Bukefalos 28 år!

Gällande praxis vid kollisioner mellan häst o bil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tvivlar jag på håller. Är hästen värd 10 000 så ersätts den med den summan eller motsvarande veterinärvård.
Ditt resonemang skulle ju betyda att om hästägaren lånar ihop till 250 000 och betalar ur egen ficka så kulle trafikförsäkringen betala..Mycket tveksamt
Så här sägs om trafikförsäkringen, då jämställs hästen med oskyldig motpart
Ägaren till det skadade motorfordonet har rätt att få ersättning för reparationskostnaderna eller penningersättning. Om motorfordonet inte kan repareras till en skälig kostnad betalar försäkringsbolaget en ersättning som motsvarar fordonets gängse värde. Då överlämnas motorfordonet till försäkringsbolaget.
Annars torde detta gälla
Från trafikförsäkringens sida är en kollision med en häst en sakskada och bedöms enligt reglerna om strikt ansvar för skador utanför bilen i TSL 11 §. Enligt det frivilliga åtagandet är hästägaren berättigad till ersättning upp till 1/4 av basbeloppet för skadorna på hästen oavsett vållande. För belopp över denna summa får en vållandebedömning göras. Ersättning för skador på hästen över detta belopp kan jämkas om medvållande kan styrkas.
Du får nog läsa på lite om hur en hästförsäkring fungerar. :)

Dock blir det ju en uppgörelse mellan försäkringsbolagen.
 
Du får nog läsa på lite om hur en hästförsäkring fungerar. :)

Dock blir det ju en uppgörelse mellan försäkringsbolagen.
Men det är ju det jag gör.
Från trafikförsäkringens sida är en kollision med en häst en sakskada och bedöms enligt reglerna om strikt ansvar för skador utanför bilen i TSL 11 §. Enligt det frivilliga åtagandet är hästägaren berättigad till ersättning upp till 1/4 av basbeloppet för skadorna på hästen oavsett vållande. För belopp över denna summa får en vållandebedömning göras. Ersättning för skador på hästen över detta belopp kan jämkas om medvållande kan styrkas.
I och med att det handlar om sakskada görs en bedömning av sakens realistiska värde (inte ägarens känslomässiga) och utifrån det sätts sedan att tak för insatser.
 
Men det är ju det jag gör.
Från trafikförsäkringens sida är en kollision med en häst en sakskada och bedöms enligt reglerna om strikt ansvar för skador utanför bilen i TSL 11 §. Enligt det frivilliga åtagandet är hästägaren berättigad till ersättning upp till 1/4 av basbeloppet för skadorna på hästen oavsett vållande. För belopp över denna summa får en vållandebedömning göras. Ersättning för skador på hästen över detta belopp kan jämkas om medvållande kan styrkas.
I och med att det handlar om sakskada görs en bedömning av sakens realistiska värde (inte ägarens känslomässiga) och utifrån det sätts sedan att tak för insatser.
Jag upprepar att hästens försäkringsbolag ersätter upp till det belopp hästen är försäkrad i (oavsett vad hästen har för marknadsvärde för dagen) och då antagligen driver det mot bilens dito.

Men det drabbar ju inte mig som hästägare i det fallet utan blir en uppgörelse mellan bolagen.
Är hästen oförsäkrad gäller säkert ditt scenario men det jag svarade på från början var vad @Grazing skrev om försäkringsvärde. :)
 
Jag upprepar att hästens försäkringsbolag ersätter upp till det belopp hästen är försäkrad i (oavsett vad hästen har för marknadsvärde för dagen) och då antagligen driver det mot bilens dito.

Men det drabbar ju inte mig som hästägare i det fallet utan blir en uppgörelse mellan bolagen.
Är hästen oförsäkrad gäller säkert ditt scenario men det jag svarade på från början var vad @Grazing skrev om försäkringsvärde. :)
så om jag köper ett ök för 5000 kr, försäkrar det för 50 000 och släpper ut det framför en lastbil så ersätter försäkringsbolaget mig med 50 000...en intressant affärside ;)
 
Vi tar väl reglerna en gång till
Viktigt att tänka på
Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.

  • Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
  • Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan.
  • Du får inte färdas på gång- eller cykelbanor.
  • Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
  • Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, till exempel
    - där barn finns på eller vid vägen
    - vid möte på smala vägar
    - i skarpa kurvor och
    - vid backkrön.
  • Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om du kommer från terrängen in på en väg, har du väjningsplikt.
  • Du ska ge tecken när du ska svänga. Tecken ges enklast genom att man räcker ut handen, som när man cyklar.
  • Om du kör med vagn eller släde under mörker, ska du ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna ska sitta på vänstra sidan av ekipaget.
 
Nej för försäkringsbolaget gör en prövning..visserligen kan du försäkra upp dig på veterinärvård oavsett hästens reella värde men det är en annan sak.
Det verkar inte riktigt som du har så mycket kunskap om hur hästförsäkringar fungerar men det finns väl ingen anledning att snöa in på det? Du kan ha hästen livförsäkrad i betydligt högre belopp än marknadsvärdet.
 
Det verkar inte riktigt som du har så mycket kunskap om hur hästförsäkringar fungerar men det finns väl ingen anledning att snöa in på det? Du kan ha hästen livförsäkrad i betydligt högre belopp än marknadsvärdet.
<Men då är det ju en prima affärside trots allt ;)
 
Inte på det sättet du föreslog för när du tecknar en försäkring så görs naturligtvis en bedömning men visst kan du ha en häst försäkrad till ett betydligt högre belopp än marknadsvärdet. :)
Visst kan du det, och visst får du betala premierna. Men om du får ut en högre ersättning , det är ju som sagt en helt annan sak.
 
klipper och kommenterar...
Du behöver nog uppdatera dina viktangivelser något, så du inte fortsätter tro att det är ofarligt att köra på viktlösa djur... ;)
En minishetland väger nog 100-150 kg.
En standardshetland väger oftast mellan 200-300 kg. Jag lägger in en bild på min egen ponny, 101 cm hög och betesrund, som vägdes på våg samma vecka som fotot togs och då vägde 285 kg.
cassis.jpg

Det var jag som spekulerade i liten ponny och rådjur, @Liran korrigerade min uppfattning med sina mer realistiska siffror.
Synd att det är Liran du korrigerar.
 
Visst kan du det, och visst får du betala premierna. Men om du får ut en högre ersättning , det är ju som sagt en helt annan sak.
Självklart får man ut försäkringsbeloppet hästen är försäkrad i om det händer något, speciellt om det är ett trauma som det blir vid påkörning. Det som påverkar huruvida man får ut fullt belopp eller inte beror ju till stor del på vad hästen döms ut för.
 
Självklart får man ut försäkringsbeloppet hästen är försäkrad i om det händer något, speciellt om det är ett trauma som det blir vid påkörning. Det som påverkar huruvida man får ut fullt belopp eller inte beror ju till stor del på vad hästen döms ut för.
Det hänger till stor del på vad försäkringsbolaget anser den vara värd. En fullvärdesförsäkring brukar föregås av en värdering. Alltså tror jag det är bra svårt att sak-försäkra en häst för ett övervärde. Däremot kan man försäkra sig för veterinärkostnader, oavsett hästens värde.
 
@landsbygdsbo om du på något vis vill få till en lagändring så kanske du ska använda din energi på att påverka beslutsfattarna i det här landet istället för att skriva kilometervis med meningslösa inlägg på ett forum.
Meningslösa? Det har fått flera att sätta sig in i problematiken i det orättvisa att hästägare inte har samma ansvar för sina djur som hundägare. Sedan har du andra som i egenintresse anser att det är självklart att hästägarna ska få fortsätta åka i gräddfilen ;)
 
Det hänger till stor del på vad försäkringsbolaget anser den vara värd. En fullvärdesförsäkring brukar föregås av en värdering. Alltså tror jag det är bra svårt att sak-försäkra en häst för ett övervärde. Däremot kan man försäkra sig för veterinärkostnader, oavsett hästens värde.
Har man fått hästen försäkrad vid köp för en viss summa så är hästen försäkrad för den summan tills ägaren byter försäkring. Sen spelar inte det någon roll om den gick från elithäst till haghäst, försäkringen ändras inte oavsett och värdet på hästen är detsamma om hästen blir utdömd även om hästen inte lyft en hov på flera år. Livförsäkringen minskar med ett visst antal procent per år först från det hästen fyller 16.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp