Fyll min kylväska

Inte många svenska hotell som lånar ut en kyl, de vil ju att gästerna skal äta i restauranten, den kyl som finns är oftast för sprit, öl och snacks och förseglas vid varje städning efter påfyllning. Bästa alternativet är att hitta ett lägenhetshotell eller läsa igenom vad som finns på rummet innan bokning för att hitta något som passar önskemålen även om det innebär något längre distans till den aktivitet man skal delta i.

@Sel Tyvärr erbjuder hotellet inga kylmöjligheter, de har en bra restaurang och det är nog få gäster som bor så länge som vi.


Så synd, det kanske är för att "mitt" hotell är familjeorienterat som vi har kylar att låna ut. Folk vill ha mjölk/formula eller liknande i dem till exempel. Eller mediciner.
Vi har dock inga minibarer.
 
”Hur bra som helst” är relativt.
Skulle man råka använda den i ett soluppvärmt rum eller bil är det inte säkert att du skulle få medhåll. Men tar man bara höjd för det problemet, så gör den ju sitt jobb. Till en lite högre decibel-nivå.


Vi besöker nog helt skilda hotell, för jag ser ytterst sällan minibars i Sverige.
Jag använder den just i varm bil på sommaren. Aldrig nåt konstigt.

Och typ scandic har ju alltid minibar typ. Och även andra billiga kedjor.
 
Förgjorda fyllda baugetter med valfri fyllning, lika goda kalla som jumna. Man gör egna baugetter med fyllning, sen tillaga i ugnen, suveränt och ha med sig på picknick, äventyr där man inte har tillgång till spis med mer.
 
Jag använder den just i varm bil på sommaren. Aldrig nåt konstigt.

Och typ scandic har ju alltid minibar typ. Och även andra billiga kedjor.
Spännande. Ingen av de Scandic jag bor på förser mig med nån minibar.
(De kanske plockar bort den så fort de ser att jag bokat... :o )


Jag har en känsla av att vi inte pratar om samma sorts elektrisk kylbox, trots att vi kallar dem för samma sak.
Den billigaste modellen (som jag menar) använder thermoelektrisk kylning, dvs den sänker sin invärtes temperatur med 15 grader gentemot omgivande temperatur. Det går ju bra i ett rum som håller 25 graders temperatur, men om då lämnar en sådan kylbox i en bil stående i sommarsolen så haverarar din obrutna kylkedja ganska snart.

Kompressor- eller absoptionskyl är betydligt stadigare att hålla inställd temperatur.
 
Jag kommer spendera flera veckor på annan ort och önskar förslag på lämplig mat att äta på hotellet. Dvs ingen micro, spis eller andra möjligheter till tillagning. Frukost och lunch kommer vara varma och mättande så kvällsmaten behöver inte bestå av någon större mängd eller vara särskilt raffinerad. Förutsättningarna är som följer:

En eldriven kylväska på 40 liter, vilket jag tycker sväljer en hel del.
En vattenkokare.
En mindre kastrull.
Porslin att äta på samt bestick.

Själv har jag tänkt på fil med flingor, mackor med olika pålägg, såndär carbonara på kopp och det var väl det. Jag vill ha lite mer variation än så helst. Kokkorv är bannlyst, senast åt jag FYRTIO stycken på dessa veckor. Så, vad hade du packat?
Hade det varit töm din kylväska hade golit sagt öl.

Annars tänker golit att den andra orten har någon typ av affär, där man kan köpa nya varor allt efter inspiration.
 
Mitt förslag är att investera i en elektrisk lunchbox/miniriskokare. Då kan du laga alla möjliga sorters mat och koka ägg (fast det går bra i en vattenkokare också). Miniriskokare finns från under 200. Det ska vara en med två insatser så att det går att ånga ris i den ena och någon gryta i den andra. Allt med cocosmjölk blir jättegott liksom chili von carne, soppor mm.
 
Förgjorda fyllda baugetter med valfri fyllning, lika goda kalla som jumna. Man gör egna baugetter med fyllning, sen tillaga i ugnen, suveränt och ha med sig på picknick, äventyr där man inte har tillgång till spis med mer.
Lagar du till dem i ugnen inkl fyllning och äter kalla sedan? Det känns bakvänt, men kanske funkar!

Micro och dylika tillagningsapparater vore guld verkligen, men jag reser med tåg och har maxat min packning (både regelmässigt och orka-släpa-mässigt), kylväskan med mat är det enda som kommer vara hanterbart vid sidan av allt jobbrelaterat tyvärr.
 
Hade det varit töm din kylväska hade golit sagt öl.

Annars tänker golit att den andra orten har någon typ av affär, där man kan köpa nya varor allt efter inspiration.
Orten har mycket riktigt affär men den som ligger på bra gångavstånd är dessvärre en godisaffär. Även utbudet i de sydligare affärerna kommer behöva förtäras kallt på hotellrummet ;)
 
Vad menar ni med minibar? Var tredje månad bokar jag ett rum på ett Scandichotell och beroende på vad för sorts rum ingår ju ett kylskåp modell litet. Till för dryck och småförpackningar, men ändock får ju lite i matväg plats. Men det är ju inte i alla rum de ingår, man betalar ju extra för ett rum med sådant! Jag pytsar in min yoghurt, min sallad, en macka kanske och det jag dricker om jag vill ha det kallt.
 
Lagar du till dem i ugnen inkl fyllning och äter kalla sedan? Det känns bakvänt, men kanske funkar!

Micro och dylika tillagningsapparater vore guld verkligen, men jag reser med tåg och har maxat min packning (både regelmässigt och orka-släpa-mässigt), kylväskan med mat är det enda som kommer vara hanterbart vid sidan av allt jobbrelaterat tyvärr.
Japp, de är skitgoda även om de är kalla. :)
 
Vad menar ni med minibar? Var tredje månad bokar jag ett rum på ett Scandichotell och beroende på vad för sorts rum ingår ju ett kylskåp modell litet. Till för dryck och småförpackningar, men ändock får ju lite i matväg plats. Men det är ju inte i alla rum de ingår, man betalar ju extra för ett rum med sådant! Jag pytsar in min yoghurt, min sallad, en macka kanske och det jag dricker om jag vill ha det kallt.
Vi har oftast standardrum. Alltid minibar. Ibland tom, ibland fylld. Men det är ju ett kylskål hur som.
 
Jag skulle ta med lite goda charkuterier, t ex prosciutto och salami, och goda ostar. Lite soltorkade tomater, oliver och sånt. Det är ju mat som är framställd för att hålla sig god länge och de funkar till pasta, sallad och mackor,
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp