Bukefalos 28 år!

Fyra hästar påkörda av lastbil - alla dog

Sv: Fyra hästar påkörda av lastbil - alla dog

Men inte igen:arghh:
Fy så hemskt..
Hur kan det komma sig att det händer så jätte ofta.
Stackars alla inblandade i allt hemskt som händer just nu.

Hoppas alla som har häst tar sig ett extra varv runt sina hagar när det snöat och blåst och kikar så att allt är helt och att det finns el.
 
Sv: Fyra hästar påkörda av lastbil - alla dog

Är det inte väldigt mycket olyckor denna vinter med påkörda hästar? Varför befinner de sig på vägarna överhuvudtaget? Varför så många som rymmer, är staketen så dåliga nuförtiden eller hur kommer de annars lösa och ut på vägarna?
 
Sv: Fyra hästar påkörda av lastbil - alla dog

Fyra hästar dog under tisdagskvällen i en trafikolycka i Björkeryd, Småland. En lastbil med släp körde på en samling hästar som befann sig på vägen....

Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2014/1/Fyra-hastar-doda-i-trafikolycka/

varför skriver dom om det nu när de hände 3 dec..jag har min häst i närheten så var jätte orolig att de var våra...var 4 fjodingar http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2198548-fyra-hastar-doda-i-lastbilskollision
 
Sv: Fyra hästar påkörda av lastbil - alla dog

Tyvärr finns det idioter som öppnar hagarna så de kommer ut, de kan ha blivit skrämda och sprungit igenom, alternativt så har det varit problem med elstängslena nu när det varit så in i :devil: fuktigt så det varit kortslutningar.

Jag har haft några små rymmare hemma på villatomten bakom staket hela hösten pga problem med fukt och el till hagen. Nyligen hade en älg eller något annat stort sprungit igenom och rivit ner tråden, tack och lov hittade jag alla på ett fält utanför där jag bor och jag hade inte hunnit lägga mig för natten. Två ledde jag hem och de andra kom snällt efter. Vem vet var de annars hade tagit vägen? :crazy:

En bekant hade en flock unghästar, varav en var min, som skrämdes ut ur lösdriftshagen av älg, tyvärr upptäcktes det inte förrän dagen efter och då var en av unghästarna död. Min hade brännskador efter elrepen men i övrigt oskadd om än utmattad och chockad. :(
 
Sv: Fyra hästar påkörda av lastbil - alla dog

Jag är inte ett dugg förvånad att hästarna rymmer.
Det är ju bara kolla hur de flesta staketen ser ut, jag kan räkna på en hand vilka som har bra staket både i vår stad och i grannstaden samt i hemstaden..

Långt mellan stolparna, dåliga elband/tråd som inte leder ström, felkopplat, trådar som hänger i knähöjd och alldeles för få trådar, inte jordat ordentligt, halvruttna stolpar på trekvarten osv.
Inte tillräckligt med sysselsättning/grovfoder och vatten i hagarna så hästarna ger sig ut på jakt efter mat på egen hand istället.

Konstigt att hästarna kliver ut? Ne inte ett dugg faktiskt och blir dem dessutom skrämda av något så stoppar ju inte ett dåligt staket alls.

Har hittills aldrig hört eller sett rymmarhästar som stått i ordentliga hagar med hela stolp som står ordentligt och relativt tätt, som har tillräckligt många trådar/slanor som är väl spända, där elen går fram och är tillräckligt högt.
Samt att dem har tillräckligt med foder och vatten av bra kvalité och hästkompisar som de passar bra ihop med.

Varken älgar eller rådjur verkar heller vara speciellt intresserade av att ramma dem bra hagarna...
 
Sv: Fyra hästar påkörda av lastbil - alla dog

Jag är inte ett dugg förvånad att hästarna rymmer.
Det är ju bara kolla hur de flesta staketen ser ut, jag kan räkna på en hand vilka som har bra staket både i vår stad och i grannstaden samt i hemstaden..

Långt mellan stolparna, dåliga elband/tråd som inte leder ström, felkopplat, trådar som hänger i knähöjd och alldeles för få trådar, inte jordat ordentligt, halvruttna stolpar på trekvarten osv.
Inte tillräckligt med sysselsättning/grovfoder och vatten i hagarna så hästarna ger sig ut på jakt efter mat på egen hand istället.

Konstigt att hästarna kliver ut? Ne inte ett dugg faktiskt och blir dem dessutom skrämda av något så stoppar ju inte ett dåligt staket alls.

Borde inte dåliga stängsel vara något som djurskyddsinspektörer påpekar som brist? Det är ju en fara både för häst men också för trafikanter? Det är ju lätt att se brister och mäta strömmen i ett staket? Och accepterar tex inackorderingar så dåliga staket? Eller grannar för den delen?
 
Sv: Fyra hästar påkörda av lastbil - alla dog

Jag är inte ett dugg förvånad att hästarna rymmer.
Det är ju bara kolla hur de flesta staketen ser ut, jag kan räkna på en hand vilka som har bra staket både i vår stad och i grannstaden samt i hemstaden..

Långt mellan stolparna, dåliga elband/tråd som inte leder ström, felkopplat, trådar som hänger i knähöjd och alldeles för få trådar, inte jordat ordentligt, halvruttna stolpar på trekvarten osv.
Inte tillräckligt med sysselsättning/grovfoder och vatten i hagarna så hästarna ger sig ut på jakt efter mat på egen hand istället.

Konstigt att hästarna kliver ut? Ne inte ett dugg faktiskt och blir dem dessutom skrämda av något så stoppar ju inte ett dåligt staket alls.

Har hittills aldrig hört eller sett rymmarhästar som stått i ordentliga hagar med hela stolp som står ordentligt och relativt tätt, som har tillräckligt många trådar/slanor som är väl spända, där elen går fram och är tillräckligt högt.
Samt att dem har tillräckligt med foder och vatten av bra kvalité och hästkompisar som de passar bra ihop med.

Varken älgar eller rådjur verkar heller vara speciellt intresserade av att ramma dem bra hagarna...

Fast jag stod i ett stall för flera år sen där staketen var otroligt bra med både bra eltråd samt ordenkligt trästaket och det fungerade i många år tills en älg klev in i hagen och plötsligt vara alla fyra hagarna demolerade i småbitar av panikslagna hästar. Älgen såg på och klev lugnt ut ur hagen efter att allt låg i en röra på backen :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Två hästar dog i samband med att de blev påkörda på julaftons kväll. Olyckan hände utanför Kristianstad i Skåne. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En trafikolycka har inträffat på E18 väster om Karlstad. – Det var en personbil med en hästtransport som körde av vägen. Inga...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: Magnum
·
  • Artikel
Hästnyheter En trafikolycka med hästar inblandade är ett stort trauma som ingen ska behöva uppleva. Agria djurförsäkring tipsar i ett...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp