Galapagosöarna och Bolivia - restips

Myrten

Trådstartare
Jag har de senaste tre åren firat nyår i Rom. Bestämde dock redan förra nyårsafton (som var vansinnigt trevlig) att det i alla fall tillfälligt var dags för något annat. Dessutom har jag tänkt mig att jag under 2013 skall besöka ett land jag inte varit i istället för att åka femtielva gånger till Egypten, Italien och England - tre länder jag alltid hamnar i. De hetaste kandidaterna när jag tittade på vart jag helst ville kombinerat med vad som ligger inom mina ekonomiska möjligheters gräns var främst Marocko och Jordanien, följt av Oman och Thailand (är väl i det närmaste unik som svensk, för jag har aldrig varit i Thailand). Men nu har jag bestämt att det inte blir så. För nu har jag lovat goda vänner att efter flera års stående inbjudningar besöka dem i deras hemländer - Peru och Bolivia.

Nu är det dock så att Sydamerika faktiskt inte lockar Myrten något vidare. Eller alls, egentligen. Men jag vill så gärna träffa mina vänner och eftersom en biljett till Europa för dem är en mycket, mycket större del av hushållskassan än vad en biljett till Sydamerika är för mig så har jag fattat beslutet. Jag tänker vara borta tre veckor + restiden ungefär. Programmet i Peru tar min vän där hand om. I Bolivia har min väninna bett mig säga vad jag vill göra. Jag vet (ännu) nada om Bolivia.

I förrgår infann sig en vild idé. Jag föreställer mig att detta kanske blir mitt livs enda resa till Sydamerika. Således tänkte jag att jag skulle passa på och ta några dagar på Galapagosöarna samtidigt (och därmed även besöka Ecuador). Jag är intresserad av vetenskapshistoria och därför känns det lite ikoniskt att få möjlighet att åka till den ögrupp som inspirerade Darwin till On the Origin of Species. Dessutom har jag ett nytaget dykcert så jag skulle gärna utnyttja det. Jag vill dock inte åka på någon lyxig liveaboard utan kanske hålla mig mest runt staden Puerto Ayora, där det finns snorkling, dykning och prisvärt boende. Men det är som sagt rätt öppet.

Så mina frågor är:

Någon som har varit i Bolivia och har förslag på vad man kan hitta på? Min väninna bor i La Paz, så det är den trakten som är aktuell. Jag tänker inte dra iväg så långt.

Har någon besökt Galapagosöarna, mer specifikt Santa Cruz och Puerto Ayora? Är det en trevlig plats eller ska man satsa på någon annan inom ögruppen? Jag är inte intresserad av att se så mycket som möjligt, utan stannar hellre på en plats, hänger där och gör kanske någon utfärd. Tänker mig att stanna 5 dagar - 1 vecka och hinna med 2 -3 dagars dykning och sedan lite annat.

Någon som har erfarenheter, tips och förslag?
 
Sv: Galapagosöarna och Bolivia - restips

Jag har de senaste tre åren firat nyår i Rom. Bestämde dock redan förra nyårsafton (som var vansinnigt trevlig) att det i alla fall tillfälligt var dags för något annat. Dessutom har jag tänkt mig att jag under 2013 skall besöka ett land jag inte varit i istället för att åka femtielva gånger till Egypten, Italien och England...

I Bolivia har min väninna bett mig säga vad jag vill göra. Jag vet (ännu) nada om Bolivia.

Bara nyfiken...när du nu pratar om nyår och England i kombination...Har du varit i St Ives på nyårsafton? En riktig höjdare med maskerad på gatorna i hamnen.

Nåväl. Min kollega var i Bolivia nyligen och var på en resa på Titicacasjön som ju är världens högst belägna sjö med fartygstrafik. Där hälsade de även på folket som bor runt sjön och fick ta med mat till dem eftersom de lever så isolerat. Det ordnas turer av kunniga lokala guider och hon lärde sig otroligt mycket om deras kultur med vassbåtar och träffade fantastiska människor där sa hon. Är du intresserad av vetenskapshistoria så borde det vara spännande även här med naturreservat och grejer och det finns en halvö som var helig för inkafolket.
 
Sv: Galapagosöarna och Bolivia - restips

Jag har varit i Peru, Ecuador, Galápagos och även en kort sväng i Bolivia under mina resor i Sydamerika. Skriver nu för att hitta tillbaks sen och skriva mer men först en kort fråga -har jag förstått det rätt att du under 3 veckor ska hinna med Peru, Galápagos och Bolivia? Hur lång tid räknar du med på varje ställe?
 
Sv: Galapagosöarna och Bolivia - restips

Sjalen - nej, min förkärlek till England till trots har jag bara firat nyår i landet en enda gång. I London 1986. Nu för tiden brukar jag av någon anledning då och då besöka rätt små städer i England. Jag är löjligt förtjust i en del engelska städer modell mindre.

VLMF - japp, jag har tänkt vara borta ca tre veckor + restiden. Men jag har inte tänkt "hinna med" de platser jag nämner. Jag skall hälsa på en vän i Peru (Tarapoto) och umgås med honom en vecka - tio dagar. Så ska jag hälsa på en väninna i Bolivia (La Paz) och umgås med henne en knapp vecka och så funderar jag på att göra en sväng till Galapagos en knapp vecka. Det är alltså inte fråga om någon rundresa i respektive länder. Jag landar på en plats och gör där utfärder i/runt aktuell stad jag bor i.
 
Sv: Galapagosöarna och Bolivia - restips

Sjalen - nej, min förkärlek till England till trots har jag bara firat nyår i landet en enda gång. I London 1986. Nu för tiden brukar jag av någon anledning då och då besöka rätt små städer i England. Jag är löjligt förtjust i en del engelska städer modell mindre.

Jamen då är St Ives bra. Bara 10 000 invånare vintertid (fast just nyårsafton är vi ju betydligt fler :love:).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp