Tack! Jag ska som sagt kolla upp det hela med skolan, just nu undrar jag mest vad ett Naturvetenskapligt basår innebär? Är det ett "extra" år på gymnasiet efter de 3 avslutade åren med Samhälls?

Att byta från Samhälls till Natur när man redan gått ett tag i Samhälls, känns lite tråkigt tror jag, då måste man väl sas börja om från början?
Grejen är väl inte att klara betyget från gymnasiet, utan att ha så goda kunskaper att man fixar den högre utbildningen? Tänker att det kanske är vettigt att gå extra utbildningsår för att sedan klara nästa nivå utan att behöva slita ihjäl sig eller misslyckas?

Tack! Jag ska som sagt kolla upp det hela med skolan, just nu undrar jag mest vad ett Naturvetenskapligt basår innebär? Är det ett "extra" år på gymnasiet efter de 3 avslutade åren med Samhälls?

Att byta från Samhälls till Natur när man redan gått ett tag i Samhälls, känns lite tråkigt tror jag, då måste man väl sas börja om från början?

Man kan välja vilka kurser man ska läsa, tex matte och fysik om det är det man behöver. Jag har svårt att se att man klarar fysiken med enbart Matematik C. När jag pluggade natur (för länge sedan) var det ekonomerna som behövde läsa till Matematik C, för full naturvetenskaplig kompetens var Matematik D ett minimum. För full teknisk kompetens var Matematik E kravet.

Naturvetenskapligt basår läses på universitetsnivå, även om kurserna i sig är på gymnasienivå, för att kunna söka till de mer tekniska linjerna på universitet. Vissa universitet ger även någon form av företräde till de 'vanliga' programmen till de elever som gått naturvetenskapligt basår hos dem.

Hej, jag arbetar på en stor gymnasieskola och här byter flera elever både under ettan och tvåan. I ettan hinner de ibland läsa in resp. nya ämnen i farten (om de bytt under relativt tidigt under hösten - typ nu) men från tvåan börjar man oftast från ettan igen - man backar och börjar från början. Om den unga personen vill så är det enklare så.

Hej, jag arbetar på en stor gymnasieskola och här byter flera elever både under ettan och tvåan. I ettan hinner de ibland läsa in resp. nya ämnen i farten (om de bytt under relativt tidigt under hösten - typ nu) men från tvåan börjar man oftast från ettan igen - man backar och börjar från början. Om den unga personen vill så är det enklare så.
Under pågående studier är det nog enklare, än att på egen hand försöka läsa in efter gymnasieexamen.

Jag bytte - fast detta var ju den grå forntiden - gymnasielinje mellan tvåan och trean. Jag tentade av det jag inte läst.

Jag läste naturvetenskapligt basår på folkhögskola, det är dock några (!) år sen så jag vet inte om det funkar längre. Minns jag rätt så var det Ma A-D, Fy A-B, Ke A-B, Bi A-B, Eng A-B och Sv A-B. Det var ganska tufft! Tenta av Fysik tycker jag verkar typ hopplöst.

Jag hade gått kvar på samhällslinjen och utnyttjat tillvalskurser såsom miljö osv, det är en hjälp sen! :)

Och efter det tagit ett basår som innebär att du pluggar Matte D (eventuellt ett steg till beroende på hur mycket du har med dig) samt 1&2 (A&B) i kemi, fysik och biologi :)

Är jag inte helt ute och cyklar så har du efter det behörighet att börja studera till ex läkare, veterinär och djurskyddsinspektör.

Personen ifråga vill alltså söka in på pilotutbildningen, bli pilot inom trafikflyget alltså (inte militärt) och det är rätt hårda krav ...

Personen ifråga vill alltså söka in på pilotutbildningen, bli pilot inom trafikflyget alltså (inte militärt) och det är rätt hårda krav ...

• 18 år eller äldre
  • Godkänt slutbetyg från gymnasiet
  • Godkända betyg i Engelska 6, Matematik 2b och Fysik 1a (motsvarar Ma B, Eng B och Fy 1)
Detta är bas & betygskraven, sen tillkommer ju alla de andra proven och dom är inte få, men JÄVLAR VILKET COOLT JOBB! :bow::love:

Fysik a? HAH! Vi läste C!
Ja, hon skulle bli en riktigt cool flygkapten!

:up: Tror inte att dom kan ha mycket tuffare betyg för att kunna få några piloter, själva betygen visar ju någonstans bara själva "ambitionsnivån" på utbildningen men det är ju utbildningen i sig som tydligen är tuff som bara den! Men det är ju som alla de "utsatta" yrkena såsom polis, brandman och militär, det är oerhörda krafter som skall styras och ansvaret över ett helt Boeing med flera hundra människor som passagerare är ju inte vad vem som helst kan axla! :)

:up: Tror inte att dom kan ha mycket tuffare betyg för att kunna få några piloter, själva betygen visar ju någonstans bara själva "ambitionsnivån" på utbildningen men det är ju utbildningen i sig som tydligen är tuff som bara den! Men det är ju som alla de "utsatta" yrkena såsom polis, brandman och militär, det är oerhörda krafter som skall styras och ansvaret över ett helt Boeing med flera hundra människor som passagerare är ju inte vad vem som helst kan axla! :)
Ja, stresstester osv lär vara riktigt tuffa.....

Kursbeteckningen Fysik C finns inte och har vad jag vet aldig funnits ( skulle i såfall varit före gymnasiereformen nån gång på 60-talet men jag tror inte att de hade kursystem då heller) kurssystemet infördes 1994 (ungefär) och bland kurserna från den tiden hittar jag ingen Fysik C på skolverkets sida. Från 2011 har kurserna siffer beteckningar och de kurser man läser på gymnasiet är Fysik 1 och 2. Fysik 3 finns men som tillval och de flesta skolor ger den inte alls. Före kursgymnasiet läste man fysik alla tre åren på natur vilket motsvarar kurs 1 och 2 nu. (A och B före 2011). Ta reda på exakt vilken kurs hon behöver och kolla även matten. Det är skillnad på matte 3b som samhällsvetarna läser och matte 3c som natur läser. Kan ju också krävas matte 4 både för behörighet och för att klara fysik 2.

Kursbeteckningen Fysik C finns inte och har vad jag vet aldig funnits ( skulle i såfall varit före gymnasiereformen nån gång på 60-talet men jag tror inte att de hade kursystem då heller) kurssystemet infördes 1994 (ungefär) och bland kurserna från den tiden hittar jag ingen Fysik C på skolverkets sida. Från 2011 har kurserna siffer beteckningar och de kurser man läser på gymnasiet är Fysik 1 och 2. Fysik 3 finns men som tillval och de flesta skolor ger den inte alls. Före kursgymnasiet läste man fysik alla tre åren på natur vilket motsvarar kurs 1 och 2 nu. (A och B före 2011). Ta reda på exakt vilken kurs hon behöver och kolla även matten. Det är skillnad på matte 3b som samhällsvetarna läser och matte 3c som natur läser. Kan ju också krävas matte 4 både för behörighet och för att klara fysik 2.

Det finns redan svar på det i tråden ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 565
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 952
Senast: malumbub
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 283
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka