Galen häst??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Yrja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 5 505
Min häst brukar stå löst på stallgången där det finns 10 flker hästar som bor där. men dte har aldrig varit något problem, hon står alldeles stilla där och jag kan gå och hämta sadeln i annat rum utan att hon hittar på nåt.. men ibland kan hon nappa åt sig höet som finns på boxdörrarna :P det där händelsen tror jag att din häst blev skrämd, om din häst är så lydig så jag tror inte den hade några vårkänslor eller någon påhitt för sig..

MÅste bara säga efter att ha läst den här tråden att: vad trevligt att det finns människor som verkar vara helt ärliga i sin relation till hästen och som öppet är självkritiska :bow:, finns inget bättre sätt att öka sin kunskap tycker jag!

jag vill bara säga att jag tycker att det är otroligt viktigt att våga LITA på hästen, att ge den ett val att göra rätt eller fel!

min älskade nordis står aldrig fastbunden, hon vet sin plats och jag litar på att hon inte hittar på några "dumheter". nu har jag visserligen ett eget privat stall så jag har bara mig själv och mina hästar att svara för men även om jag hade haft henne inhyrd så hade jag nog aldrig haft henne fastbunden, möjligen hållit lite mer noggran koll än jag gör nu, men aldrig fastbunden!

nu till ditt problem, det kanske helt enkelt var så att det var vårkänslor som spökade, pluss att han blev rädd för nåt? alltså att han blev jätterädd för något som han i vanliga fall inte skulle reagerat så speciellt över?

Ja, jag tror faktist inte att han gjorde detta endast pga. att han ville ut och smaka på gräset. Han måste väl nästan förstått att han inte skulle klara sig oskadd. :confused: Det är kanske som du säger att han blev rädd för något han i vanliga fall inte skulle reagera på. Men man vet ju aldrig, hästar kan göra de till synes sett mest korkade sakerna med en fullstädigt bra anledning.

Va skönt att ha egen gård, så att man själv kan anpassa både hästar, folk och själva gården så att det går att ha hästen helt lös. Där min häst står på sommaren är det inga problem, där är han lös jämt. Men i det här stallet är gården framförallt mindre ich hästägarna är petiga tanter som vill att saker ska vara ganska perfekt. Och jag förstår att de är rädda för att bli nersprugna av lösa hästar. Så från och med nu måste jag ha min häst bunden precis hela tiden, inga undantag. :( Trpkigt, framförallt för hästen, men jag måste ju respektera de andra.

Får skaffa mig en egen gård när jag är rik nog.

Jag skulle tippa på följande: han blev skrämd av något. Antingen var det grimskaften i sig, annars kanske det var ljudet från ditt vattendrickande, något han såg, något han tyckte sig se/höra, eller en insekt. Jag tror i vilket fall som helst att han måste ha varit stressad eftersom han sprängde grimskaften.

Det är trist att man inte kan fråga honom vad det var som hände. Det är många gånger jag har funderat på varför mina egna hästar gjort som de gjort...

;) Krocket

Vissa saker kan man nog aldrig förklara när det gäller levande varelser!
Men ibland får man ju en tankeställare som hästägare tycker jag, och får lov att tänka om hur man gör i vissa situationer!
Även om hästen är både lugn, snäll och väluppfostrad, så kan ju saker som vare sig hästen eller den som hanterar den styr hända! Och då måste man ju ha haft säkerhetstänkandet helt i bakhuvudet, för att få så lite skada som möjligt!

De ggr jag sett kolugna hästar bli helstirriga så har de haft en sådan där sk älglus på sig!
Bla så fick stallets "klippa" en gång ett fullkomligt tokspel i boxen, och började bocka och sparka helt hysteriskt!
Min kompis trodde han fått en hjärntumör eller ngt, för den hästen var den sista man skulle tro om att göra ngt sådant!
Han fortsatte en lång stund, till slut gick kompisen in och började känna igenom hästen.
I skapet hittar hon en sådan där äcklig insekt, som hon lyckas få bort och stampa ihjäl.

Hästen drog då en djup suck av lättnad, och blev direkt som han alltid varit! :D
Och hade då hans boxdörr i det läget varit öppen, så hade säkert denna kolugna lite smålata häst gjort ngt i stil med det din gjorde! Trots att han dessutom är bland det intelligentaste jag träffat på i hästväg.

Usch, några sånna har jag aldrig träffat på tror jag. :crazy:
Kanske var det någon typ av ohyra eller insekt som gjorde att det slog knäpp i huvudet på honom. Det finns två saker som talar emot det dock. För det första så stack han iväg försiktigt, det var ingen explotion utan han travade nåt steg och sen var det galopp. Mjukt och försiktigt. Sen var han heller inte stressad varken innan eller efter händelsen. Han ville inte låta de andra fånga honom, men jag tror att det var för att han inte litar på vem som helt och dessutom fick han ett otrevligt sår på knäet och han verkade vilja springa ifrån smärtan. Men så fort han fick se mig skyndade han sig fram och sen var han lika lugn som vanligt, om inte mer. Blir han så fruktansvärt rädd att han spränger ett grimskaft i boghöjd så borde han ju vara lite uppjagad efteråt tycker man.

Oj, vad jag vinglar fram och tillbaka. :p Jag är då aldrig nöjd. Men det är bara så konstigt. Vilken anledning man än hittar så verkar det finnas minst en sak som talar emot den.

Tack för svaret.. :bow:

Hej!

Min tjej blir likaledes "knäpp" när våren kommer. Jag kan inte ha henne lös (något som funkar resten av året) och jag kan inte lämna henne uppbunden (tex. för att hämta vatten, skölja bettet, eller vad det nu kan vara) för då kastar hon sej bakåt så grimma och/eller grimskaft flyger åt alla håll och hon glatt travar iväg. Eller så knyter hon upp knuten..Men bara på våren av nån anledning, så jag skulle tro att det är vårkänslor, ja.. Galen tror jag inte att han är bara lite småtokig../ Lavinia, som inte ens kan lämna en uppbunden pålla på våren...

Förlåt men det kändes skönt att höra. :o Då vet jag att det händer andra med och då finns det antagligen en väldigt bra anledning. :bow:

Galen är han inte, bara lite, precis som jag. :D

Här har man ju ett soklart exempel att hästar är djur med egen vilja, kanske blev pållen skrämd av något och flykt rår ingen träning på även om man kan få hästen väldigt stabil.

Man måste alltid ha ett säkerhetstänkande när man har med djur att göra, oavsett utbildningsgrad.

Jag tycker precis som martha... :bow:

Men jag har lite frågor jag hoppas du kan besvara..
- Varför har man hästen lös på stallgången? :confused:
- Varför lämnar med en lös häst å stallgången? :confused:

Jag tror inte att det var någon form av glädje eller vårkänsla, jag tror att hästen blev skrämd för något, tänk på att hästar hör MYCKET som vi människor inte hör. Dessutom kan vilken väluppfostrad och snäll häst som helst uppföra sig "dumt".............

Om han travade iväg , för att sätta i galopp sen tror jag inte han blev skrämd. Dock tror jag att hästar får minst lika många korkade ideer som vi människor.
Det finns mijarder saker som man "aldig" skulle göra, men gör det ändå.

Sen, även med år av träning och lydnad på nacken, så är skapas en olycka på någon bråkdels sekund.

- Varför har man hästen lös på stallgången?
Av flera anledningar. Men mest för att han blir så ledsen när han måste stå bunden.

- Varför lämnar med en lös häst å stallgången?
Oj, nu blir jag nästan tvungen att förklara min teori. :smirk: Många anledningar även där. Det hör ihop med den tidigare frågan. Han trivs bäst lös och efter som att han inte går någonstanns så ser jag inte att det finns någon anledning att binda honom. OM han mot all förmodan skulle ge sig iväg så har han en anledning. Och alla anledningar är meningsfulla anledningar i mina ögon. Vill han sticka så ska han självklart göra det. :smirk:
Men efter som att jag inte är ensam på gården så kan jag tyvärr inte se till hans fördelar hela tiden och därför har jag nu bestämt att han får stå bunden under den tiden vi står där. Efter som att människorna där är ganska kinkiga(obs. - i mina ögon). Och det respekterar jag.

Han uppförde sig inte alls dumt. Det fanns ingen där att vägleda honom så han gjorde helt enkelt det han tyckte var bäst i den situationen. Tycker att det var väldigt modigt gjort av honom, men dock ganska onödigt då jag vet att där inte fanns något att vara rädd för eller liknande. Men det visste tydligen inte han. Hästar har alltid en god anledning.

Som jag sa tidigare; Han kan ha blivit rädd, men av min tolkning av hovtrampen lät det inte som om han flydde från något. Snarare siktade mot en utmaning. :crazy:

- Varför har man hästen lös på stallgången?
Av flera anledningar. Men mest för att han blir så ledsen när han måste stå bunden.
Ledsen? Hur ser man det?? :eek:
Faller det stora tårar och underläppen darrar? :p

- Varför lämnar med en lös häst å stallgången?
Oj, nu blir jag nästan tvungen att förklara min teori. Många anledningar även där. Det hör ihop med den tidigare frågan. Han trivs bäst lös och efter som att han inte går någonstanns så ser jag inte att det finns någon anledning att binda honom. OM han mot all förmodan skulle ge sig iväg så har han en anledning. Och alla anledningar är meningsfulla anledningar i mina ögon. Vill han sticka så ska han självklart göra det.
Men efter som att jag inte är ensam på gården så kan jag tyvärr inte se till hans fördelar hela tiden och därför har jag nu bestämt att han får stå bunden under den tiden vi står där. Efter som att människorna där är ganska kinkiga(obs. - i mina ögon). Och det respekterar jag.

Oki då förstår jag... och tänker inte säga emot dig...
men jag vill gärna påpeka att du tar ganska stora risker med din häst... En lös häst i dagens miljö skadar sig lätt... Men det kanske du numera (efter dagens händelse) har i åtanke?

Hur jag ser det? Jag känner det såklart. Känner alltid min hästs humör och han visar tydligt vad han tänker då jag ber honom göra det. Jag anser att våran relation ska vara helt ömsesidig, och jag vill veta vad han känner och tycker. Det har han lärt sig och är väldigt öppen. Väldigt pratsam häst. :bow:

Tror du allvarligt talat att jag inte är medveten om att det finns risker med att ha hästen lös? ;) Då måste jag göra dig besviken. Har dock funderat över detta i många år nu och jag kommer ständigt fram till att chansen att han gör illa sig själv är så pass liten att jag väljer att göra honom lycklig istället. Gården är väl inhägnad, ganska liten och jag kan inte komma att tänka på något som faktist skulle kunna skada honom, mer än de rep och bett som vi "kontrollerar" dem med. Säger dock inte att det är ofarligt, allt kan hända. Men som sagt, jag funderar över detta ofta fortfarande men min åsikt är än så länge att hans bästa är att få vara lös. Och jag ångrar inget, förutom att jag försökte hindra honom att sticka med ett grimskaft. Hade jag inte gjort det så hade inte olyckan inträffat. Från och med nu står han helt bunden eller helt lös.

Faktum är att jag blir lika häpen varje gång jag ser lösa hästar i stallet, bland grepar, skottkärror och öppna boxdörrar på ett ofta mycket halt cementgolv..
Dessa ägare brukar bli lika häpna när hästen blir skrämd av något halkar och fläker sig på cementgolvet eller slår av höftknölen för att ägaren tycker hästen kan gå in i boxen själv..

Jag vill oxå ha lyckliga hästar... men det har inget med hurvida de står lösa på gången... och mina pållar är oxå pratsamma..

Det låter som en FRISK häst som fick ett "härligt"
bus och vår-ryck. Ungefär som Ronjas vårskrik!
Åh äntligen VÅR och sommaren är snart här!!
Att man bara måste göra ett ryck om året.
Det låter också som en mycket trogen och pålitlig häst som kom tillbaka.
Att han kom tillbaka så snällt beror nog just på
att han inte är så uppbunden hela tiden.
Troligtvis gör han inte om det för att det gjorde
ont men man vet inte till nästa Vår. ;)
:bump: :bump: :bump: :bump:
Släpp hästarna loss det är VÅR
Var häst uti sin själ vill väl
när gröna ängder står.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 092
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 153
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 137
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka