fysiologisk hyperplasi

vinkelina

Trådstartare
Tar allsmäktiga buke till hjälp. Har en uppgift till ett skolarbete att lämna in, men läraren godkänner inte mitt svar. Frågan är ”vad är fysiologisk hyperplasi och ge exempel”

Mitt svar är att det är när cellerna blir större men utan att bli fler (Till skillnad från patologisk där cellerna ökar i antal tex cancer) och har som exempel bröst och livmoder under graviditet samt prostatan med åldern.

Vad i frågan är det som jag missar :banghead:
 
Tar allsmäktiga buke till hjälp. Har en uppgift till ett skolarbete att lämna in, men läraren godkänner inte mitt svar. Frågan är ”vad är fysiologisk hyperplasi och ge exempel”

Mitt svar är att det är när cellerna blir större men utan att bli fler (Till skillnad från patologisk där cellerna ökar i antal tex cancer) och har som exempel bröst och livmoder under graviditet samt prostatan med åldern.

Vad i frågan är det som jag missar :banghead:
Men är det så? Om jag förstår rätt så blir de visst fler. Medan däremot hypertrofi är det du beskriver?
Screenshot_20200525-171529_Chrome.jpg
 
Vet inte riktig. Är fysiologisk som hon rödmarkerat och menar att jag svarat fel på 🤷‍♀️

patologisk var i en annan uppgift och där var de rätt med tumörer som exempel
Jag tänker att det finns två typer av hyperplasi. Fysiologisk (hormonell, bröst) och patologisk (ärr, cancer). I båda så ökar cellantalet genom delning (kontrollerad vs okontrollerad)

Sen finns det hypertrofi. Där delar inte sig cellerna utan de växer. Också här finns fysiologisk (hormonell, livmoder) och pstologisk (då hjärtat fått arbeta för hårt och växt för stort)
 
Tar allsmäktiga buke till hjälp. Har en uppgift till ett skolarbete att lämna in, men läraren godkänner inte mitt svar. Frågan är ”vad är fysiologisk hyperplasi och ge exempel”

Mitt svar är att det är när cellerna blir större men utan att bli fler (Till skillnad från patologisk där cellerna ökar i antal tex cancer) och har som exempel bröst och livmoder under graviditet samt prostatan med åldern.

Vad i frågan är det som jag missar :banghead:

Som du redan förstått så beskriver du hypertrofi. Prostatan genomgår dock hyperplasi (därav diagnosnamnet BPH - benign prostatahyperplasi). :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är det nån här som tränar enligt do as I do-protokollet, eller i alla fall har provat på det? (Jag har försökt söka efter tidigare...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 629
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 037
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp