Lena Furberg

Trådstartare
Om en person vill söka in på en speciell utbildning som kräver betyg i Fysik C ... men går en gymnasielinje som inte innefattar Fysik alls, hur bär hen sig åt då? Kan man läsa in gymnasiets Fysik C själv eller är det kört, om man inte byter gymnasielinje?

Just nu verkar det bara vara Naturvetenskapliga linjen samt Tekniklinjen som läser fysik i gymnasiet. Hen går Samhällsvetenskaplig.

PS. Helst ganska snabbt dvs utan att behöva ta ett helt år på Komvux efter gymnasiet för att läsa in fysiken..... Utan så att hen kan söka in direkt på den efterlängtade utbildningen när gymnasiet är avslutat. DS.

I sammhällsvetenskaplig ingår väl naturkunskap A+B? detta ersätter (bla) fysik A. B+C får läsas in vid sidan om (valfria kurser), via komvux eller under ett naturtekniskt basår på universitet.

Det borde vara möjligt att få tenta av fysik B+C via gymnasiet personen går på. Dock kräver detta att man kan studera självständingt samt att man betalar för provtillfället.

I sammhällsvetenskaplig ingår väl naturkunskap A+B? detta ersätter (bla) fysik A. B+C får läsas in vid sidan om (valfria kurser), via komvux eller under ett naturtekniskt basår på universitet.

Det borde vara möjligt att få tenta av fysik B+C via gymnasiet personen går på. Dock kräver detta att man kan studera självständingt samt att man betalar för provtillfället.
Aha! Intressant! Tack. Då är det inte helt omöjligt ändå. Undrar hur pass svårt Fysik C är, om man läser på egen hand...? Och man är motiverad.

Aha! Intressant! Tack. Då är det inte helt omöjligt ändå. Undrar hur pass svårt Fysik C är, om man läser på egen hand...? Och man är motiverad.

Jag utgår ifrån att de inte urvattnat undervisningen helt och att det ingår laborationer också. Att läsa in fysik på den nivån själv tror jag inte är okomplicerat plus att laborationerna lär väl behöva göras också.

Om en person vill söka in på en speciell utbildning som kräver betyg i Fysik C ... men går en gymnasielinje som inte innefattar Fysik alls, hur bär hen sig åt då? Kan man läsa in gymnasiets Fysik C själv eller är det kört, om man inte byter gymnasielinje?

Just nu verkar det bara vara Naturvetenskapliga linjen samt Tekniklinjen som läser fysik i gymnasiet. Hen går Samhällsvetenskaplig.

Bara i fysik A räknar man med att man ligger på en nivå av matte D (4 numer) och där ligger man åk 2 eller 3 på gymnasiet om man läser Natur. Läste fysik A och klarade det med nöd och näppe, fysik B och C är tufft och kräver en termin var åtminstone om man skall fråga mina vuxna (30 +) klasskamrater som efter det skulle plugga till läkare.. :)

Är du säker? Har läst tvärtom, att om man har godkänt i fysik 1, kemi 1 och biologi 1 så ersätter det naturkunskap 2

Är du säker? Har läst tvärtom, att om man har godkänt i fysik 1, kemi 1 och biologi 1 så ersätter det naturkunskap 2

Precis. Fysik, kemi och biologi är såpass "maffiga" kurser att inget kan ersätta dem. Har själv läst dessa och trots att jag har ett gott gymnasiebetyg och hade lätt för mig i skolan fick jag anstränga mig hyfsat för att klara av alla labbar, kopplingar, uttryck osv!

För att läsa dessa måste du ha läst minst natur A ( och B?, jag har båda) och absolut minst matte C, annars kommer man bara tappa lusten till skolan, tro mig!

Precis. Fysik, kemi och biologi är såpass "maffiga" kurser att inget kan ersätta dem. Har själv läst dessa och trots att jag har ett gott gymnasiebetyg och hade lätt för mig i skolan fick jag anstränga mig hyfsat för att klara av alla labbar, kopplingar, uttryck osv!
De va de jag tänkte, läste naturkunskap 2 förra terminen och läser nu biologi och kemi och tänkte läsa fysik men de fick jag inte pga att jag inte har matte 2 avklarat.

Kemin känns helt galen :o

Det enklaste sättet att läsa in Fysik C måste vara att gå naturvetenskaplig linje så får man den matematik man behöver för att tillgodogöra sig fysiken på köpet.

Undrar hur pass svårt Fysik C är, om man läser på egen hand...?
Antar att det har gjorts om en del sedan min tid på gymnasiet för då fanns det bara upp till Fysik B och det talades aldrig om någon Fysik C.. Men hur som, så var Fysik B bland de tyngsta kurserna som gick att läsa (då) och jag tror att få elever i min klass (natur/natur på ett gymnasiet med relativt studiemotiverade elever med bra betyg från grundskolan) hade klarat av att läsa in den självständigt.

Om personen vill läsa en utbildning med sådana krav men går Samhäll så tycker jag det verkar vara en god idé att läsa ett naturvetenskapligt basår. Dels för att få en vettig grund och se om hen gillar matte/fysik på den nivån (återigen, det kan ju ändrats men det var verkligen olika nivåer på naturkunskapen och matten blan de olika linjerna på min tid) samt att många skolor har/har haft särskilda platser på sina utbildningar där studenter som läst basåret har en egen kvot. Så det kan bli enklare att komma in på utbildningen om det är en populär och ens egna betyg kanske inte räcker hela vägen.

De va de jag tänkte, läste naturkunskap 2 förra terminen och läser nu biologi och kemi och tänkte läsa fysik men de fick jag inte pga att jag inte har matte 2 avklarat.

Kemin känns helt galen :o

Ja den är svår nog men tänk då att den är LÄTT i jämförelse med fysiken! Kemin är ju ändå ganska kul med labbarna och du klarar av att plugga in det mesta på minnet så att säga. Men i fysiken räknar du på motstånd och ska koppla med dragningskraft och greja! Helt sjukt och nivån på matten blev en chock trots att det bara är på gymnasienivå och jag ligger på C nivå. Alla med matte B (nu 2) hoppade av första lektionen och vi några stackare med C fick kämpa som svin då nivån ligger så att du ska ha matte D (nu 4) i ryggen.

Ja den är svår nog men tänk då att den är LÄTT i jämförelse med fysiken! Kemin är ju ändå ganska kul med labbarna och du klarar av att plugga in det mesta på minnet så att säga. Men i fysiken räknar du på motstånd och ska koppla med dragningskraft och greja! Helt sjukt och nivån på matten blev en chock trots att det bara är på gymnasienivå och jag ligger på C nivå. Alla med matte B (nu 2) hoppade av första lektionen och vi några stackare med C fick kämpa som svin då nivån ligger så att du ska ha matte D (nu 4) i ryggen.
För oss gamlingar som läste 3 år matematik och 3 år fysik, vad motsvarar det i bokstäver idag?

För oss gamlingar som läste 3 år matematik och 3 år fysik, vad motsvarar det i bokstäver idag?

3 års matte kan vara antingen C eller D (3 eller 4) beroende på hur duktig du var. Och fysik måste ju vara det högsta, alltså C. Tror bara du behöver upp till B för att kunna studera till läkare idag :) (och matte D eller 4)

@Lena Furberg: Jag håller verkligen med de som undrar om man klarar av att läsa in fysiken själv, speciellt om man inte har matte på samma nivå. Jag har läst tom Matematik E (med höga betyg i både D och E) men fysiken var ändå tuff. Kan tillägga att jag har full naturvetenskaplig behörighet men fysikkursen anges enbart som "Fysik" för vi hamnade mitt i omläggningen av kurserna och det gick inte att jämka ihop det nya och det gamla :D

Antar att det har gjorts om en del sedan min tid på gymnasiet för då fanns det bara upp till Fysik B och det talades aldrig om någon Fysik C.. Men hur som, så var Fysik B bland de tyngsta kurserna som gick att läsa (då) och jag tror att få elever i min klass (natur/natur på ett gymnasiet med relativt studiemotiverade elever med bra betyg från grundskolan) hade klarat av att läsa in den självständigt.

Om personen vill läsa en utbildning med sådana krav men går Samhäll så tycker jag det verkar vara en god idé att läsa ett naturvetenskapligt basår. Dels för att få en vettig grund och se om hen gillar matte/fysik på den nivån (återigen, det kan ju ändrats men det var verkligen olika nivåer på naturkunskapen och matten blan de olika linjerna på min tid) samt att många skolor har/har haft särskilda platser på sina utbildningar där studenter som läst basåret har en egen kvot. Så det kan bli enklare att komma in på utbildningen om det är en populär och ens egna betyg kanske inte räcker hela vägen.
Tack! Jag ska som sagt kolla upp det hela med skolan, just nu undrar jag mest vad ett Naturvetenskapligt basår innebär? Är det ett "extra" år på gymnasiet efter de 3 avslutade åren med Samhälls?

Att byta från Samhälls till Natur när man redan gått ett tag i Samhälls, känns lite tråkigt tror jag, då måste man väl sas börja om från början?

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 565
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 952
Senast: malumbub
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 283
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka