Galla/svullnad has

Lisa2014

Trådstartare
Upptäckte en galla/svullnad på höger bakhas/knä på min häst igår. Ohalt men vill inte riktigt belasta benet när jag kratsade vänster framhov. Har tid på klinik på måndag men någon som haft liknande på sin häst?
 

Bifogade filer

  • 0A653560-31C0-40B7-9A91-D41E02CA5F14.jpeg
    0A653560-31C0-40B7-9A91-D41E02CA5F14.jpeg
    457,6 KB · Visningar: 117
Tror inte spark då hon går själv. Får röntga henne på måndag och se angående lös benbit. Får de liknande svullnader då likt den hon har?

Aha ok. Ingen häst som kunnat nå henne heller? Kan tyvärr inte se bilden så kan inte svara på den frågan. Är hästen halt? Den kan kanske ha gått omkull i hagen också. Vissa hästar lyckas tyvärr med allt..
 
Aha ok. Ingen häst som kunnat nå henne heller? Kan tyvärr inte se bilden så kan inte svara på den frågan. Är hästen halt? Den kan kanske ha gått omkull i hagen också. Vissa hästar lyckas tyvärr med allt..
 

Bifogade filer

  • 2282649A-7B1A-46D3-8B51-E0A1466F18A9.jpeg
    2282649A-7B1A-46D3-8B51-E0A1466F18A9.jpeg
    264,9 KB · Visningar: 107
Smörj in med liniment och massera. Jag använder Sasco aloe Vera rub ifrån Svensk hälsokost. Den är antiinflammatorisk och väldigt bra. Fast inte istället för röntgen.
 
Smörj in med liniment och massera. Jag använder Sasco aloe Vera rub ifrån Svensk hälsokost. Den är antiinflammatorisk och väldigt bra. Fast inte istället för röntgen.

Menar du värmande liniment på en ev färsk skada? Själv så kyler jag nya och värmer gamla. Väldigt försiktig då värme öppnar och ökar på blodflödet medan kyla får det att avstanna..
 
Menar du värmande liniment på en ev färsk skada? Själv så kyler jag nya och värmer gamla. Väldigt försiktig då värme öppnar och ökar på blodflödet medan kyla får det att avstanna..

Håller med! Och som tillägg: det är inte lämpligt att massera när man inte vet vad det är för svullnad. Är det en akut skada på mjukdelar ska den ju inte masseras hur som helst.
 
Menar du värmande liniment på en ev färsk skada? Själv så kyler jag nya och värmer gamla. Väldigt försiktig då värme öppnar och ökar på blodflödet medan kyla får det att avstanna..

Nej, inte bra med liniment redan de första timmarna efter en skada. Men sedan är det bra för att det är antiinflammatorisk.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
919
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 428
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp