Gå rakt över min stallbacke

R

Rex

och in i hagen får man göra så?Jag bor i ett hus(som vi hyr)till detta hör ekonomibyggnader.Vägen som leder till vårt hus går bara hit och tar slut vid min stallplan om man borträknar sista 40 metrarna ner till huset.får folk gå över min stallbacke och in i hästhagen,jag tror de går mer eller mindre rakt igenom för jag ser inte till dom mer sen.Jag har full uppsikt över den stallbaken och vill verkligen inte ha folk som kan se rakt in i mitt hus gående här när och hur som helst.
Nån som vet?
MVH Rex
 
de får passera genom din hage så länge de inte stör hästarna. huruvida de får korsa din stallplan däremot är jag osäker på. man får inte gå på någons tomt, men jag tror iofs inte att stallplan räknas som tomt.

intressant fråga, hoppas du får svar! :)
 
Stallplan räknas som tomt.
Mark runt lantbrukets ekonomibyggnader där djur finns och människor arbetar, räknas som tomt.

Dessutom så räknas det som tomt om det är på fastigheten där bostadshuset befinner sig, och de som bor i huset blir störda.
Så här är det väl tomt X 2, d.v.s. dubbelt så mycket tomt.

Grundregeln är: Inte störa och inte förstöra.
 
okej men vad händer om dom går genom hagen och det finns en agresiv häst i hagen och dom blir tex bitna, blir jag som ägare då ersätnings skyldig för en skada som inträffade när dom gick i min hästs hage utan mitt tillstånd :confused:
 
Då har dom inget där att göra med andra ord.Skönt då kan jag be dom ta en annan väg nästa gång.
MVH Rex
 
nej, du har inte strikt ansvar för dina hästar på betet. passerar folk hagen på eget bevåg gör de det på eget ansvar också. hästar brukar väl förresten sällan vara så aggressiva att de går till attack på människor som bara passerar hagen utan att störa? iaf om hagarna är hyfsat stora. står hästarna i små hagar så räknas det nog som att man stör om man passerar (om man inte kan passera mer eller mindre oförmärkt) och då är med ens olagligt att passera enligt allemansrätten (som är samma lag som normalt gör det lagligt att passera en hage med betesdjur).
 
Nej, det har du inget ansvar för.

Men du kan ju använda det för att slippa "vandrare".
Sätt upp en skylt, "Vaning för folkilsken häst, tillträde sker på egen risk". Sedan så får du nog vara ifred.
 
Vi hade en svampplockare i en hage på stallet, i hagen gick en shettishingst och ett sto. Hingsten inte mer än 1 och ett halvt tyckte att tanten inkräktade på hans mark minsann...*S*...så han jagade runt tanten i full (för shettis) galopp tills hon lyckades ta sig ut!!!

:crazy:

Den perfekta hästtjuvvakten minsann!!!
 
Allemansrätten är INTE en lag, det är en unik tradition som är sprungen ur det öppna svenska samhället.
 
Ja, det tillhörde ju inte helt och hållet det här inlägget men jag skrev det för att berätta att det inte alltid är så lämpligt att folk genar genom hagen.
 
förlåt. :)

men fortfarande är det, p.g.a allemansrätten, lagligt att passera betesmark med djur så länge man inte stör betesdjuren. och är hagarna så små att man inte kan passera igenom dem utan att störa betesdjuren har man inte längre laglig rätt att passera igenom hagen. men du har naturligtvis rätt, allemansrätten är inte en lag, utan en rättighet.
 
nej nu är det ju inte så vanligt med agresiva hästar tack och lov. men det känns ändå skönt att veta att man inte blir skadeståndsskyldig/ersätningsskyldig om något händer om dom får för sig att knata genom hästarnas hage :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
843
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 672
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp