Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Varje gång man som hundförare släpper sin hund under jakt innebär det en risk för hunden. Bor man -som i detta fall- i vargrevir är det ganska stor risk för att hunden blir tagen av varg, men uppenbarligen ansåg husse att det var värt risken/risken var liten och det var ju hans bedömning som låg till grund för att han släppte hunden och inget annat.

Det är tragiskt att hundar blir tagna av varg, men det är lika tragiskt att de blir överkörda, ihjälsparkade, drunknar etc. etc.

Jakt är förenat med risker, så är det bara :cool:

:bow:Jag reagerar alltid med positiv förvåning över dina inlägg, du bryter mina fördommar om jägare! Jag hoppas innerligt att du och likasinnade jägare är i majoritet, men tyvärr är det mest idioterna som hörs och syns, inte bara i media:(

/Migo
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Lite trådkap kanske, men from januari 2010 kommer det vara tillåtet med jakt på varg. Vargstammen ska minskas ned till 210 individer. Jag vet inte hur många som finns i dag. I övrigt tycker jag som många andra; släpper man sin hund i områden med varg så...

Så går det när starka lobbyorganisationer tillåts lägga sig i politiska beslut!

/Migo
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Ja, och vad jag förstått så är det "ofta" jägarna som vådaskjuter hundarna... så, kanske man skulle minska ner på beväpnade jägare istället :idea::angel:

Om jag minns statistiken rätt så skjuter de långt fler än vad som skadas av varg varje säsong... Dessutom tenderar ju en del jägare att inte bara skadeskjuta vilt eller sina hundar, utan även allt annat som råkar röra på sig i skogen:cool:

Göra mentaltest inför licensen kanske inte vore fel (svårare än idag att passera iaf)?
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Om jag minns statistiken rätt så skjuter de långt fler än vad som skadas av varg varje säsong... Dessutom tenderar ju en del jägare att inte bara skadeskjuta vilt eller sina hundar, utan även allt annat som råkar röra på sig i skogen:cool:

Göra mentaltest inför licensen kanske inte vore fel (svårare än idag att passera iaf)?

Mentaltest, syntest och fystest tror jag borde vara krav, så kanske inte darriga gamla gubbar med fullgången gråstarr sitter och fyrar av bössan hejvilt så snart det brakar i skogen :p
Tycker fortfarande att det är fantastiskt att de då och då skjuter folk(ofta i jaktlaget) som är iförda neonkläder.. hur många älgar har neonkeps undrar jag? :rofl:
Jag trodde man inte fick avfyra förrän man hade skottläge och siktat in sig på vissa "godkända zoner" på viltet(typ hjärtat osv), hur kan man då råka skjuta en människa? De skiljer sig ju anatomiskt ganska mycket ifrån en älg eller rådjur tex..

Jag tror jägarna är det farligaste vi har i skogarna i sverige faktiskt, konstigt att det inte ställs större krav på dem?
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Jag förstår att du inte menade att dra igång en vargdebatt, och jag tycker också synd om hundägare för självklart är det hemskt att förlora sin hund.


Jag tycker att den här tråden väldigt snabbt fick en hätsk stämning, Ts har inte själv sagt något om vargjakt eller om hur hunden dog, enbart att hon känner med hundens ägare.

Men är inte det typiskt bukefalos?:p Jag har suttit på bukefalos i många år och inte försvinner dessa surpuppor som bara måste tjafsa! Nu får ni ge er.

Jag tycker man inte ska anklaga någon av dessa som var med i händelsen. Det är naturligt för en varg att jaga, skydda revir, det är en instinkt. Tråkigt för hunden ja, jag skulle vara förkrossad om någon tog min, men som sagt det är naturens lag.
Jakt har vi sysslat med i åratal, att en varg tar en hund händer väl inte allt för ofta? Men ska vi sluta jaga bara för att det finns rovdjur i våra skogar? Vi har ju jagat sedan människan uppstod. Allt är naturligt. Jag tror inte jägaren gick och tänkte
- Kanske kommer en varg och tar min hund.

Däremot brukar jakthundar oftast ha mindre värde i människans ögon, dom är bara en jaktprofil. Det är synd.

Hah låter kall och hård men det är min åsikt!
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Däremot brukar jakthundar oftast ha mindre värde i människans ögon, dom är bara en jaktprofil. Det är synd.

Fast det där måste jag säga att jag aldrig har stött på, och då är jag uppfödd med jägare i min närmaste släkt. Varför skulle en jakthund ha mindre värde? Den är ett värdefullt redskap i jakten i jämförelse mot vissa bruksidioter jag sett som verkligen bara ser sin hund som en maskin och en vandrande tävlingspokal. :cool:
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Lite trådkap kanske, men from januari 2010 kommer det vara tillåtet med jakt på varg. Vargstammen ska minskas ned till 210 individer. Jag vet inte hur många som finns i dag. I övrigt tycker jag som många andra; släpper man sin hund i områden med varg så...
Men det stämmer ju inte. Naturvårdsverket har fram till 15 februari 2010 på sig att göra utredningen som ska ligga till grund för beslutet.

Idag finns mellan 230-250 st vargar i Sverige.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

KL Jg har sett hundar som blivit dödde eller skadade av älgar men då gapas det inte om utrotning!
PL
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Men det stämmer ju inte. Naturvårdsverket har fram till 15 februari 2010 på sig att göra utredningen som ska ligga till grund för beslutet.

Idag finns mellan 230-250 st vargar i Sverige.

Det finns ett riksdagsbeslut som innebär en tillfällig frysning (fram till 2012 till att börja med) av vargstammen på maximalt 210 individer och att det antal vargar som finns därutöver ska jagas via licensjakt redan i vinter.

Naturvårdsverket tar fram föreskrifter och beslut under hösten. Licensjakt efter varg ska ske i berörda län i januari och första halvan av februari i enlighet med de mål som finns preciserade i rovdjurspolitiken.

Källa: Naturvårdsverket
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

För mig var det uppenbart en ny början till en debatt på forumet, som om vi inte har haft nog med det om detta ämne, men det var det intryck jag fick.


Varför drar du igång en debatt om du inte vill ha någon? Det är väl bara att skita i att öppna tråden mer om den nu stör dig så mycket.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Jag måste väl ändå få delge min åsikt om att frågan i sig är extremt uttjatad, eftersom det var det jag trodde var syfte med tråden? Som P_L skriver så är artikeln i sig ett väldigt starkt debattinlägg.

Dessutom var det inte jag som drog igång debatten om vargens vara eller icke vara, det kom av sig självt precis som jag trodde att det skulle göra.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Tragiskt såklart att förlora sin fina hund, jag skulle också vilja skjuta den som dödade min hund, oavsett vem denne var.. :(
Det skulle inte jag.
Tänk om han springer in i hästhagen och jagar dem och råkar bli sparkad? Inte skjuter jag hästen. Rusar ut från en bild?
Blir tagen av varg för att vi inkräktar på deras revir?

Ser ingen anledning att döda förövaren faktiskt.

Vet en ort där de i liten skala började planera en skulpturpark. Första konstverket hade en varg avbildat på sig. Det blev vandaliserat..... Sånt gör mig trött.
:mad: Vilka idioter!

Fast det där måste jag säga att jag aldrig har stött på, och då är jag uppfödd med jägare i min närmaste släkt. Varför skulle en jakthund ha mindre värde? Den är ett värdefullt redskap i jakten i jämförelse mot vissa bruksidioter jag sett som verkligen bara ser sin hund som en maskin och en vandrande tävlingspokal. :cool:
Det har jag, många gånger.

Att vissa jägare skjuter jakthundar som inte duger är väl inget nytt?
Inte för mig iaf.. Trist är det iaf. :(

Är de däremot bra jakthundar vårdas de ofta ömt.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Att vissa jägare skjuter jakthundar som inte duger är väl inget nytt?
Inte för mig iaf.. Trist är det iaf. :(

Är de däremot bra jakthundar vårdas de ofta ömt.

Jo, det är något jag hört om men aldrig sett/hört någon jägare faktiskt göra. Omplacering är istället det som hänt. Skjuta istället för att ta ut veterinär när hunden är gammal vet nog min morfar någon som gjort.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Omplacering är inte alltid det bästa alternativet för hundar som inte fungerar oberoende om det är fråga om jakt, bruks, drag, vallning eller ngt annat.
Om sen jägare avlivar själva eller går till veterinären har jag inga synpunkter på så länge det görs på ett korrekt sett.
PL
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Min mamma och pappa jagar i samma älgjaktlag som ägaren till Gaia. Satt själv i jaktkojjan och pratade med honom om hunden. Han var så glad för att hon äntligen börjat driva riktigt, bara någon vecka innan hon dog fick ägaren skjuta första rådjuret för henne. Han berättade hur glad han var över det.
Jag skänker en tanke till ägaren och familjen.
på drygt en vecka han 6 hundar blivit dödade innom en radie på ca. 10 mil här i dalarna. Jag vågar då inte släppa mina hundar här hemma längre.
Jag känner ägarna till 3 av hundarna.

TS
Vargdebatten är ett hemskt känsligt ämne och rör upp många känslor. Jag aktar mig noga för vad jag skriver på internet ang. varg. Vad man än skriver så kommer nån att störa sig.
Men håller med, det är inte rättvist mot digg att börja argumentera ang älgar och bilolyckor. Det va inte någt som du lagt upp för dirkution, folk kan lära sig att tolka inlägg kanske?
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Precis, ägaren skriver ju också i artikeln att "hade vi bara fått skjuta bort hela flocken så hade detta aldrig hänt" - vi ska alltså tillåta dessa skjutgalna jägare att "skjuta bort" hela sveriges vargstam för att de ska kunna släppa sina hundar vind för våg.

Precis min tanke. Galet att folk är så trångsynta och bara ser sig och sina intressen. Jag tycker det är synd om hunden, men ägaren får faktiskt försöka använda hjärnan innan han släpper hund i dom trakterna igen.

Ramonas svar var intressant. Senast igårkväll krockade två poliser med älgar på E22:an. Hade vi bara skjutit bort alla älgar här nere så hade ju inte det heller hänt :grin:
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Jo, det är något jag hört om men aldrig sett/hört någon jägare faktiskt göra. Omplacering är istället det som hänt. Skjuta istället för att ta ut veterinär när hunden är gammal vet nog min morfar någon som gjort.

En tjej i min pedagogik-klass (när jag läste till lärare) berättade att hennes pappa tog ut hundarna och sköt dem. Var och hur vet jag dock inte. I ett av fallen hade en lite äldre hund börjat morra vid skålen. Jag vet inte om han fortfarande användes till jakt eller om han var pensionerad. Att morra på sin ägare var det sista han gjorde i detta livet vet jag iaf.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp