Galen häst??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Yrja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 5 505

Yrja

Trådstartare
Idag hände något som jag aldrig kunnat drömma om att min häst skulle göra. Han stod lös i gången som vanligt. Det har han alltid gjort och han har varit snäll och lyssnar på allt jag gör. I gången kan man stå två hästar bakom varandra. Han stod längst bak och och framför var det tomt(sen är dörröppningen precis där). Runt hörnet(vid dörren och alltså vid slutet av gången) finns en kran och jag kände att jag behövde dricka lite. Jag skulle släppa honom med blicken i ca 5 sekunder. I vanliga fall brukar jag lämna honom i flera minuter och han rör inte en fena, men efter som att det är vår(och stallägaren även fanns i närheten) så ville jag dock inte lämna honom helt lös när jag gick bort i fall att han skulle sticka ut och jag då skulle få stallägaren på mig.
Dessutom var dörren vidöppen(den är tvådelad och båda stod öppna) så det var ju ganska inbjudande för honom att sticka ut om han skulle vilja det.

Så jag satt ihop grimskaften längt fram i gången(där det inte stod någon häst) så att han inte skulle kunna gå förbi. Sen går jag runt hörnet och dricker. Då hör jag hur han tar sats och grimskaften flyger åt alla håll. Enligt en annan hästägare såg det ut som om han försökt hoppa men fastnat med bakbenen och rivit ner grimskaften.

Varför gjorde han detta??? :confused:
Han är i vanliga fall en mkt väluppfostrad häst, han följer mig överallt, står still och väntar och jag kan som sagt lämna honom lös i flera minuter utan att han ens tänker tanken på att sticka. På sommrarna använder jag inte ens grimskfatet då han gör som jag säger ändå. Rider även utan varken träns eller grimma.

När han kommit ut ur stallet sprang han lite och ville inte låta sig fångas. När han sen fick syn på mig kom han snabbt skrittande med sår och svullna bakben, utan att bråka alls. Med glada öron med dock ganska ont i ena bakbenet. Sen följde han med in i stallet igen, utan prolem.

Jag blir så förundrad... Varför i hela friden kastade han sig igenom rep som var uppsatta i boghöjd? Han är dessutom en ganska fjantig liten häst som inte vågar göra vad som helst. Dock har han väll alltid varit väldigt ärlig på hinder, trotts att det inte är hans starka sida.

Någon som har en teori att dela med sig av? Kan ju ägna min tid åt det nu när han dessutom sprang ner mig, då jag skulle tvätta såren, och gjorde mig halvt invalid för tillfället. :crazy:

Kan vårkänslor ta över så pass mycket att de gör saker de i vanliga fall inte ens hade vågat med piskor i hasorna?..
Tacksam för era tankar..

//Förundrad och invalid tintilar...

Solklart fall av vårkänslor tror jag. Personligen tycker jag det är dumt att låta hästen stå lösex på gången, eftersom vad som helst uppenbarligen kan hända.

Personliga åsikter om vad som är korkat och inte är kanske inte direkt vad jag behöver nu. Men tack ändå. För det hade jag ju aldrig hört tidigare. :smirk: Jag vet att det är mitt fel, och det står jag för. Men det kan hönda saker vad man än gör, och jag anser fortfarande att det är bra att ha hästen helt lös. Det var ju "hindret" som skulle "hålla fast" honom som var boven i detta drama. Hade han stått helt lös hade ingen skada blivit skedd alls. Det är så jag vill ha det men efter som att jag inte får ha honom helt lös så blir det ibland lite halvdant, och det kan vara värre än något annat.

Men kan vårkänslor verkligen få en häst att göra vad som helst? Han sprang ju i stort sätt rakt igenom grimskaften. Höjden hade han ju klarat om han hoppat ordentligt. :confused: Och det är ju som sagt en häst som inte gör vad som helst. När jag fick honom gick han inte ens mellan två hinderstöd med brett mellanrum(nu gör han dock i stort sett allt jag ber honom om efter som att han litar på mitt omdöme).

Varför sätta ut tråden överhuvudtaget om du är rädd för att få kritik? Att ha en häst lös i gången o gå därifrån tycker jag personligen är oansvarigt. Att dessutom tro att hästen är galen är ännu dummare. Givetvis såg hästen sin chans att komma ut i det fria o kommer med största sannorlikhet att göra om det om tillfälle ges.

Jag skulle gissa på att han blev rädd/överraskad av något bakom/vid sidan av honom? Annars kan jag inte förstå varför. Måste vara så... Hästar kan ju bli rädda för vad som helst!

Ojojoj.. ta det lugnt lilla gumman. :smirk: Jag sa aldrig att hästen var galen. och tråden satte jag ut för att få svar på min fråga. Inte för att få det jag redan vet konstaterat ännu mer. Om jag säger att jag undrar vad det är för smak på glassen så svarar ju inte du att det är en glass. För det vet jag redan, då hade jag ju kunnat strunta i att fråga alls. ;)

Att min häst tar första chansen att komma ut i det fria är inte lalls sant. Det borde jag veta efter snart två år och jag har haft honom lös i stort sett hela tiden. :) Men visst kan det hända att våran relation inte är som den har varit. Dock förstår jag inte varför han skulle ta till så drastiska åtgärder och sen välja att gå raka vägen fram till mig och följa mig tillbaka in i stallet utan grimskaft igen sen. It doesn't make sense i mina öron.

Ja, det skulle ju kunna vara så. Men jag uppfattade stegen som om han lixom tog sats. Det var ingen rivstart utan lät planerad. Och det fanns ingen människa bakom/bredvid. En katt möjligtvis, det har vi gott om.

Oj, det hade jag inte en tanke på. Men borde man inte se reaktioner på det hela tiden då? Han har varit som vanligt bortsätt från det. Har honom ju som sagt alltid lös och det har aldrig varit några problem. Han var som vanligt(om inte ännu lydigare) när jag stod där men så fort jag försvann så slog det visst till. Kanske är det bara så att han lurat mig med sin lydighet tills nu men han var ju som vanligt sen efteråt. Gick med mig lös tillbaka till stallet med öronen framåt. :confused:

Har haft det på mina hästar...och dom va som vanligt syntes inte i pälsen eller så..Men rätt var det var kunde dom få tokryck och skena..eller slänga sig...
Du kan ju kolla igenom pälsen..Jag använde rycktsten och gummiskrapa för att få fram de små äkliga :devil:
Jag hittade dem på länden där trivs dom tydligen..
Det behöver ju inte alls vara det..utan bara ett vanligt tokryck pga våren :)

Gör såhär för att undvika agressioner mot mitt sätt att använda skälsord om min häst.
Jag vet att han inte är galen, det finns inte ett ställe i tråden där jag säger det heller. Rubriken ska locka och relaterar till frågan då man skulle kunna tro att han var galen om man inte visste bättre.
Det vet både han och jag. ;)

Kan ju tillägga att jag heller inte var arg på min häst. Anser att vid sånna här tillfällen är det ännu viktigare att man är som vanligt och inte jagar upp sig. Jag tog det snarare med ett leende på läpparna när jag sätt att han var ok. Och han verkade inte ha några mentala men han heller. :smirk:

Lägger till:
KRITIK är ingen jag har något emot. Det är något man växer av. Utan kritik skulle jag inte vara där jag är idag. Men när man ger kritik så ska det vara vid rätt tillfälle och av rätt anledning. Jag har ej bett om kritik i denna tråd men iof heller inte undanbett det heller. Så det gör jag nu. Jag vet att många tycker att jag är en komplett idiot som har min häst lös, och det får ni tycka. Men ingen behöver läxa upp mig om just det nu då händelsen var lärorik nog. Ni kan inte lära mig mer än vad jag fått reda på i alla fall för tillfället. Ingen tjänar på det.

Så tack och åter tack, men jag vill ha svar på min fråga i denna tråd och inget annat. Ber om ursäkt om jag varit oklar om detta i mitt inlägg.

Glada tankar :D

Jag hoppas nästan att det är ohyra. :o
Ska be min syster kolla igenom honom i morgon när hon åker dit. Tack för tipset. :)

Glöm inte att hästar har en annan tidsuppfattning än vad människor har. Du kanske försvann utom synhåll i några sekunder, men för hästen skulle du egentligen kunna lika gärna vara borta en halvtimme. Du har ju rätt att han lyder dig, och står still, men när du inte är där finns det ju ingen att lyda.
När han inte ser dig, får han ju göra som han själv vill, eller hur?

Vad som fick honom att försöka hoppa över grimskaften, det vet nog bara han med all säkerhet. :crazy:

Det är sant. Jag hade faktist inte bett honom stanna på sin plats - slarvar lite med det ibland. Men jag tycker ändå att det är konstigt att han ger sin in i den situationen utan annan anledning än att han ville smaka på gräset(som det dessutom är snålt av utanför stallet). Men man vet aldrig med de små liven. :D

Här en högst otrolig teori, men ändå:

Matte sätter upp en hinder mitt i gången, sen smiter hon runt hörnet för att göra nåt spännande. :idea: Matte måste ju mena att hindret ska hoppas över, om man ska få följa med.
Du menadde att han skulle tolka grimskaften som boxdörr, eller staket ute, men han kanske såg det som snarare löshoppningshinder???

:rofl: Äsh, nu är jag nog ute och cyklar :rofl:

Därför han är en levande varelse....han är en HÄST och ingen robot eller bokhylla som står där man ställer dom :D :D

Detta är vad jag alltid tänkt på när folk BEDYRAR att deras hästar aldrig skulle göra... :crazy: en vacker dag händer det...det bara är så....eftersom det är djur vi håller på med.
Jag har sett alldeles för mycket sådana situationer för att kunna vara 100 på en häst...sen spelar det ingen roll om det brister i lydnad eller om dom blir rädda, bitna eller vad somhelst....för det GÅR inte att lita till 100 på en häst.

Jag tycker det är bra av dig att skriva om detta...för mig veterligen har du alltid varit stolt över din lydiga häst som aldrig skulle göra en del saker....men olyckan kan vara snabbt framme...även på den lugnaste hästen.

Jag vet folk som blivit avhuggna öronen av sk snälla ofarliga hästar...och precis som din...det händer på en bråkdels sekund och hästen är precis som vanligt efteråt....

Jag tycker att det är jätte trevligt att ha hästar som man kan ha lösa och som står kvar när man ber dom,, men en häst måste väll inte alltid sammarbeta bara för att den brukar göra det, hästen kanske vart nyfiken rädd el något..

Om man ska vända på tanken med att det är dummt att ha hästen lös, så kan det ju vara dumt att ha den uppbunden, för att det är emot hästens natur att villja sitta fast, hästen kan slita sig och skada nacken när den drar sönder grimman, det är mycket större riskt för panik när hästen sitter fast och inte kan fly..

Det finns nackdelar och fördelar med det mästa.

haha.. ja det kanske skulle kunna vara en teori. Men han är dock aldeles för kinkig för att göra något sånt. Kanske inte nu när vårkänslorna spökar iof. Men sen var det inte speciellt högt och ändå fastnade han i det. Borde han inte ha tagit i för att ta sig över om han hade haft tankarna på löshoppning. :p I vanliga fall tar han alltid i för mycket(oftast dubbelt) då han inte är så erfaren än och dessutom kinkig, vill inte råka slå i.

PRECIS min tanke. Tack! :bow:
Det som jag gjorde var väll dock att lägga ihop nackdelarna. :crazy: Men det var ju bra att det gick som det gick i alla fall. Jag har ju lärt mig att inte ta honom förgivet. Det gjorde jag såklart inte innan heller men jag måste säga att jag var HELT säker på att han inte skulle försöka ta sig igenom den. Det är lixom inte hans stil. Tydligen måste jag försöka lära känna min häst lite bättre. :smirk:

Jag hade ju som sagt inte sagt åt honom att stå. Gjorde han detta av bara vilja så tror jag faktist att han hade stått kvar om jag bett honom. Han kändes väldigt lydig idag nämligen. Men som sagt, jag känner nog inte min häst så bra som jag tror.

Visa ord! :bow:
Och ditt inlägg gav mig en gnutta lycka då du fick mig att tänka på att detta betyder att han inte är rädd att göra som han vill. Han har iof aldrig varit rädd för att be om saker, men detta visar ju att han kan slåss för sin sak också. Och det är jag väldigt glad över. Dock tror jag inte att han skulle slåss med mig, men som jag sagt några gånger nu; jag tror jag måste lära känna denna häst igen, han har visst en del sidor jag inte trodde fanns. Och som du sa, man kan aldrig lite på en häst till 100%. Framförallt för att vi fungerar på olika sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 092
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 153
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 137
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka