Fyll min kylväska

@Bluefish, om du har möjlighet att ta med en brödrost så är det ett ypperligt sätt att värma tex färdiga plättar så att de blir lite roligare att äta. Det funkar även med en hel del panerade grejer, men studenttidens fiskpinnar är bäst att undvika om man inte har tillgång till fläkt!
 
Kommenterar inte mat, men ovanstående.

Det finns två sorter.
En dyrare som funkar som ett vanligt kylskåp. Kan man t.o.m ställa in till att frysa kylklampar i minusgrader.
Och en billigare, som sänker temperaturen kanske 15 grader (den klarar sällan av det den lovar...) Köpes för 500-1000kr på Biltema, Jula och liknande institutioner.

Den senare är klappkass om man ska sommarsemestra i bil, men kan fungera hjälpligt stående i rum - om nu inte solen tillåts ligga på. Den har dock en egenhet att vilja väsnas, vilket kan inverka på sömnen hos känsliga människor på hotellrum, där hotellgästen och kylväskan tvingas dela rum.


Bonussvar till signatur "Laga mat direkt i vattenkokare": Nej.

Jamen jag vet, jag har haft en annan kylväska som rumskamrat på en likadan vistelse tidigare :meh: Utöver oväsendet tror jag fläkten gjorde mig förkyld, fick stänga in den på toaletten för att inte vakna täppt med halsont. Min nya är mer påkostad (vilket jag ska spara in på att inte behöva äta ute!) och har fått lovord.
 
Jamen jag vet, jag har haft en annan kylväska som rumskamrat på en likadan vistelse tidigare :meh: Utöver oväsendet tror jag fläkten gjorde mig förkyld, fick stänga in den på toaletten för att inte vakna täppt med halsont. Min nya är mer påkostad (vilket jag ska spara in på att inte behöva äta ute!) och har fått lovord.

Var obs på att "Inverter" väskan ger mer kondens som gärna samlas i botten som vatten, så inga papp/pappers förpackningar i botten, om möjligt hitta ett galler som som lyfter alla matvaror 1/2 till 1 cm över botten.
 
Var obs på att "Inverter" väskan ger mer kondens som gärna samlas i botten som vatten, så inga papp/pappers förpackningar i botten, om möjligt hitta ett galler som som lyfter alla matvaror 1/2 till 1 cm över botten.

Tack, jag ska palla upp med något mer än kylklampar :up:
 
Finns det pulvermos med smak av bea? Jag var på väg att fråga varför, men insåg att det nog finns fördelar med det också! Men ... är det gott?!
 
Finns det pulvermos med smak av bea? Jag var på väg att fråga varför, men insåg att det nog finns fördelar med det också! Men ... är det gott?!

Vet ej, aldrig sätt det i "mina" svenska butiker. Som tur är kör jag ju på Norge, så jag kan handla med hem bla Bröd utan mängder av socker (även om de svenska bagerijättarna påstår att sockret endast är "jäst" näring är ju svenskt matbröd oftast sötare än fikabröd och bakelser), Pulver potatismos som smakar och upplevs ungefär som hemlagad och inte som det tapetlim som Felix säljer och Fläskkött med ordentlig fettrand och svål, samt välmarmorerad nötkött så jag slipper margarin eller olja i stekpannan, utan bara lite smör på slutet för smaken så som de gör på tex Masterchef. Visst blir det lite dyrare att handla i Norge, men å andra sidan är jag ju bara hemma på helgerna och lagar mat så unnar mig denna "lyx" efter en vecka med Rasta mat
 
Jamen jag vet, jag har haft en annan kylväska som rumskamrat på en likadan vistelse tidigare :meh: Utöver oväsendet tror jag fläkten gjorde mig förkyld, fick stänga in den på toaletten för att inte vakna täppt med halsont. Min nya är mer påkostad (vilket jag ska spara in på att inte behöva äta ute!) och har fått lovord.
Har hotellet inte en helt vanlig kyl att låna ut? Vi har ett flertal hos oss, bara man frågar. :)
 
Har hotellet inte en helt vanlig kyl att låna ut? Vi har ett flertal hos oss, bara man frågar. :)

Inte många svenska hotell som lånar ut en kyl, de vil ju att gästerna skal äta i restauranten, den kyl som finns är oftast för sprit, öl och snacks och förseglas vid varje städning efter påfyllning. Bästa alternativet är att hitta ett lägenhetshotell eller läsa igenom vad som finns på rummet innan bokning för att hitta något som passar önskemålen även om det innebär något längre distans till den aktivitet man skal delta i.
 
@Bluefish färsk pasta fungerar utmärkt att hälla kokande vatten på och låta stå tiden det står på förpackningen. Häll av och ät med något du gillar. :) Räkor och skagenröra är en sommarfavorit hos oss. Men det finns även en hel del fyllda färskpasta varianter så där kan du kolla och välja sånt du gillar.
 
Såklart kom ett korvtips :laugh: men räk eller skinkost är välkommet pålägg, tack!


Potatissallad och kallskuret är jättegott, fisken också! Det kommer jag äta! Jag skulle kunna förbereda en röra att äta första dagarna, men min lunch är medtagen och tillagas på söndagar så för mycket hemmakockande får det inte bli.


Är tyvärr bottenlös på nötfronten, funkar bara som snacks. En hel måltid skulle bli svindyr :D:o


Yoghurt kan jag variera med! Tyvärr har jag svårt att äta bars och shaker och dyl, jag tycker det smakar för syntetiskt tror jag.

Sen en grötfråga och "pasta"fråga, hur kan man tillaga? Jag har provat att ordna nudlar i kastrull genom att ösa över kokande vatten men det blev vidrigt, gojsigare nudlar har jag aldrig ätit. Direkt i vattenkokare, eller går den sönder då? Gröt gillar jag men samma där, är kokande vatten som svalnar direkt i kastrullen tillräckligt för att göra en krämig gröt?
Huel Korma är som en gryta, jag klarar inte heller shakes, smakar kokos, chili och något russin konstisens som ris med sås. Proteinpulvret är för att förstärka yoghurten och är helt smaklöst.
 
Pimpade nudlar.

Knäck ett ägg i en skål, ner med en klick majonnäs, lite chilisås, vitlökspulver, sesamfrön. Blanda.
I med kokta nudlar och kokande vatten.
 
Hade köpt in lite hermetik (bönor, majs etc), salladspåsar och färdig kyckling, kanske någon ost och gjort sallader.

Rätt i koppen och en macka är också gott, tomatsoppa och en ostmacka är bra

Hade tagit med kokta ägg hemifrån, håller nån dag i kyl och haft till frukost. Knäckebröd och majonnäs till kanske. Jag själv har iof ofta svårt för frukost om det är tidigt så hade kanske tagit med en knippe bananer, det är en bra frukost ☺️
Flap jacks kanske kan vara nått?
 
@Sel Tyvärr erbjuder hotellet inga kylmöjligheter, de har en bra restaurang och det är nog få gäster som bor så länge som vi.
 
Kommenterar inte mat, men ovanstående.

Det finns två sorter.
En dyrare som funkar som ett vanligt kylskåp. Kan man t.o.m ställa in till att frysa kylklampar i minusgrader.
Och en billigare, som sänker temperaturen kanske 15 grader (den klarar sällan av det den lovar...) Köpes för 500-1000kr på Biltema, Jula och liknande institutioner.

Samt köp inte större än vad du behöver. Kommer du bara använda 25 liter per vecka, köp en 25-liters.

Den senare är klappkass om man ska sommarsemestra i bil, men kan fungera hjälpligt stående i rum - om nu inte solen tillåts ligga på. Den har dock en egenhet att vilja väsnas, vilket kan inverka på sömnen hos känsliga människor på hotellrum, där hotellgästen och kylväskan tvingas dela rum.


Bonussvar till signatur "Laga mat direkt i vattenkokare": Nej.
Jag tror jag har en billig biltema och den funkar hur bra som helst!

Kl
Alla hotell jag varit på (typ 20 om året) har haft minibar I rummet. Där har jag förvarat alla mina grejer om jag inte har med kylväska.
 
Jag tror jag har en billig biltema och den funkar hur bra som helst!

Kl
Alla hotell jag varit på (typ 20 om året) har haft minibar I rummet. Där har jag förvarat alla mina grejer om jag inte har med kylväska.
”Hur bra som helst” är relativt.
Skulle man råka använda den i ett soluppvärmt rum eller bil är det inte säkert att du skulle få medhåll. Men tar man bara höjd för det problemet, så gör den ju sitt jobb. Till en lite högre decibel-nivå.


Vi besöker nog helt skilda hotell, för jag ser ytterst sällan minibars i Sverige.
 
Couscous går utmärkt att tillaga endast mha en vattenkokare och en mugg/skål. Man behöver även lite buljong/fond.
 
Har hotellet inte en helt vanlig kyl att låna ut? Vi har ett flertal hos oss, bara man frågar. :)
När jag har bott på hotell längre tid har jag använt minibaren som kylskåp även för matvaror, på en del hotell är de ganska stora. Men tycker att minbarerna för en tynande tillvaro i Sverige numera, man kan inte alls vara säker på att de har en. Betydligt vanligare i USA och Canada t ex (som inte sällan även i övrigt är mer utrustade för långliggare).
@Bluefish bästa havregrynsgröten gör man på fiberhavregryn (t ex änglamarks är bra). Lägger grynen (1 dl) i en djup tallrik, slår över lagom mängd kokande vatten (1-1,5 dl) och låter stå en stund. Rör runt lite försiktigt med en gaffel så att den blir jämnt tillagad. Börja med den mindre mängden vatten och fyll på om den blir för torr (ger också ny värme). Minimalt med disk. Banan, bär, äpple eller sylt till. Vill man lyxa till det kan man "krydda" med kanel eller kardemumma.
Ägg behöver inte förvaras kallt, men tillagning i vattenkokare verkar spännande om det skulle gå sönder.
För mig har smörgås med olika pålägg (ost, skinka, grönsaker) samt yoghurt med müsli varit basföda under liknande förhållanden.
couscous som andra tipsat om är kanon eftersom man bara behöver slå vatten över. I med en klick smör eller skvätt olja och kryddor så är det färdigt som tillbehör. Vill man kan man göra en tabbouleh, dvs coucoussallad med gurka, tomat, paprika.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp