Vissa saker kan man nog aldrig förklara när det gäller levande varelser!
Men ibland får man ju en tankeställare som hästägare tycker jag, och får lov att tänka om hur man gör i vissa situationer!
Även om hästen är både lugn, snäll och väluppfostrad, så kan ju saker som vare sig hästen eller den som hanterar den styr hända! Och då måste man ju ha haft säkerhetstänkandet helt i bakhuvudet, för att få så lite skada som möjligt!
De ggr jag sett kolugna hästar bli helstirriga så har de haft en sådan där sk älglus på sig!
Bla så fick stallets "klippa" en gång ett fullkomligt tokspel i boxen, och började bocka och sparka helt hysteriskt!
Min kompis trodde han fått en hjärntumör eller ngt, för den hästen var den sista man skulle tro om att göra ngt sådant!
Han fortsatte en lång stund, till slut gick kompisen in och började känna igenom hästen.
I skapet hittar hon en sådan där äcklig insekt, som hon lyckas få bort och stampa ihjäl.
Hästen drog då en djup suck av lättnad, och blev direkt som han alltid varit!

Och hade då hans boxdörr i det läget varit öppen, så hade säkert denna kolugna lite smålata häst gjort ngt i stil med det din gjorde! Trots att han dessutom är bland det intelligentaste jag träffat på i hästväg.