Fyrverkerihelvetet.

Samma som i Spanien tror jag. Min spanska make är helt chockad över hur fritt det är här och vad man låter folk göra.
Är det så? Jag var i Barcelona när de firade Sant Joan (har jag för mig). Då sköts det sjukt mycket fyrverkerier på stranden, många av barn. Både jag och ressällskapet blev väldigt förvånade över hur det kunde vara tillåtet överhuvudtaget.

Är det så? Jag var i Barcelona när de firade Sant Joan (har jag för mig). Då sköts det sjukt mycket fyrverkerier på stranden, många av barn. Både jag och ressällskapet blev väldigt förvånade över hur det kunde vara tillåtet överhuvudtaget.
Det kan vara annorlunda i Barcelona, de olika regionerna har ju väldigt stort självbestämmande. Där jag har bott (Madrid) skjuts det bara organiserat vad jag har hört och sett.

Katalonien har jag noll koll på.

Kommunerna har väl möjlighet att reglera det hela inom stadsplanerat område?
Och nu är ju intelligensnivån inte såhög hos dem som lekte runt i Malmö. Så man kan nog förbjuda raketer.
Själv hade jag inte råd att som ung köpa grejjor men hittade en bok i en låda på vinden där både tillverkning av krut, raketer och övrigt var noga angivet + en förfaderns egna anteckningar. Så vi sköt både raketer och avlossade fotbollstora bomber i papprör som vi grävt ner innan tjälen kom (det var kallare på den tiden) Fotbollarna lyckades vi skjuta upp ca 200 meter med en diameter på 30, 40 meter på stjärnorna. Marken skakade när vi avlossade dem. Var nog tur att varken föräldrar eller lärare hade en aning om vad som försiggick. Men på bygden mumlades det om vem o vilka som hade råd att köpa så fina fyrverkerier.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka