Fyra nya TR publicerade

Men vad betyder egentligen detta?
Vilken typ av träns hittar man det?

'Sidostyckena och nosgrimman får inte tillsammans ha en hävstångsinverkan.'
 
Men vad betyder egentligen detta?
Vilken typ av träns hittar man det?

'Sidostyckena och nosgrimman får inte tillsammans ha en hävstångsinverkan.'
Jag läste precis en diskussion på fb där någon menade att det blir en hävståndsinverkan med Lingus II. Alltså på nosgrimman. Vet inte om det är sånt de tänker på?
 
Jag läste precis en diskussion på fb där någon menade att det blir en hävståndsinverkan med Lingus II. Alltså på nosgrimman. Vet inte om det är sånt de tänker på?
Såg också en (annan antar jag) diskussion om LingusII men där relaterade en ÖD till att det var likställt med micklem.. Och hur ställer man sej då till alla dom tränsen tänker jag?

Luddigt...

Jag fattar inte riktigt hur det blir hävstång av ett träns så att säga?
 
Man kanske menar sån här nosgrimma
325289_BL.jpg
 
Det borde inte vara Lingus II/Micklem eftersom de inte har en rem direkt under hakan framför bettet, endast låg käkrem och nosrem nedamför bettet. Alltså borde inte hävstångseffekt kunna uppstå..?
 
Det borde inte vara Lingus II/Micklem eftersom de inte har en rem direkt under hakan framför bettet, endast låg käkrem och nosrem nedamför bettet. Alltså borde inte hävstångseffekt kunna uppstå..?

Skillnaden mellan Micklem och Lingus II är att det förra har en led (d-ring) mellan nosgriman och remmen som går till bettet. Detta har inte Lingus II. Jag undrar om det kan vara så att det blir nån form av tryck pga detta?

(bilden du visar i inlägg nr 5 har aldrig varit godkänd iom metall mot hästen).
 
Hur F-NS rent hur sagt har de fått igenom att klonade hästar inte får lösa licens 😵😵😵 FEI släppte det 2012 å nu går vi bakåt igen 😡😡😡😡😡😡😡
 
Skillnaden mellan Micklem och Lingus II är att det förra har en led (d-ring) mellan nosgriman och remmen som går till bettet. Detta har inte Lingus II. Jag undrar om det kan vara så att det blir nån form av tryck pga detta?

(bilden du visar i inlägg nr 5 har aldrig varit godkänd iom metall mot hästen).
Det var detta någon påstod på fb iaf. Att avsaknaden av en ring mellan nosgrimma och bettrem skulle ge hävstångseffekt.
Själv har jag ingen aning..
 
Såg också en (annan antar jag) diskussion om LingusII men där relaterade en ÖD till att det var likställt med micklem.. Och hur ställer man sej då till alla dom tränsen tänker jag?

Luddigt...

Jag fattar inte riktigt hur det blir hävstång av ett träns så att säga?
Kan ha varit samma diskussion!
Jag vet inte heller, men det var det enda jag kunde komma och tänka på..
 
Är det någon som förstår om det är tillåtet med tillverkarmärkning bak på ridbyxorna i dressyr, som här.
https://liwaperformance.com/produkt/wrapped-high-waist-breechers-callinda-vita/

Tycker den märkningen ser större ut än 3cm² och då borde dessa byxor inte vara godkända? Vilket är synd för jag har ett par i svart och tycker dom är väldigt sköna. Försökte maila SvRF och fråga men fick bara som svar att jag skulle läsa tr...
De är ju helt clueless i det mesta gällande det här. Om klonade hästar var det i diskussionen på fb tidigare i år helt uppenbart att de blandat ihop kloning med ICSI 🙄
 
Skillnaden mellan Micklem och Lingus II är att det förra har en led (d-ring) mellan nosgriman och remmen som går till bettet. Detta har inte Lingus II. Jag undrar om det kan vara så att det blir nån form av tryck pga detta?

(bilden du visar i inlägg nr 5 har aldrig varit godkänd iom metall mot hästen).
Jag förstår inte hur det kan tolkas som hävstångseffekt bara för att sidostycket fäster direkt i bettet. Är det i själva verket nosgrimmor som applicerar kombinerat tryck på nosryggen man vill förbjuda?
 
Jag förstår inte hur det kan tolkas som hävstångseffekt bara för att sidostycket fäster direkt i bettet. Är det i själva verket nosgrimmor som applicerar kombinerat tryck på nosryggen man vill förbjuda?
Det här var nog det luddigaste i TR på länge. Och ingen förklaring/förtydling med tex bild.
 
Kan de mena trenden att sätta fast en rem över nosryggen i nedre delen av sidostyckena? Ser ut som en "nosgrimma". Tar du då i bettringarna skapas ett tryck på nosryggen, som på ett hackamore. Blir som en extra broms, tryck både på laner och nosrygg. Jag tyckte jag såg något färdigt träns med liknande konstruktion, men hittade det inte nu.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu finns TR 2023 i samtliga grenar publicerade.
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa år, 2021, kommer nya TR, både det gemensamma och grenspecifika. Nu finns samtliga TR 2021 publicerade tillsammans med en text med...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa år, 2021, kommer nya TR, både det gemensamma och grenspecifika. TR 2021 kommer att publiceras allteftersom de är färdiga...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa år, 2021, kommer nya TR, både det gemensamma och grenspecifika. TR 2021 kommer att publiceras allteftersom de färdiga tillsammans...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 943
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp