Sitsstorlek

Nu får du nog börja om och läsa igen.
Sadeln är utprovad till mig och hästen.

Jag har aldrig skrivit att jag sitter på bakvalvet, tvärt om att jag upplever att jag sitter där jag ska, i sitsen på sadeln, men att jag ibland skumpat upp på framvalvet.

I min hoppsadel (Ideal arwen, 17,5) upplever jag däremot att jag sitter framför sitsen i sadeln, jag är alltså övertygad om att den är för stor, men så provades den också ut till min sambo.

Jag skulle aldrig välja en sadel som inte passade hästen, han har haft nog med obekväma sadlar innan han kom till mig. Det tycker jag framgår i min inledning, att jag har börjat att hitta vad han trivs med. Han känns bättre än någonsin med den här sadeln.

Nu är det snart dags för ettårskontroll/omstoppning av sadeln samt även dressyrdebut och därför har jag börjat fundera på vad sadeln kan göra för de problem jag har med min sits. Om jag bara ska stoppa om den eller prova andra sadlar.

Ska det vara en handsbredd till bakkant respektive framkant på sadeln, eller till slutet på sätet?

Om hästen hela livet har haft dåliga sadlar så betyder det inte att den du har nu är perfekt bara för att han går bättre. Det kan fortfarande finnas utrymme för förbättring.
Om sadeln är för liten till dig kommer den trycka hästen i ryggen oavsett hur väl den passar hästen. Sadeln måste passa både häst och ryttare. Sistnämnda har tyvärr sadelutprovare inte så bra koll på. Många av dem har inte ens koll på att den passar hästen... Vet inte hur många eländiga utprovningar jag sett genom åren, har tappat räkningen. Vem som helst får kalla sig sadelutprovare, det krävs ingen utbildning. Jobbar de för en butik har de oftast en kurs på ett par dagar hos något sadelmärke, det är allt. Om man inte varit hos några av de få riktigt duktiga i landet innebär inte utprovad sadel att den passar ekipaget optimalt. Dessutom kan häst och ryttare ändra sig i kroppen.

Som du beskriver det låter det som den är för liten. Man skumpar inte upp på framvalvet i en sadel som passar och ligger i balans (om man är någorlunda rutinerad, nybörjare kan ju flyga runt lite). Mer går inte att säga utifrån den information du ger.
 
Om hästen hela livet har haft dåliga sadlar så betyder det inte att den du har nu är perfekt bara för att han går bättre. Det kan fortfarande finnas utrymme för förbättring.
Om sadeln är för liten till dig kommer den trycka hästen i ryggen oavsett hur väl den passar hästen. Sadeln måste passa både häst och ryttare. Sistnämnda har tyvärr sadelutprovare inte så bra koll på. Många av dem har inte ens koll på att den passar hästen... Vet inte hur många eländiga utprovningar jag sett genom åren, har tappat räkningen. Vem som helst får kalla sig sadelutprovare, det krävs ingen utbildning. Jobbar de för en butik har de oftast en kurs på ett par dagar hos något sadelmärke, det är allt. Om man inte varit hos några av de få riktigt duktiga i landet innebär inte utprovad sadel att den passar ekipaget optimalt. Dessutom kan häst och ryttare ändra sig i kroppen.

Som du beskriver det låter det som den är för liten. Man skumpar inte upp på framvalvet i en sadel som passar och ligger i balans (om man är någorlunda rutinerad, nybörjare kan ju flyga runt lite). Mer går inte att säga utifrån den information du ger.
Jag anlitar en sadelmakare med massor av års erfarenhet av utprovning så bättre än någon butikssäljare är han i alla fall. Med hästens utveckling av ryggen sedan vi började där skulle jag till och med vilja påstå att han är riktigt duktig. Men det är klart att kunskapen om ryttaren kan vara sämre än den om sadlar och hästen.

Jag tycker att jag varit öppen med att jag nog snarast kan ses som nybörjare när det kommer till nedsittning i trav. Har man bara använt lättridning och lätt sits hela sitt ryttarliv samt får smärtsamma sår så fort man försöker sitta ner så lär man sig liksom inte att sitta ner korrekt.

Vi får se vad jag kommer fram till med provsittningar idag.
 
