Gå över tiden = ärftligt

Ishtar

Trådstartare
Har jag läst. Men när många av oss föddes var ju inte ultraljud särskilt utbrett, så våra BF kan ju inte ha varit speciellt säkra? Står ju att man ska kolla med sin mamma och mormor när de födde, för tydligen kan det gå i arv i viss mån.

Ni som gått över eller fått tidigt, hur födde era mammor?
Min mamma födde barn ett 3 dgr efter BF och barn två (jag) 3 veckor för tidigt så jag hoppas detta pekar på att risken att jag går över lång tid är liten.
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Jag känner knappt någon som har fått barn i samband med eller innan BF. De flesta har gått så mycket som två veckor över, särskilt med första barnet. Det är nästan så att man börjar undra om människan har utvecklats så att graviditeterna har blivit längre... Barnen verkar ju ha blivit större när de kommer ut i alla fall, åtminstone tyngre.
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

min mamma fick några dagar över bf med båda barnen.
Min kom i v 38+0 :love: Trots att det var första och allt.
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Vad jag hört så är det ärftligt, men det är barnet som "bestämmer". Det handlar alltså inte bara om när mammans kropp är redo utan om barnets arvsanlag. Man måste alltså titta på om din mamma gör över tiden med dig och din svärmor gick över tiden med barnets far (vad krångligt det blev :D).
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Jag har hört flera stycken som fött före BF med första barnet!!
jag och mina syskon är födda på BF eller före, så om det är ärftligt så är jag glad! :)
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Jag tror inte på ärftlighet, snarare på miljön.

Min mamma har fyra barn, min syster föddes nära bf och vägde ca 3000 gram.
Jag föddes på bf dagen och vägde 4050 gram
Min bror föddes någon dag före bf och vägde ca 3400 gram
Min bror föddes någon dag efter bf och vägde 4500 gram

När hon väntade min "store" lillebror och min syster bodde hon i större stad och trivdes inte så bra, med mej och min yngste bror bodde hon på landet och trivdes.
Jag tror födelsevikten beror på hur mamman mår under graviditeten, iallafall stämde det på henne.

Mina barns farmor fick två veckor före bf med första barnet och gick över två veckor med andra barnet, de är födda på samma dag, med tre års mellan rum;)

Min son vägde 4835 gram och föddes 5 dagar efter bf.
Min dotter vägde 2546 gram och föddes 6 veckor och tre dagar innan bf.

Med sonen var allt guld och gröna skogar, med dotter "pratade sambon om en annan tjej" från vecka 19:mad::confused: jag hade förvärkar från vecka 20 och fick ligga still...

Däremot tror jag att menscykelns längd är ärfligt och har man en lång menscykel, fast ägglossning tidigt så är ju barnet fullgånget tididgare än bf och tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Har jag läst. Men när många av oss föddes var ju inte ultraljud särskilt utbrett, så våra BF kan ju inte ha varit speciellt säkra? Står ju att man ska kolla med sin mamma och mormor när de födde, för tydligen kan det gå i arv i viss mån.

Ni som gått över eller fått tidigt, hur födde era mammor?
Min mamma födde barn ett 3 dgr efter BF och barn två (jag) 3 veckor för tidigt så jag hoppas detta pekar på att risken att jag går över lång tid är liten.

Mamma har 4 barn, igångsatt med 3 av dem, den 4:e föddes kl 04.00 samma dag som igångsättningen skulle startas. (mao gått rejält över tiden med alla 4)

Jag gick 8 dagar över tiden med min första, om 2 veckor kan jag svara på om även nr 2 kommer efter BF (som är den 21/4);)
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Ja det ligger kanske nåt i det? Med miljö?

Min bebis var ju för liten, 2350 gram i v 38+0. På tillväxtUL i 34+1 var hon 2200 gram, så hon växte inte så bra mot slutet (kanske för att jag hade så ont i fogarna, så blodtrycket steg och jag mådde allmänt dåligt). Hon var iallafall lite tvungen att komma ut tror jag, och nu växer hon så fint på utsidan istället, äter som en häst :D
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Miljön stämmer nog härmed om man ska tro på det.

Jag mådde som en prinsessa under heeela graviditeten. Trivdes nått otroligt med att vara gravid. Inget illamående, inga foglossningar. Allt flöt bara på.
Jason föddes 11 dagar efter bf och var en stadig bit på 4780 g 54 cm.

Sen så gick min mamma 2 veckor över med mig, blev igångsatt.
Min sambos mamma gick 3 veckor över med honom och blev igångsatt.
Så det verkar ju var lite ärftligt. Även storleken på barnen har varit lika i vår familj/släkt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Jag är född tre veckor för sent och min lillebror tre och en halv vecka för sent.
Min dotter är, baserat på ultraljudet som flyttade fram bf från 15/12 till 26/12, född två veckor för sent. Jag blev då igångsatt på grund av för lite fostervatten, det fanns inte en tillstymmelse till att förlossningen satt igång naturligt.
Mamma blev igångsatt med oss båda. Så i mitt fall känns det nästan lite ärftligt, så jag får väl ladda upp för långgraviditeter om det skulle bli fler. ;)
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Jag och mina syskon är födda efter BF, runt 3 veckor ungefär. Jag är född den 6e med igångsättningsdatum den 11e.

Rasmus kom 6 dagar före BF.

Jag vägde 3420 gram och var 49 cm lång.
Rasmus vägde 3420 gram och var 48 cm lång!


Mamma har haft 3 racerförlossningar "utan" smärta och så var min förlossning också.


Jag mådde jätte bra hela graviditeten förutom fogarna då, men jag vekrligen älskade att vara gravid och jag kände mig så vacker, gick upp 14 kg.

Mamma hade problem med fogarna hon också, gick upp en 25-30 kg och rökte dessutom.


Får se hur nästa barn stämmer storleksmässigt, syrran vägde väl 3,6 och lillebror 4,1.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Min mamma har fött alla 3 syskonen för tidigt, syrran fick sina båda söner (vid olika tillfällen) för tidigt...jag gick över med 5 dagar.
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Jag vet flera som fått första barnet lite innan. Vår son föddes på 40+0. Dvs. en dag efter BF, men värkarna startade 40 min efter dagen när han var beräknad att födas! *hi hi*

Jag gick upp 10 kg och sonen vägde 3 kg. Min startvikt var 55 kg och jag borde väl väga kring 50 kg.
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Min bror föddes ca en vecka efter bf, vägde ca 3100 och var 48 cm
Jag föddes en vecka för tidigt, vägde ca 3100 och var 49 cm

Min brors son föddes ca en vecka efter bf, vägde ca 3500 och var 50 cm
Min dotter föddes 4 dagar innan bf, vägde 3010 och var 46 cm.

Min bror och hans unge kom till världen i helt normala ganska lätta förlossningar. Jag och min unge kom med raketfart efter mindre än en timme på bb, varken jag eller min mamma hann bli inskrivna innan våra förlossningar var över.

Min unge var ju en mini trots att jag mådde toppen under graviditeten, ingen foglossning eller andra krämpor än illamående i början, trivs även ypperligt med sambo, boende, jobb och allt annat så imitt fall känns det mer som arv än miljö.
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

*kl*

min mamma har 5 barn.

pojke född 2 dagar efter bf
pojke född 2 dagar innan bf
flicka född 1 vecka innan bf (jag)
flicka född 2 dagar efter bf
flicka född 2 dagar innan bf

själv föddes min son 8 dagar innan bf men blev igångsatt pga komplikationer. jag mådde inte alls bra under graviditeten (havandeskapsförgiftning samt en extrem klåda och ryggont) och min mamma har haft lite småbekymmer själv (ischias) men inget annat.

får se när denna bebisen som ligger i magen vill komma ut, helst innan bf så jag får ett septemberbarn som jag alltid velat :p
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Min mamma födde mig 2 veckor efter BF
45 lång och 2450g
De bygde hus medans de väntademig på ett sttälle det drömt om länge. Trivdes med andra ord :angel:

Jag födde sonen 11 dagar innan BF
50 lång och 3585g
Jag vantrivdes där vi bor och jobbade en hel del fysiskt.
Hade nog mer foglossningar än jag insåg då, trodde nog att "det ska nog vara så här", lite typiskt mig.

Båda hade snabba förlossningar, men inga krystvärkar enligt BM.
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Min mamma fick mig 6 dagar efter BF.
Syrran är född 1 dag före BF.
Brorsan är född 2 dagar före BF.

Jag gick över 12 dagar med Nikki.

Tror inte det är så ärftligt. Jag och min mamma har inte haft speciellt lika graviditeter eller förlossningar.

Mamma har alltid mått finfint, lite kännigar av fogarna i slutet, men inget illamående eller så, bara mått toppen.
Själv mådde jag skit under graviditeten, både fysiskt och psykiskt.
Hade problem med fogarna, mådde illa, ont i ryggen, sömnproblem medmeramedmera..

Mamma hade hyfsat jobbiga förlossningar, speiellt med syrran, men även med mig fick hon ligga i värkar i nära ett dygn.
Min förlossning var som sagt rätt så snabb och hyfsat smärtfri.
 
Sv: Gå över tiden = ärftligt

Hur gick utdrivningsskedet till när du inte fick några krystvärkar?
Blev du tillsagd att krysta ändå?

Ja, ta i ungefär som att du håller på att bajsa sa BM när hon insåg läget. Jag fattade inte alls att det var dags att börja ta i. :o
Men sen fick jag lite hjälp av en liten engångssugklocka också eftersom hjärtljuden började gå ner på grabben.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp