Galen på sadlar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Blossom7
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 994
B

Blossom7

Hej

Jag håller på att bli galen..............:eek:
Letar efter en beg sadel (dressyr) men lyckas aldrig hitta något som passar mig och hästen. Har provat lite olika och 2 st satt jag jätte bra i men dom låg inte bra på hästen. Idag provade jag en som låg bra på hästen men är för stor för mig. Har fått bra hjälp av er på forumet tidigare och behöver nu svar på en fråga till.
Ryttarens storlek 17,5, 16,5 m.m. vad räknas det efter. Jag hade fått för mig att det var från rumpan till knäspetsen ifall du sitter med benet böjt i en rak vinkel. Har jag fel eller????
ifall man har mindre än 50 cm i mått så skall man ha en 16,5 över 50 cm 17,5 osv ....

Behövde bara gnälla ett liten stund, det är tur man har vänner att låna sadlar av. Jag har för tillfället ett lager av tre egna dressyrsadlar varav jag i värsta fall kan använda en.

Suck!

Sv: Galen på sadlar!

tum är sitsens storlek(ja sadeln oxå då), vilket man mäter från fram valv till back valv:smirk:

Hejsan!
Prova en Bates Caprilli! Dom kan bli anpassade efter vilken häst som helst, eftersom bomvidden kan bli ändrad. Man sitter dessutom helt suveränt i dom! Har en själv, så jag vet vad jag pratar om. Inget annat passae till min häst, men Bates sadlar låg perfekt!
Lycka till
Åsa

Hej igen

Vet du vad en Bates ligger på i pris?? Begagnad??

Joyride skrev:
tum är sitsens storlek(ja sadeln oxå då), vilket man mäter från fram valv till back valv:smirk:

Ja, men hur mäter du på ryttaren vilken storlek du skall ha???

Blossom7 skrev:
Ja, men hur mäter du på ryttaren vilken storlek du skall ha???

Det vet jag inte:crazy: Men när du sitter i en sadel så skall du kunna ha en handflata backom din rumpa på sadeln utan att handen kommer utenför sadeln. (hels)

Bates är en dyrare variant av wintec. Bates är lädersadel o wintec Equleder(hur det nu stavas) Bates begagnad är nog svårt o få tag på. Men du kan lika gärna köpa en Wintec. Den finaste modellen wintec är Isabell werth o den ligger runt 6000kr beg(ny ca 9000kr) Fins oxå en simplare mobel på wintec o den kostar runt 5000kr ny.

Bates Isabell werth kostar ca 17000kr ny

Bara för att bomvidden på sadeln går att ändra innebär det INTE att sadeln passar alla hästar. Det är mer än bomvidden som måste stämma... :smirk:

Beror på vilken bates
har själv en Bates isabell och en Bates caprilli

Caprillin ligger nypris ca 10 500
Isabell ca 18 000
Wintec isabell (i syntet men samma modell) ca 9 000

begangnad

caprilli 6 000
Isabell 10 000
wintec isabell 4 000

Här i västergötland kryllar de av alla bates och wintec sadlar :D

Senast ändrad:

Mja, så skulle jag inte säga att det ser ut på sadelmarknaden idag.
Bates-sadlarna tänker jag inte uttala mig om, däremot så går nog Wintec Isabell snarare på 9000 än 8000 kr, samt att de verkar stå sig överdrivet bra på begagnatmarknaden då priserna emellertid brukar ligga på minst 7000 kr.

Benlängden kan man gå efter i vissa fall om man är normalbyggd. Är man smal eller mullig går man efter byxstorlek och sen eventuellt efter benlängd.
Man kan int mäta vilken storlek man ska ha, man får helt enkelt prova.
Men på ett ungefär kan man säga att:
upp till 36 = 16-16½
upp till 40 = 17
upp till 44 = 17,5
upp till 48 = 18"
Storlekarna skiljer sig mellan märkena, så ibland kan man behöva gå ner en storlek, ibland kan man gå upp en storlek. Men det är ALLTID bättre att gå upp en storlek än att gå ner en storlek om man tvekar.
Men man får inte glömma att kolla hur lång hästens rygg är och att sadeln slutar innan det sista revbenet, för kan man undvika det ska sadeln sluta innan det, annars riskerar man att hästen får problem med ryggen.

Jag prövade 12 sadlar innan vi äntligen hittade en som passade min häst och som jag satt bra i.. Så det är väl bara att kämpa på...

Vet hur det känns... När jag köpte ny häst år 2000 ville jag att hon skulle ha en egen sadel... Hade ju en sadel till min gamla häst men ville ha en till dom var...

Så jag åkte glatt till hästsportbutiken i grannkommunen och hämtade alla sadlar i min prisklass... 8 stycken.. 1 passade och den var så ful och sliten så den ville jag inte ha... Åkte tillbaka till butiken och fick 3 andra sadlar med mig.. Dom passade inte heller... Så butiksägarinnan såom tyckte skit synd om mig gav mig ett kanon pris på en helt ny hubertus sadel... Och visst den passsade.... Förtillfället... Men min ridlärare sa att den skulle bli förliten när hästen musklat sig... Så jag åkte tillbaka med den skönaste sadel jag suttit och gav upp...

Efter att ha ridit barbacka i 3 veckor fick jag för mig att prova min gamla sadel på hästen och den passade naturligtvis perfekt.... *suck*

_Yggdrasil_ skrev:
Vet hur det känns... När jag köpte ny häst år 2000 ville jag att hon skulle ha en egen sadel... Hade ju en sadel till min gamla häst men ville ha en till dom var...

Så jag åkte glatt till hästsportbutiken i grannkommunen och hämtade alla sadlar i min prisklass... 8 stycken.. 1 passade och den var så ful och sliten så den ville jag inte ha... Åkte tillbaka till butiken och fick 3 andra sadlar med mig.. Dom passade inte heller... Så butiksägarinnan såom tyckte skit synd om mig gav mig ett kanon pris på en helt ny hubertus sadel... Och visst den passsade.... Förtillfället... Men min ridlärare sa att den skulle bli förliten när hästen musklat sig... Så jag åkte tillbaka med den skönaste sadel jag suttit och gav upp...

Efter att ha ridit barbacka i 3 veckor fick jag för mig att prova min gamla sadel på hästen och den passade naturligtvis perfekt.... *suck*

En Hubertussadel går att ändra bomvidd på. Det är bara att byta ut koppjärnet.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: WildWilma
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 841
Senast: super
·
Utrustning När man äntligen hittat rätt till hästen i sadeldjungeln så kommer tvivlen kring om sadeln passar mig. Hur vet jag vilken sitsstorlek... 2
Svar
29
· Visningar
3 141
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 517
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31