Jaha, åkte för att provsitta allt i butiken och min rumpa förälskade sig i Equipe olympia :heart.
Försäljaren sade dock att alla deras sadlar är permanentstoppade vilket inte fungerar för min pålle. Olympia ska tydligen ha sittpunkten långt fram så försäljaren rekommenderade Amerigo som tydligen också har de. Jag provade några sådana som kändes helt okej men det är ju svårt att bedöma på en sadelbock.

Vilka andra sadlar har sittpunkten långt fram och ullstoppning?

Andra slutsatser var att jag inte känner så stor skillnad på olika stora sadlar förrän det blir 18 tum, då känns det stort.

Efter känslan i olympian är jag inte alls lika kär i min elegance längre...
 
Tillbaka från sadelutprovaren och överlycklig. Jag tror att jag äntligen hittat en sadel som jag inte får skavsår av :love:

Vi kom fram till att det inte var sitsstorleken som var problemet utan att sitsen var så djup. Nu har jag en planare Sadel och bäckenet hamnar helt annorlunda direkt när jag sitter upp.

Vad är det vanligaste rådet till ryttare som upplever problem med sitsen? "Djupare sits vet du, och stora knästöd på det" . Jag är så glad att jag vågade gå åt andra hållet.
 
Ja
Tillbaka från sadelutprovaren och överlycklig. Jag tror att jag äntligen hittat en sadel som jag inte får skavsår av :love:

Vi kom fram till att det inte var sitsstorleken som var problemet utan att sitsen var så djup. Nu har jag en planare Sadel och bäckenet hamnar helt annorlunda direkt när jag sitter upp.

Vad är det vanligaste rådet till ryttare som upplever problem med sitsen? "Djupare sits vet du, och stora knästöd på det" . Jag är så glad att jag vågade gå åt andra hållet.
Ja, jag blev också varnad för min Amerigo CC (dressyr) och senare för min Knights Camelot (hopp) för att de hade "för lite stöd, du kommer att ramla av". Jag är så tacksam att en mer erfaren stallkompis gav mig bättre råd.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tillbaka från sadelutprovaren och överlycklig. Jag tror att jag äntligen hittat en sadel som jag inte får skavsår av :love:

Vi kom fram till att det inte var sitsstorleken som var problemet utan att sitsen var så djup. Nu har jag en planare Sadel och bäckenet hamnar helt annorlunda direkt när jag sitter upp.

Vad är det vanligaste rådet till ryttare som upplever problem med sitsen? "Djupare sits vet du, och stora knästöd på det" . Jag är så glad att jag vågade gå åt andra hållet.

Vad blev det för sadel? :)
 
En Ideal Jessica.
Brun och helt ny så nu är jag jättenojig och vågar knappt rida med den på vår dammiga ridbana:nailbiting:

Ett nytt problem, kan man tävla dressyr med brun sadel och svart träns?

Såklart!
Jag har tävlat dressyr, regionalt dessutom, i brun hjälm, brun kavaj, cremefärgad tävlingstopp, svarta stövlar, svart sadel, new-tan färgat träns och mörkbruna tyglar. Jag tyckte jag såg jättebra ut! :D
 
En Ideal Jessica.
Brun och helt ny så nu är jag jättenojig och vågar knappt rida med den på vår dammiga ridbana:nailbiting:

Ett nytt problem, kan man tävla dressyr med brun sadel och svart träns?
Absolut :) så länge man inte t ex har tabacco träns med sånna flerfärgade tyglar för nybörjare och svart sadel med grön tyg gjord så kommer ingen att lägga märke till det ens ^_^.
 
Absolut :) så länge man inte t ex har tabacco träns med sånna flerfärgade tyglar för nybörjare och svart sadel med grön tyg gjord så kommer ingen att lägga märke till det ens ^_^.
Fick en härlig bild i huvudet, det hade ju varit underbart att dyka upp i den outfiten och smygfilma reaktioner :p
 

Liknande trådar

Utrustning Hej. Jag sitter och är i taget att köpa en ny sadel till min häst. Sadeln jag fick med när jag köpte henne passar henne som handen i...
Svar
5
· Visningar
806
Senast: EmmaN
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: ameo
·
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 762
Western Har ett arabsto på foder som alltid blivit westernriden,vilket har varit lite bökigt att lära om mig till. Att rida på lösa tyglar har...
Svar
12
· Visningar
2 063
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp