Gå in ridstövlarna?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Chaandyy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 100
C

Chaandyy

Hej! Köpte ett par ridstövlar idag från h**ks, den vänsta var perfekt, den passade helt fantastiskt, men däremot den högra, kändes jätteliten i foten, det var samma storlek, mått allt, men det gör så satans ont i lilltån, och tar my6cket längre tid att ta på än den vänstra, köpte dom ändå, i hopp om att den vänstra blivit mer provad, (det sa en tjej som jobbade där oxå) så skulle den ge med sig, om jag bara gick massa i dom.
Tror ni att mina fötter är helt olika stora, eller är det stövlarna som är olika stora? eller har den vänstra bara blivit mer "ingådd" än den högra?
Ska jag ha kvar dom och gå och gå och gå i den och hoppas den ger med sig, annars får jag väl lämmna tillbaka dom :/

Sv: Gå in ridstövlarna?

Den ena stöveln kan ha varit ett typ "provex" i butiken, därför är den mer uttöjd...

DE du kan göra (så som alla skridskoåkare gör) är att sätta på dig en fuktigstrumpa och sedan ner i stöveln och gå runt med dem på ett tag... Då töjer de och formar sig =)

DE du kan göra (så som alla skridskoåkare gör) är att sätta på dig en fuktigstrumpa och sedan ner i stöveln och gå runt med dem på ett tag... Då töjer de och formar sig =)

Hmm..ska den vara kallt fuktig eller varmt fuktig? :)
funkar de då tro?`jaja, får väl testa! :)

Jag har ett par wilton stövlar från Hööks som var sjukt obekväma i början men dom gav med sig efter att jag hade gått i dom ett par dagar.
Jag hade typ 5 par strumpor på mig när jag använde dom för att töja lite och även för att det gjorde så himla ont utan..
Men som sagt, dom blir mjukare.. :P

hmm..jag testade nyss, men det var ännu värre med blöta strumpor i, gjorde så jäääklans ont i lilltån!
Får göra ett nytt försök imorgon! :)

Antagligen för att du tappade glideffekten som du får med vanlig strumpa. Kan vara värt att prova att ha på en tunnare (till exempel KL showsocks) och blöter den, eller om blöter stöveln och har på en tunn nylonstrumpa? Läder formar sig rätt fort, som tur är :)

hmm, testar blöta foten, och nylonstrumpa och testar gå lite..återkommer :)

AJAJAJ! ont som satan ändå!
Googlat runt lite nu och ska testa en egen liten grej...
Blötte massa strumpor och kramade ur liiite lättlättlätt, och proppade in dom i fram vid tån, så hårt jag kunde, ska låta det stå över natten, så får vi se imorgon om det funkade! :)

Så gjorde jag när jag töjde ett par läderskor. Förvisso inte ridstövlar, men vanliga lågskor i läder där den ena varit prov-ex i butiken och den andra legat i kartongen på lagret. Blötte upp en diskhandduk och körde ned i skon och verkligen tryckte i den för allt vad jag var värd, proppade sedan i utfyllnad bakom den blöta handduken så den inte skulle glida bakåt i skon och sen fick den stå så i en dag eller två. Funkade utmärkt.

Jag har ett par wilton stövlar från Hööks som var sjukt obekväma i början men dom gav med sig efter att jag hade gått i dom ett par dagar.
Jag hade typ 5 par strumpor på mig när jag använde dom för att töja lite och även för att det gjorde så himla ont utan..
Men som sagt, dom blir mjukare.. :P

ojojoj, jag kan INTE ha 5 strumpor i!! :O skulle knappt få i foten! :/

Neej nu smörjde jag in dom med läderolja, så dom ska bli lite mjukare, och förhoppningsvis, lättare att gå i.
Men eftersom dom fortfarande är fuktiga så kan jag inte testa dom!
Men om jag inte kan gå in dom fast jag smörjt dom då säljer jag dom, kan få mycket mer om jag säljer dom, eftersom de var så sjukt billiga!
Annars kostar dom 1899, men det var halva priset, och halva halva priset, så 457 kronor betalade jag för dom (!!) helt galet billigt!
Så sätter väl ut dom på blocket för nån tusenlapp, så får vi väl se, om dom inte ger med sig såklart. :)

Då har du lärt dig att din ena fot är längre än den andra.
Prova därför hädanefter alltid med den större foten när du ska ha skor/stövlar.

Det är rätt vanligt att höger fot är större, därför ska man alltid prova skor med den först. :laugh:

Visst går det lika bra att cykla in sina ridstövlar ? ;o Har hört någon som har gjort det iallafall.

Så många som möjligt bara så att det inte gör ont, sen så är det bara att gå på. Jag hade tänkt ge upp med mina men det blev bättre.
Dom blev även skönare efter att jag hade ridit med dom ett par gånger. :)

Haha, jag fasar för första tiden med dom....

Så, jag slapp sälja dom!
Proppade i tygtrasor så hårt jag kunde i tårna, så dom töjde sig, nu sitter dom heeelt perfekt!! :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 123
Senast: Sharpless
·
Kläder & Bli fin Jag har köpt ett par (lätt fodrade) Dr Martens. Sitter nu med två olika storlekar och kan inte bestämma mig för vilken som sitter bäst...
Svar
17
· Visningar
3 770
Senast: aiquen
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur