• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Phorsytia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 19 247
Sv: Gagbett

Phorsytia skrev:
Nej asså jag vill bara veta lite om olika bett. Om man ska testa nåt annat. Har ni några förslag till en rätt starkt häst. Har bara gått på tränsbett förut och fyller 10. Jag tycker att hon blir klart för stark många gånger. Speciellt när man rider ut! Är rätt ny med bett så i såna fall borde jag inte ha gag!!

säger som PrinceFair: de jag känner som rider på gag upplever att hästen "kommer upp" och blir lättare i handen på gag.

hackamore låter som en dåligt val om du har problem med att hästen ligger på och blir för stark just mot handen. Många såna hästar lägger sig helt på hackamoret dvs du får ytterligare "vräkning" på handen i det att hästen lägger sig mot hela nos stycket i hacket. men testa går ju! det brukar ta ett antal gånger innan man verkligen vet hur hästen funkar på ett nytt bett.

ang att testa bett du inte ridit på tidigare så är det väl inte hela världen att prova även om du inte testat det förrut...? läs på om bettens effekt först, men annars så är det väl bara att prova. antar att du inte letar efter nåt super starkt/komplicerat bett, så länge det inte är ngt riktigt konstigt så går det säkert bra att prova själv!

Okej, men jag kanske kan ta hem lite olika bett och testa :smirk:
Men tack för alla svar!

Läste att ett Gag har en inverkan så att hästar som höjer huvudet brukar hitta fomen lättare, Stämmer det? Jag funderar på att pröva det på min D-ponny (arab/connemara/fullblod) Hon är nyss fyllda 12år går LB/LB, Eftersom hon gärna höjer upp huvudet, Brukar annars rida med hjältyglar som graman eller tidemantygel, Men när jag läste om Gag bettet blev jag lite mer nyfiken, Är van ryttare (ridit 9år) och har instruktör till mamma så hjälp kan jag få, Men tror någon i vida världen att ett gag kan passa henne? Hon blir ganska nervös med pessoa..:crazy:
Men kanske skulle ett gag passa henne? Ska jag isf rida med 1 eller 2 tyglar? Och i vilken prisklass brukar dom betten ligga? Tacksam för svar :)

kl

red tidigare min nordsvensk på ett 2-delat amerikanskt gag (med curb strap). detta var dock innan jag riktigt visste hur det bettet egentligen inverkade på hästen. har nu bytt till ett kamblewick istället, kommer aldrig utsätta stackars pålle för gaget igen.. :crazy:

Hmm...jag förstår inte riktigt vad syftet med gag skulle vara? Du säger att du rider med graman och thiedeman för att hon ska hitta formen då hon annars höjer huvudet. Vad exakt skulle ett gag hjälpa dig med? Att höja huvudet lite mer och/eller knäppa av i nacken? Du säger ju att pessoa inte fungerar och jag tror att gag kommer fungera lika dåligt. Dessutom får man inte tävla ponny på gag.

För mig låter det som att problemet ligger i grundridningen. Gå tillbaka i ridningen och träna grunder. Lydnad, balans och följsamhet. Då kommer formen på köpet när du gör rätt. Byt tränare eller ha en annan tränare vid sidan av, det låter som att ni kört fast tycker jag. Då behöver man vidga sina vyer lite, inte rida med krångelbett och hjälptyglar.

Det är ingen kritik, bara tips. Jag hoppas det löser sig för er. Lycka till :)

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
485
Kläder & Bli fin Som lite "meningslös" motvikt mot annat viktigt i världen just nu: Har någon här testat ögonbrynsserum? Alltså Xbrow, likt Xlash? Och...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: BernT
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: Elo
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Leverera valp vid 12 veckor?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka