Låta katt få gå ut

vinkelina

Trådstartare
Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så till den grad att han smiter ut så fort man öppnar dörren. Vilket är lite jobbigt med tre barn mellan 2 och 6 år.

Vi bor i ett lugnt område. På vår väg kör det kanske 15 bilar i dygnet, 300 bort finns en mer trafikerad väg, 40 hastighet men de håller inte folk 🙄. Åt andra hållet ungskog. Egen trädgård men kan inte bygga inhägnad som skulle täcka hans behov.

Funderar på om man skulle låta honom få gå fritt ute. Egentligen vill jag det inte men han sitter bara och jamar vid ytterdörren. Vi har 200m hus så är inte brist på yta inne. Springer och busar inne men verkar inte räcka till trots stimulering. Ute brukar jag hålla honom i ett 10 m snöre men han trasslar in sig i alla buskar och jag blir tvungen att dela tiden mellan honom och barnen
 
Har ni många andra utekatter runtom? Har ni kattvänliga grannar?

Om ni är ok med riskerna (dvs slagsmål med andra katter, fästingar, bli överkörd osv) så är ju en bondkatt "avlad" för att gå ute och hålla nere gnagarpopulationen. Han kommer nog försöka fortsätta smita ut nu när han vet att Ute finns.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Elisha
·
S
Övr. Katt Igår (fredag) var jag och skulle lämna min dotter på dagis på dagen innan jag skulle jobba kl var då ca 14,00... såg ett par ungar ute...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: tindra
·
Småbarn Jag vet inte om jag är löjlig & överbeskyddande, men hur gör man egentligen när barnen ska börja leka hemma hos varandra? Min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 455
Senast: ika77
·
E
Övr. Katt Hej! Jag kommer eventuellt att flytta från ett relativt stort hus till en lägenhet inom kort. Det som oroar mig är hur min katt...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Eeiram
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp