Bukefalos 28 år!

Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Itchie

Trådstartare
Denna tråd hamnar lite mellan stolarna bland underforumen, så moderator - känn dig fri att flytta den!

Är just nu arg så jag kokar över :devil:. Har just avslutat ett telefonsamtal med den foderförsäljare i sydvästra Skåne (Obs! Företag :grin:) jag köpt hösilage av. Godtrogen som jag är litade jag på uppgifterna om balarnas vikt (pris/bal med därav följande kilopris), tills jag efter några dagar började tycka att fodret gick åt väldigt snabbt.

Började kontrollväga och häpp: balarna (Har kollat 6 av 11 använda, fem ligger kvar här ute och jag har tyvärr ingen möjlighet att väga utan att öppna dem) väger mellan 27 och 34 kg/st, i genomsnitt KNAPPT 31 kg i jämförelse med de ca 40 säljaren angivit. Han säger att han fått kommentarer från fler köpare och påstår att det beror på högre ts-halt, och visst - det kan jag köpa. Det är bara det att med en ts-halt på 84%, dvs torrt vanligt hö (fast inplastat), skulle balarna ligga runt 33-34 kg/st om jag nu räknat rätt (angiven ts "från början" 71%, dvs 28,4 kg ts/40kg). Tyvärr stämmer ju då inte min uträknade foderstat såvida jag inte mäter ts i varje enskild bal. Det är inte optimalt för hästarna heller med alltför skiftande ts-halt från bal till bal enligt min åsikt.

Dessutom har nu säljaren (OM, och ett stort om, vi hade kunnat komma överens om kompensation samt kilopris enligt de första uppgifterna) PLÖTSLIGT slut på foder (hade tidigare hundratals balar på lager) och har dessutom mage att vara spydig. Visserligen erbjöd han sig att komma och hämta de balar som är kvar och ge mig pengarna tillbaka för dem, men det är inget alternativ. Jag vill inte ha snabba foderombyten och det blir alldeles för snabbt ändå. Dessutom bytte vi lite för raskt till nuvarande för bara två veckor sedan då vi upptäckte att ett eget parti lagrat hö var till stor del mögelskadat.

Vad säger man? Suck :crazy: och 450 kronor fattigare än jag trodde...
 
Senast ändrad:
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Ja du, vad säger man. Jag kan inte råda dig till något, men det känns som om man som hästägare är i andras våld på något sätt. Är det inte höleverantörer som fuskar, så kommer inte hovslagaren.

Jag själv köpte 100 st hösilagebalar á 40 kg i somras. Betalade 95 kr st. De väger nästan exakt 40 kg, även om ts har varierat lite. Det skulle vara analyserat och det skulle vara en hög kvot. Skitsnack, hästarna föll ur direkt så jag har fått ge nästan dubbelt så mycket som jag räknade på från början + kraftfoder som komplement. Dessutom har jag hittills slängt 11 balar pga mögel. Drygt 1000 kr upp i rök så att säga. Men jag ska försöka prata med leverantören och kolla vad h*n säger. När jag hämtade det så skulle det gå bra att få nya om det var dåligt. Men det är ju ingen garanti att de ev nya balarna är bra.

Det som är så tråkigt är ju att man måste jaga mer grovfoder i slutet på vintern eftersom det då inte räcker med det man räknat på. Ett svinn på mer än 10% + att analysen var helt fel är inte vettigt.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag kan bara säga att; jag är inte förvånad...vi hästägare skulle egentligen försöka köpa upp egna marker eller arrendera och gå ihop i kooperativ, ta eget hö för o få stopp för hutlösa priser och lurendrejeri som verkar råda lite här o där nu i grovfoderbranschen! Så kan de stå där sen med sina mögliga balar och med sitt fuskande med kilon.

Själv har jag råkat ut för prishöjning efter prishöjning PLUS kraftigt förminskade balar nu senast! Betalar nu 7 kr mer per bal jämfört med det pris som angavs i juni månad och balarna väger bara hälften så mycket:mad:

Jag bara LÄNGTAR efter sommaren och vår egen skörd! Vi har som tur är ett stycke som vi förfogar över och som ger ca 1500 balar a 12 kg st ca så om vi bara inte schabblar bort skörden som förra året så SLIPPER vi dessa näriga höbönder:cool:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

*delvis kl*

Jag har börjat luska i mina trakter efter mark att arrendera och traktorer och andra maskiner att hyra. Flera grannar har visat intresse att hjälpa mig om jag vill ta eget hö/hösilage, men det kostar ju det med. Fördelen är att man basar över sitt eget grovfoder och kan påverka mycket mer. När man läser såna här trådar känns det som att det kan vara värt att prova... :grin:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Flera grannar har visat intresse att hjälpa mig om jag vill ta eget hö/hösilage, men det kostar ju det med.

Men för oss grovfodertillverkare kostar det ju i princip ingenting.... :grin:

Självklart ska man som leverantör av vad det vara månde vara ärlig, och rötägg finns det ju i alla branscher. Att priserna förändras är inte heller konstigt, eftersom vädret styr produktionen, och därmed kostnaden per kilo och tillgången.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Usch och fy! Lider verkligen med dig/er alla som har de här problemen. Vet en kvinna som har stor islandshästgård och köper in stora partier hösilage av företag. Här ska hon få pengarna tillbaka för dåligt silage, men VARJE gång hon ringer om det så ska de över telefon tala om för henne att det inte är mögel utan bara är jäst..

Är själv lyckligt lottad med en världsbäst höbonde! Yngre kille som varje hämtning (kör i hästtransport) kastar ut balarna från loftet, hjälper till att lasta om man är själv. Ställde upp och lånade utan tvekan ut sin transport när axeln gick på min under en hämtning osv.
Att jag dessutom får höet nästan hutlöst billigt är inte heller fy skam! Och DESSUTOM betalar jag för 15kg/bal - hittills ligger snittet på snarare 20kg/bal och den tyngsta hittills har legat på hela 28kg! :bow::love:

/Nixehen
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

jag är också jättenöjd över min höbonde :laugh:
han är trevlig (stort plus)
dom bästa balarna kostar lite mer, dom med sämre värden kostar mindre.
och under alla år jag köpt därifrån så tror jag endast 2 bal varit dåliga.
jag är jättenöjd, så att åka 12 mil för o köpa hö bekommer oss inte :D
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Vi har också en grymt bra hösilagebonde. När han dessutom inte har tillräckligt med hö av den typen vi behöver hjälper han oss via sina kontakter att få tag på det på annat håll. Duktig, trevlig och kan hästar till på köpet. Det gäller att vårda guldkornen ömt! :D
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Men för oss grovfodertillverkare kostar det ju i princip ingenting.... :grin:

Självklart ska man som leverantör av vad det vara månde vara ärlig, och rötägg finns det ju i alla branscher. Att priserna förändras är inte heller konstigt, eftersom vädret styr produktionen, och därmed kostnaden per kilo och tillgången.

håller med 100 %, det är en rörlig marknad, man kan som köpare inte
förvänta sig att priset håller från år till år, och lite enkel huvudräkning ang timlönen visar att dom är allt utom högavlönade. däremot skall man förvänta sig kvalitet. jag anser att det enklaste sättet att få bra foder är att gå på referenser, bara att be om det vid köp, om det inte finns köp hos ngn annan
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

jag har också en jättebra bonde köpte av han till förra stallet o visst nån bal var dålig men då kom han o bytte ut på en gång (stor rundbal) o han kom vilken dag som helst måndag till söndag då det tog slut.
nu har jag även flyttat hästen hem till han så nu finns allt på gården frän havre, korn, krafft o hösilage perfekt.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

håller med 100 %, det är en rörlig marknad, man kan som köpare inte
förvänta sig att priset håller från år till år, och lite enkel huvudräkning ang timlönen visar att dom är allt utom högavlönade. däremot skall man förvänta sig kvalitet. jag anser att det enklaste sättet att få bra foder är att gå på referenser, bara att be om det vid köp, om det inte finns köp hos ngn annan


visst att priser kan variera från år till år men det ursäktar inte att det blir dyrare under senvinter/våren! risken finns ju dessutom att kvaliteten försämras under vintern, speciellt dessa fuktiga vintrar och då ska inte grovfodret blir dyrare närmare våren.
jag tycker att det pris som är satt på sommaren/hösten ska gälla hela säsongen, och att balar ska kontrollvägas med jämna mellanrum så att ingen blir lurad!
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Det kallas marknad. Tillgång och efterfrågan. Som allt annat får man köpa och ta hem för att priset ska gälla, det går på vissa ställen att boka och betala samt förvara hos leverantören och hämta efterhand.

Men VARFÖR skulle höbönder som enda idioter i världen hålla prisgaranti för att hästfolk inte kan förstå hur handel fungerar? Det är ju producenten som står risken hela vintern, det kostar.Stå risken själv (d v s köp och ta hem) så slipper du betala för att producenten gör det.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Mycket som hästägare borde lära sig innan dom skaffar häst. ;)

*Western_Ivy*
Med tanke på att det är silagebalar som diskuteras, är det lite konstigt om det fuktiga vintervädret skulle påverka kvalitén på fodret.

LIA
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Och så har vi de bönderna som inte VILL att man ska betala allt på en gång, inte VILL att man ska köpa ett stort parti och ta hem utan föredrar att man kommer och hämtar småpartier så att de kan höja priset inte från år till år utan från månad till månad! Oseriöst så det ryker. Marknad eller inte, det finns ngt som heter god företagsamhet och då menar jag inte bara lönsamhet utan även hög kvalitet och service gentemot de man lever på, nämligen sina kunder.

Det är en oerhört oseriös marknad som håller på att växa fram, både gällande grovfoder och strö f n. Sen finns det vettiga och bra bönder som månar om sina kunder också, utan att för den delen bedriva ngn slags välgörenhet - hatten av för dem säger jag.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Min höbonde har fantastiskt hö och trots att det är lite si och så med balarnas vikt så väljer jag att fortsätta med honom varje år just för att han har så bra hö. Dessutom ställer han alltid upp med att hjälpa till och lasta höet.

Så ibland får man överväga när det är värt att bråka om något eller inte. Jag vet hur svårt det är att få tag på en bra höbonde så jag håller hårt i min.

Och ett annat plus är att han håller extra hö åt mig trots att han sagt till andra att höet är slut. :love:
Han visar mao att han är rädd om sina trogna kunder.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Alla som klagar på höbönder kan ju ta sitt eget hö/hösilage i fortsättningen i så fall. Jag har tagit eget något år och det kostade både tid och pengar.

Jag är mer än nöjd med de bönder jag handlat av, framförallt är jag glad över priset, och servicen. Ofta kan man ringa bara dagen innan och säg att man behöver 45 balar nästa dag. Inga problem! Och analys finns också :)

Sen det där att kg inte stämmer, då kan jag förstå att man blir irriterad,
jag har bara råkat ut för tvärtom, att balarna innehåller mer än vad som utlovats.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Ja, det var ju det jag sa...vi som inte vill bli blåsta av bönder eller få skithö för dyra pengar skulle egentligen köpa upp mark och gå ihop i kooperativ!

Ang att själv ta hö så har vi gjort det och kommer att göra det i sommar igen - det är TIO gånger lättare att ta eget hö än att hålla på och köpa in hö. Det gäller bara att vara ute i god tid med att rekrytera hjälp så att man är många den dag balarna ska tas in. Nu tar vi ju sällan mer än 1000-1500 balar a 12 kg så vi lägger en dag på själva jobbet att ta in, det tycker inte jag är så värst betungande. Är det ngt som är svårt så är det väderlek och att lagra det rätt.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

När vi köpte första lasset för iår så hävdade bonnen att genomsnittsvikten var 11kg, han skulle ha 50:- balen... Men vi fick lite tjänst/gentjänstrabatt som tur var. Vikterna trodde inte vi på när vi lastat in, och vägde därför varje bal vid utlastning! Skrev upp allt o räknade ut att genomsnittsvikten var 9kg. Det slutade med att vi betalade kg-pris istället för bal-pris den gången. Hade han fått det pris han ville hade höet kostat typ 5kr/kg... :eek: Nu e det bra hö, stuterivärden, men ändå!

De kan de där bönnerna. Nu senast så hade sambons chef (storkund till bonden) sagt att han inte ville ha mer av hans hö- han är för dyr. Då hade han sänkt priset hux flux! Spännande o se om han sänker för oss med...Vi betalar dessutom samma pris som de som han kör hem till, vi hämtar själva...
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

kl

I år är det säljarens marknad när det gäller hö. Tillgång och efterfrågan styr priset och sommaren var inte idealisk för skörd. Vi fick in ungefär hälften så mycket som vi brukar få in och det är tur att vi inte har fåren kvar för då hade aldrig höet räckt i vinter. Fast det är oseriöst när de påstår att balarna väger mycket mer än vad de egentligen gör.


Jag säljer hö till en kompis och det visar sig att jag lurat henne....fast tvärtom. Jag sa att höet kostar ca 2 kr/kg och hon betalar en fast summa för en hel transport. Provvägde balarna nu sist och räknade ut vad hon fick betala per kilo (var rädd att hon betalade för mycket) och det visade sig att hon bara betalade 1,50 kr/kg. Mitt samvete blev rent och hon köper billigt hö.

Ps. Hon borde få komma hit och hjälpa till med höbärgningen till sommaren, tycker ni inte.;)
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

En oseriös marknad kan bara växa om någon föder den. Om man accepterar villkoren och handlar. Det är faktiskt så enkelt.

Diskussionen om vikt på balar har jag lite svårt att förstå, när vi hämtar hö väljer bonden ut 10 balar som sedan vägs. Dessa utgör snittvikten. Är det sedan under inlastandet (avlastandet om vi får det hemkört) någon bal som väger för lite, lägger vi den helt enkelt åt sidan. Den vill vi inte ha. Aldrig något problem, trots olika leverantörer.

Att hämta lite efterhand under installningssäsongen ska vara dyrare. Det är ju helt självklart att den som tar (lagrings)risken vill ha betalt för det.

Säkning av pris för att inte bli av med storkunder är också en självklarhet som fungerar utmärkt på andra ställen i affärsvärlden. Så gör vi när storkunder kommer och vill förhandla.

Problemet är väl det vanliga som jag ser det. Hästeriet är för de flesta en hobby och dessa anser att de som lever av foderproducerande etc också ska driva sina rörelser på hobbybasis och mer eller mindre sälja utan vinst. Så funkar inte tillvaron. Då kommer plötsligt en stor marknad för oseriösa, eftersom de seriösa inte kommer att kunna leva på sin rörelse.

Det är stor skillnad på dyrt och prisvärt. Dyrt är för mig när det kostar mycket och man får lite. Prisvärt för mig är när jag får det priset signalerar. Vi betalar 3,20/kg hösilage, vilket jag tycker är vansinnigt billigt. Andra tycker det är svindyrt. Det går att få tag på billigare, men jag har hittills inte hittat något billigare som är lika bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp