Fyller i ord?!

Jag är också ifyllare. Det har nog att göra med att personer i min omgivning rätt ofta helt enkelt inte slutför sina meningar alls, utan räknar med att en ska tankeläsa sista biten. Då fyller jag alltid i för att kontrollera att jag uppfattat rätt.

Om jag inte har en aning om vad personen tänker säga avvaktar jag.
 
Oj, vad vanligt det verkar vara att personer fyller i fel ord.

Själv fyller jag i ord bara när de är självklara. Jag kan bli galen när jag sitter på ett möte med 10 personer och den som pratar är lite seg att komma på ett ord som det bara finns ett av (alltså när det inte är någon tvekan vad som avses). Då fyller jag alltid i.
Och du är säker på att den som får hjälp är enig om att det bara finns ett ord och du aldrig gör fel? Och att denne är så långsam att denne inte klarar av att kommunicera utan hjälp? För många som blir "hjälpta" på detta vis innebär det att det blir värre efterhand som självförtroendet dalar. OBS jag menar inte de som aktivt söker hjälp utan de som bara inte är så snabba.

Alltså du kan vara en av dem som folk klagar på här som fyller i fel ord, jag är övertygad om att de flesta som fyller i ord faktiskt tror att de väjer de rätta orden.
 
Jag är också ifyllare. Det har nog att göra med att personer i min omgivning rätt ofta helt enkelt inte slutför sina meningar alls, utan räknar med att en ska tankeläsa sista biten. Då fyller jag alltid i för att kontrollera att jag uppfattat rätt.

Om jag inte har en aning om vad personen tänker säga avvaktar jag.
Eller är så vana att bli avbrutna att slutar att säga hela meningar?
 
Åh det är så fruktansvärt störande. Jag tappar ord ganska ofta pga hjärntrötthet. Tidigare kunde hjärnan helt haka upp sig helt när jag blev stressad (t.ex om någon började att försöka fylla i, försökte få mig att avsluta snabbare osv) och jag fick inte fram ett ord på ganska lång tid, vilket ofta gjorde att folk försökte fylla i mer och mer och hjärnan låste sig ännu mer. Nu är dessa pauser inte lika vanliga och om de förekommer är det kortare sådana. Däremot inte helt ovanligt att jag får börja försöka förklara ordets betydelse i stället, om jag får det att fungera alltså. Där är det ok att fylla i då jag brukar säga nåt i stil med "vad heter det nu då?". Ibland funkar inte det heller men tids nog kommer det igång igen. Om ingen stör utan tillåtelse.
 
Åh det är så fruktansvärt störande. Jag tappar ord ganska ofta pga hjärntrötthet. Tidigare kunde hjärnan helt haka upp sig helt när jag blev stressad (t.ex om någon började att försöka fylla i, försökte få mig att avsluta snabbare osv) och jag fick inte fram ett ord på ganska lång tid, vilket ofta gjorde att folk försökte fylla i mer och mer och hjärnan låste sig ännu mer. Nu är dessa pauser inte lika vanliga och om de förekommer är det kortare sådana. Däremot inte helt ovanligt att jag får börja försöka förklara ordets betydelse i stället, om jag får det att fungera alltså. Där är det ok att fylla i då jag brukar säga nåt i stil med "vad heter det nu då?". Ibland funkar inte det heller men tids nog kommer det igång igen. Om ingen stör utan tillåtelse.

Hög igenkänningsfaktor på det!

Har varit utmattad och blev oerhört störd och irriterad av ifyllare som inte ville ge mig tid att prata klart.
 
Jag tycker att man måste skilja på att fylla i ord för att man vill skynda på och att fylla i ord i ett samtal där man faktiskt känner varandra så väl att man kan avsluta varandras meningar.

I det första fallet kan man lika gärna köra en monolog för sig själv istället medans i andra fallet handlar det om ett socialt samspel.
 
Jag är också ifyllare. Det har nog att göra med att personer i min omgivning rätt ofta helt enkelt inte slutför sina meningar alls, utan räknar med att en ska tankeläsa sista biten. Då fyller jag alltid i för att kontrollera att jag uppfattat rätt.

Om jag inte har en aning om vad personen tänker säga avvaktar jag.
Tycker du inte att det låter märkligt att just du har drabbats av en massa typer som inte pratar i hela meningar??
 
Jag tycker att man måste skilja på att fylla i ord för att man vill skynda på och att fylla i ord i ett samtal där man faktiskt känner varandra så väl att man kan avsluta varandras meningar.

I det första fallet kan man lika gärna köra en monolog för sig själv istället medans i andra fallet handlar det om ett socialt samspel.
Och för det tredje de fall då man säger "men vad sjutton heter det nu..." och därmed har inbjudit till ifyllnad som hjälp.
 
Jag är också ifyllare. Det har nog att göra med att personer i min omgivning rätt ofta helt enkelt inte slutför sina meningar alls, utan räknar med att en ska tankeläsa sista biten. Då fyller jag alltid i för att kontrollera att jag uppfattat rätt.

Om jag inte har en aning om vad personen tänker säga avvaktar jag.

Det här gör jag ofta, jag har en ovana att strunta i att avsluta meningar faktiskt, för att jag är så gott som klar med den i huvudet redan. Och som du säger, faktiskt förväntar mig en viss sorts tankeläseri då... :o Beroende på vem man pratar med kan det gå hur smidigt som helst eller inte fungera alls.
 
Min mamma pratar ofta halva meningar, då brukar jag bara fråga vad hon menade. Dock brukar hon ha glömt det då :meh:
Men att försöka fylla i skulle antagligen bli väldigt konstigt, kan ju bli vad som helst.
 
Eller är så vana att bli avbrutna att slutar att säga hela meningar?
Tycker du inte att det låter märkligt att just du har drabbats av en massa typer som inte pratar i hela meningar??
Jag avbryter sällan folk, det är ju oartigt. Det är snarare som @Snorgrodan beskriver; de är redan mentalt klara med meningen och förväntar sig då att en ska förstå utan att de behöver uttala allt. Då tycker jag inte det är fel att stämma av om en uppfattat rätt.
 
Jag har inte heller något emot att folk fyller i ord. Det fungerar snarare som en sorts avstämning om budskapet gått fram eller inte. Fyller folk i fel har de inte fattat vad jag menar, och då är det ju bra att jag får veta det. Fyller folk i rätt är det skönt med bekräftelsen, spar tid, och framför allt slipper jag stressmomentet att stå och leta ord medan någon uppmärksamt väntar.
 
Min dotter har alltid haft svårt för ord och det har trillat ut de mest märkliga/häftiga ord från henne🥰. Nu vet vi att hon har dyslexi och att hennes lagring och framplockning av ord gör att det blir lite tokiga ord hon hämtar fram dem från minnet. Det har varit många skratt och ibland har man tänkt; hur tänkte hon här och man inser att hon vet vad hon pratar om det är bara det att ordet är fel, men påminner om situationens ord hon söker. Vi har korrigerat ibland och låtit det vara ibland.

Hon vill nog själv bara att det ska gå obemärkt förbi, men samtidigt så resonerar vi tillsammans att det kan vara bra att hitta korrekt ord. Vi har inte riktigt hittat någon lösning som vi håller oss till konsekvent. Jag brukar svar; du kanske menar noshörning, när hon säger enhörning.

Med människor som stammar är det svårare för mig som är lite högintensiv, normalt, men jag försöker stanna upp min egen iver att få komma vidare i samtalet. Jag vet att problemet ligger hos mig, att vänta.
 
Och du är säker på att den som får hjälp är enig om att det bara finns ett ord och du aldrig gör fel? Och att denne är så långsam att denne inte klarar av att kommunicera utan hjälp? För många som blir "hjälpta" på detta vis innebär det att det blir värre efterhand som självförtroendet dalar. OBS jag menar inte de som aktivt söker hjälp utan de som bara inte är så snabba.

Alltså du kan vara en av dem som folk klagar på här som fyller i fel ord, jag är övertygad om att de flesta som fyller i ord faktiskt tror att de väjer de rätta orden.

Ja, jag är säker! Du får lita på mitt ord att jag inte fyller i när det inte går att veta. Jag fyller i när kollegan t.ex säger något motsvarande ”Vår reception ligger på våning [lång paus]”. Då fyller jag i ”0”. Det är knappast något som får kollegans självförtroende att dala - och i vilket fall är det tradigt för 10 personer att sitta och vänta på att någon ska leta efter ordet 0 när nog de flesta redan vet det...
 
Ja, jag är säker! Du får lita på mitt ord att jag inte fyller i när det inte går att veta. Jag fyller i när kollegan t.ex säger något motsvarande ”Vår reception ligger på våning [lång paus]”. Då fyller jag i ”0”. Det är knappast något som får kollegans självförtroende att dala - och i vilket fall är det tradigt för 10 personer att sitta och vänta på att någon ska leta efter ordet 0 när nog de flesta redan vet det...
Det är väl fullt möjligt att känna sig överkörd av det, om det upprepas?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 841
Senast: jemeni
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 370
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp