnaaa

Jag har alltid ridit i knäskodda men har vart nyfiken på att köpa ett par helskodda. Jag frågade min tränare om han visste något märke som var bra, han sa då att han inte gillade helskodda då han tyckte att man "fuskade" sig till bättre balans i sadeln och att det var bättre att bara rida med knäskodda.

vad är eran syn på saken, är det bättre att "halka" runt lite i sadeln och hitta sin egen balans än att ta hjälp av helskodda? :confused:;)

Sv: Fusk med helskodda?

1. Det är ingen stor skillnad alls
2. Varför ska man göra det svårare för hästen genom att halka runt i sadeln när det finns hjälpmedel?

Dumpa tränaren.

Helskodda byxor både hjälper och stjälper tycker jag. Visst, man sitter stadigare men det är också svårare att glida rätt om man hamnar fel. Jag rider ut i läderskodda och rider dressyr i tygskodda.

Hahaha! Det lät ju helt knäppt tycker jag! Är det inte fusk att ha tex ridstövlar då istället för skor, för att man får stadigare skänkel utan att träna det själv? Är det inte fusk att tex använda säkerhetsväst då för att man fuskar sig till att sitta rak i ryggen? :rofl:

Fusk skulle jag nog inte säga men det är betydligt svårare att balansera sig i helskodda iom att bäckenet "sitter fast" i sadeln och med svårighet kan rotera till rätt läge.

Finns det verkligen helskodda byxor nuförtiden som verkligen är skodda med läder eller skinn? Det verkar bara finnas fuskskinn!

Förr, när de fortfarande skoddes med riktigt skinn, så upplevde jag att man fastanade i sadeln med helskodda och jag tyckte inte alls om det då. Då använde jag enbart knäskodda. Men nu, sen alla byxor skos med konstskinn, så upplever jag att man får ett precis lagom grepp med byxorna. Det förhindrar kasande men gör inte att man sitter fast.

De flesta proffsryttarna använder helskodda så jag tycker inte du ska låta dig hållas tillbaka utav ett sådant argument om du nu vill prova ett par helskodda.

Jag gillar inte alls helskodda, känns som man blir fast i sadeln. Jag köpte mina första helskodda i år för att se vad jag tyckte. Red i det som tonåring men jag trivs inte alls i dem nu. De duger om man ska rida mkt i lätt sits el barbacka men inte till dressyr, tyvärr. Men alla tycker vi ju olika.

Nej det är ju så olika vad man tycker. Men du ser knappt en dressyrryttare i eliten som inte har helskodda. De flesta använder det.

kl*

Rider själv helst med helskodda.
Och sen tycker jag att dom håller bättre. alla mina knäskodda ridbyxor sliter jag ut så himla fort :angel:

Jag rider bara emd helskodda, det är bekvämare och så mycket snyggare.
Jag tycker inte att man fastnar, utan får ett perfekt grepp.

håller med! och som saigon säger, alla elitryttare (åtminstone i dressyr) rider ju i helskodda. men dom kanske fuskar och eg har helt kass sits... :angel:

håller med! och som saigon säger, alla elitryttare (åtminstone i dressyr) rider ju i helskodda. men dom kanske fuskar och eg har helt kass sits... :angel:

aaahhh.. fan..:cool: så det är helskodda jag ska skaffa för att kunda börja göra passagen. coolt! :love:

:angel: :p

Jag tycker inte det är fusk öht. Tro mig, man kan sitta kass ändå :o

Bekvämare och hållbarare, jag rider bara med helskott.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 137
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 530
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka