Sv: Gå fot
Jag hade små godisbitar och fick henne i exakt position med hjälp av att placera handen med godisarna framför henne. Klick. Det tog kanske 7 godisbitar och sen gick hon exakt... Svårare med en större hund eftersom att de inte tittar upp mot handen. Handen är ju snarare vid deras manke. Men hon började direkt att söka position för att få belöning.
Men eg. med samma princip, fast man får nöta lite mer eftersom att hunden redan har en bild framför sig om hur det ska gå till. Har de aldrig lärt sig annat så...
Men fundera på varför han går ut. Ger du godis från höger hand så kan han gå ut för att se godishanden. Testa med vänster hand och belöna genom att sträcka handen över honom till hans vänstra sida så att han äter utåt från dig. Det funkar på vissa hundar.
Ett annat är att köra med kortkoppel i vänster hand. Jag är inte så bra med kortkoppel och har eg. aldrig använt det. Men det finns de som är duktiga på det.
Jag har med min äldre (fellärda) hund istället kört med koppel som vanligt och gjort en liten korrigering när hon gått ut. Hon har inte alls något bra fritt följ eftersom att jag har fått kompromissa där. Hellre en glad hund som går med viftande svans än en ledsen som går exakt och kanske släpar.
Vissa hundar som lärt sig att ögonkontakt är godis går också ut i en båge eftersom att matte på prov helt plötligt har ansiktet frammåt istället för snett nedåt. Då försöker hunden att gå framför för att få ögonkontakt och belöning. Jag tränar aldrig med ögonkontakt, men väl att de ska tittat på mig. Det blir snarare på mina händer eller haka.
Att de nosar på prov har jag också jätteproblem med. Det är efter mycket om och men mina nerver det beror på. Jag är helt enkelt aldeles för nervös. Men en högre motivation kan man väl säga tar bort nosande. Men hur man får en högre motivation är det inte allra enklaste

(en hund med hög motivation tittar också på sin förare rätt så automatiskt eftersom att de inte vill missa något) Jag kör med 1 veckas vilka, halv frukost och god korv i fickan. Då slipper jag nosandet eftersom att hon är taggad.
Men sen gäller det att säga NEJ inte nosa när man går ut på plan. Ju roligare man har det, ju lättare är det att låta bli att nosa. Jag byter halsband innan vi tränar (går på plan) och det betyder "inte nosa, träna, roligt". Är hunden mycket nosig kanske det räcker med att träna 1 minut på att inte nosa, sen är man helt utmattad och får lov att ta en paus
Du har en bra utgångspunkt med att sittande fungerar bra. Börja därifrån och gå 1 m. Vänd på stället, 1 m vinkla. Han ska till en böran aldrig tycka att den sträcka är så lång så att hinner att börja nosa...
Nu blev det en massa svammel här... Men lite av mina tankar. Nu har jag också helt andra raser och typer av hunden... Man kan ju också välja att korrigera och ställa högre krav. Men det har jag inte gort eftersom att mina tjejer skulle bryta ihop då. Men med brukshundar kan man kanske vara lite tuffare (?)